dagliga rykten

D

DiscoveryGirl

jag är medryttare till en travare som är jättego och söt men dessvärre inte så snäll vid rykten då börjar hon sura kasta med huvudet och bita efter mig.....

kratsa hovarna är inga problem men att brodda bak tycker hon inte om... prövade att ha henne lös en gång vilket resulterade i ett stort blåmärke på ena skinkan.......:crazy: prövat olika sorters borstar...och vill gärna ha ett snällt sto vid rykten som jag kan ha löst vid rykten och busa med....... man får heller inte klappa henne på huvudet när hon är i boxen eller hagen med i stallgången och ute är det inga problem..... nån med förslag?????

Sv: dagliga rykten

allvarligt talat hur många som helst har ju läst detta och ingen vet?????

Jag säger bara :Ledarskapsträning!!! Tror att det brister i respekten... Sen skulle jag inte "tränga mig på" och kräva mer kontakt än nöden kräver, dvs låta hästen vara ifred så mycket som möjligt.

Prova att köra The 7games, och ta det lugnt i hennes takt. Lyssna på henne.. beröm mycket när hon gjort rätt (i detta fall kanske enbart med rösten), tillrättavisa vänligt och tappa inte tålamodet.

Lycka till med din travare! (:

Som Tecaz sa innan, ledarövningar! Att du bara tillåts göra vissa saker på vissa ställen, t.ex. bara klappa henne på huvudet på gången eller liknande tyder helt klart på att hon gör runt med dig. Kan säga att mitt nu 5 åriga sto påminde om ditt sto tidigare, hon var genomsnäll i hagen och hur trevlig som hälst, men så fort man kom ut och skulle träna så skulle hon springa förbi en, bita en och hålla på. Efter en del ledarskapsövningar kan man idag leda henne i vanlig grimma och grimskaft och hon håller sig snällt med huvudet brevid en på hängande grimskaft. Tidigare var man tvungen att ha kedja/repgrimma/bett för att bara kunna leda henne som 20 metrarna från sommarhagen till paddocken, och ändå skulle hon äta gräs i kanterna på vägen vilket också tyder på bristande respekt.

Så jag föreslår att du gör ledarskapsövningar med henne så att hon inser att du inte är en person som man bara kan köra runt med och beteé sig hur man vill.

tack för tipsen tänkte jag skulle börja med den första leken i morgon!

Häng upp ett hönät med lite hö i så har hästen nåt att pyssla med medans du ryktar. Skulle det funka kanske? :)

Bind upp hästen så kort så att den är utom räckhåll från dig och byt borstar till naturmaterial. Vissa hästar som borstas med syntet-borstar får statisk hårrem och det ger obehag. Du kan ju alltid pröva? Att den inte gillar att bli broddad bak kan man ju i princip inte göra något åt, men hästen måste lära sig att den inte får sparkas. Även om det är "läbbigt". :smirk:

/C

min ett och ett halvt åriga häst är likadan, fast det brukar funka om jag berömmer henne när hon inte försöker hugga då jag borstar. Att hon liksom vet att jag är där bak och håller på, jag tror det kan handla om att hästen känner sig trängd och brist på respekt. För jag vet att min häst än så länge inte har tillräcklig respekt för mig, men jobbar på det varenda dag, hon står uppbunden lite lagom kort, käkar sitt hö och jag umgås med henne

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 4-årigt sto som jag har haft sedan hon var föl. Hon är frisk, trevlig och hyfsat väluppfostrad. Det är en glad och trevlig...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 438
Senast: Ingridl
·
Hästhantering Som titeln säger.. Hur gör man? Min pålla är inga problem för mig att kratsa hovarna på, hon har äntligen lärt sig stå snällt i...
2
Svar
39
· Visningar
3 786
Senast: Houdinie
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 986
Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka