Dags att gå in?

E

Emmahelatiden

Nu har min häst för första gången fått gå in över natten, har stått ute sen i mitten av maj! :) Mätaren här i norrbotten visade nu +6 grader (lite småblåsigt/periodvis duggregn) och därför tyckte andra i mitt stall synd om hästen för att hon var tvungen att stå inne. När börjar ni ta in era hästar över natten?

Sv: Dags att gå in?

Jag hoppas de kan gå ute iaf en månad till, de brukar stå o hänga vid grinden om de vill in. Det är inte speciellt kallt om nätterna än och här är det torrt i marken också, så det är ingen fara. Men vid ihållande regn får de självklart komma in.

Min står ute än, kommer nog stå ute i 2 veckor till. Hoppades på längre men vädret ska bli sämre nu med regn.
Tycker det är så himla gott att ha han ute för hans egen skull med han håller sig friskare.
Men om det regnar mycket och länge för han komma in tidigare.

Detta året har min ponny varit uppstallad hela sommaren då han stått i egen hage och de andra hästarna har gått in. Kommer förmodligen bli så även nästa sommar när vi förhoppningsvis har föl. Tidigare år har de blivit uppstallade i slutet av augusti/början av september beroende på vädret :)

Jag hoppas också att mina fyra ska kunna gå ute ytterligare en månad. De är kallblod och väl pälsade. Fjordkorsningen har lite problem med låsningar i ryggen och har därför gått med täcke de senaste veckorna. I natt har Besten också fått täcke eftersom det regnar och blåser, men de andra två går nakna.

Våra pållar kommer in & käkar kraftfoder, sedan släpps dom ut igen. Detta började vi med för ca en vecka sedan & ska väl fortsätta med i minst en månad till eller så länge vädret tillåter, tror jag. Ingen går med täcke heller.

Bellisen har täcke på sig om det är under 10 grader på nätterna men då är ju hon helklippt. De andra går nakna och trivs super. Det är så skönt när de går ute och mår bra :)

Våra ska få gå in första natten i kväll...var minus grader nu natten som var så ja tycker att det börjar bli lite kallt för dom att vara ute över nätterna!
Så nu e det mockningsdax igen!!

Hästarna i vårt skall har stått inne på natten hela sommaren...
Vet egentligen inte riktigt varför.. Det blev mest så eftersom alla var ute på tävlingar varenda helg.

Men min häst trivs kanonbra i box och gillar att komma in och sova på nätterna. Annars gick dom ute minst 13 timmar. Nu kommer dom in lite tidigare och äter frukosten inne.

Vad bra att det finns nån mer som börjat ta in, kändes som att jag var ensam men vi har minusgrader nu på nätterna så då tycker jag att dom kan få komma in. Står trots allt ute från 4 på morgonen till 8 på kvällen så dom har inte brist på utevistelse :)

Mina två går fortfarande ute om det inte ösregnar så dom är sjöblöta!
Det är två islänningar men den ena rids rätt mycket så jag tar gärna in om jag rider på kvällen och han är svett, det tar så lång tid för honom att torka och jag är inte jätteglad på att ha täcke på honom om natten ute. Bättre han har det inne, tycker jag iallfall :)
Jag kanske är tölig. Men jag vet att hästarna inte mår dåligt av att stå inne :)
De går ute mellan 12 och 14 timmar per dag om dom är inne om natten.

De blir nog installade helt om natten om ett par veckor om inte det tänker fortsätta regna varje dag, för då blir det nog rätt snart de får komma in.

De går ute tills det blir flera frostnätter i rad! Fullt med mat bara så ska det inte vara några problem alls. De mindre välpälsade går med täcken.

Mina 2 gamla ston har fått stå inne om nätterna i ca 1 månad nu..å eftersom det har varit så trist väder nu så har unghästarna oxå fått komma in nu sen ca en vecka tillbaka..:)hade vädret tillåtit så hade de fått gå ute längre men här e alltid sån trist väder med regn, blåst å rugg i största allmänhet :crazy:

Två går på lösdrift med utebox eller vindskydd eller vad man vill kalla det. Så de går ute året om, såvida vi inte ridit dem svettiga. Då får de in och mysa i stallet. (islänningar med björnpäls)
De andra två går bara in om det är väldigt blåsigt eller regningt, annars går de ute, är det riktigt kallt blir det täcket på. (en fjord och en ardennerx med björnpäls de med)

Våra två fjordingar har i år gått ute dygnet runt från maj, och vi började ta in dem nu i början på oktober. Dels för att de faktiskt börjar bli riktigt kallt på nätterna här i Borås nu, och dels för att jag tycker så mycket om att ha dem inne. Det är mysigt helt enkelt. :)

Vi tog in våra på natten för ca 3 veckor sen. Ganska tidigt för oss, men den nya hästen som aldrig gått på bete förut utan varit inne på natten året runt, började se trött ut. Så vi tyckte att de kunde få komma in då de började stå och hänga vid grinden på kvällarna.
Jag tycker att det är ganska skönt att ha dem inne, känns lite tryggare att veta var de är nu när det är mörkt och det regnar ofta på nätterna.

Våra sover gott på morgonen när sambon släpper ut. Den ena får han ta på grimman liggandes för hon vill helst ha sovmorgon :)

De är ute mellan 05- 21-22 beroende på väder, så de är ändå ute mkt.

mina har varut inne på natten sen slutet av september. jag har inget vindskydd/ligghall, utan skog som skydd. när det blir blött på marken får de vara inne om natten så de kan ligga torrt. (de går in ca 22tiden) Hade jag haft ligghall hade jag inte tagit in tagit in dem alls.

Senast ändrad:

Vi bor i Västerbotten och våra hästar går ute året runt. Har så klart ligghall, fri tillgång på grovfoder och uppvärmd vattenkopp.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 981
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar