wtf

Trådstartare
jag är dagmatte åt min kompis racegreyhound, han är 5 år och har tävlat i hela sitt liv men är nybliven pensionär.
han kan verkligen ingenting förutom sitt namn, alltid nåt.. vet att vinthundar kan vara lite svår när det gäller dressering.. men det är väl inte omöjligt att lära honom nåt så enkelt som sitt?

hon har inte ens haft honom i en vecka och är väl lite konfunderad över att han ska äta så mycket som 11-12 dl mat om dagen, behöver han verkligen så mycket nu när han inte är lika aktiv som tidigare? iofs kan det ju behövas då han är väldigt tunn, tillåmed för att vara greyhound.
tips på nåt bra och energirikt foder?

lite synd att han är så sugen på att äta upp mina katter bara, men vi tränar på den biten med hjälp av en munkorg.. :p fast han blir så fokuserad att han knappt hör nåt.. :smirk:

Senast ändrad:
Sv: dagmatte

Jag tror nog att det går att lära honom endel med mkt motivation och lek:)
Gäller nog att ha lite tålamod och träna ofta bara :)

Sen med maten, 11-12 dl tycker jag inte låter överdrivet mkt alls. Sen beror det väl på vilket foder han äter också iof. Men greyhounds behöver väl ganska mkt mat för att hålla hullet? Vad äter han för foder nu?

ja det tror jag också, men han är ganska svårmotiverad.. inte ens en köttbulle får honom att vilja sitta :p

jag är ju van med min springerspaniel och han får nu 4 dl om dagen (bantning... ;))
greyhounden äter just nu doggy och har tidigare ätit dogman dinner och innan det anf. tror tidigare ägaren bytte till dogman dinner för att det är så mycket billigare..

ja då är det inte konstigt att han behöver 12dl om dan...
om hon ska ge doggy, ge Energi. den är gör aktiva hundar och innnehåller mer fett.

jag tycker att vanliga adult doggy och dinner innehåller inte särskilt mycket. så då måste man ge mycket och hunden skiter mycket. men jag har provat energi till min amstaff (har de nu) och förr åt han RC och då åt han minst 12 dl om dan och var lite tunn. nu äter han doggy energi och äter ca 7 dl om dan och går upp i vikt. skitfin i magen och pälsen strålar. men jag ger även majsolja i maten. så det funkar bra. men vanliga doggy tycker jag är för klen..

haha, oj, vad är det för hund som inte gillar köttbullar? :D
Har ingen som helst erfarenhet av vinthundar själv, men det kanske går att kampa med den för att få upp motivation?
Pipleksaker? :D

han gillar köttbullar, men inte tillräckligt för att vilja sätta sig. och försöker man hjälpa till med ett lätt tryck över baken stretar han emot ännu mer :p

Handlar om att ha kul det där med att dressera hundar! Om han råkar sätta sig ngn gång utan att tänka på de, beröm honom då, och senare lägg till kommandon! (behöver inte ge "godis" när han sätter sig av "misstag" men beröm, och godis när han klarar de på kommando!)

Om maten tänker jag inte uttala mig (vår border terrie får 2 dl om dagen och är ändå lite smårund, för lite cykling)

Lycka till :D

om jag ska vara ärlig har varken jag eller matte nånsin sett honom sätta sig ;) han lägger sig bara.

haha inflika ligg då :D och beröm, alltid en bit på vägen. Jag upplever de flesta djuren glada åt beröm :D

Vad gäller foder så skulle jag nog ge ett ganska fett högenergifoder. Man ska tänka på att vinthundar har ganska liten magsäck men hög ämnesomsättning. Lone Star Magnum kan jag t.ex. tipsa om. Det är välsmakande och man behöver inte ge enorma mängder för att hunden ska få i sig det den behöver.

Vad gäller motivationen så är det nog mycket motion och några grundläggande kontaktövningar tillräckligt i början. Belöna kontakt med rösten, gos och något gott (t.ex. blodpuddingsbitar) när du får kontakt. Ha inte för bråttom och traggla aldrig med en vinthund.

Och passa katten i början så att han inte tar den för ett byte.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 289
Senast: Bison
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka