Dagis och arbetslös

MaRomer

Trådstartare
Så har vi fått dagisplats till John. Något som vi vill. Men jag har ju tyvärr fortfarande inte fått något jobb men hoppas verkligen.

Nu vet jag att vi inte kan tacka ja om jag inte har jobb eller om jag är inskriven på arbetsförmedlingen. Så jag kommer skriva in mig där för att vi ska få behålla platsen. Nu till min fråga.... Hur skriver vi schemat? Min sambo jobbar 8-17 måndag-torsdag, och är föräldrarledig på fredagar. vi är bara berättigade 15 timmar/veckan om jag har förstått rätt och det känns bra nu i början.

Men som sagt. Schemat?? Jag vet ju inte heller vad jag kommer hamna på för "inkomster". Vi har fyllt i sambons uppgifter. Kanske man ska ringa dem på måndag??

Sv: Dagis och arbetslös

I vår kommun så måste man vara anmäld som arbetssökande och vet man inte sin inkomst så får man komma in med det så fort man vet.

jag tror att de flesta vill ha barnen 3 dagar i veckan med 5 timmar var gång. då lämnas det innan frukost och hämtas efter lunchvilan.
hos oss vill dom ha barnen 5 dagar i veckan med 3 timmar. lämnar vid 10 och hämtar vid 13.

fördelen med att ha barnen på dagis är att du kan stämpla heltid (om du är berättigad till det) och sparar då dina mammadagar! :banana:

Eftersom du inte har arbete så gäller som sagt 15 timmar (i de flesta kommuner iaf). Dessa timmarna brukar föräldrarna inte få bestämma över själva i en del kommuner. Ofta brukar de vara uppdelade på 3 timmar 5 dagar i veckan eller 3 dagar och 5 timmar om dagen. På senare år har det blivit vanligare med 3 timmar 5 dagar i veckan för då slipper kommunen betala för den lunch som barnen annars skulle äta på förskolan. Hur styrt det är när de 15 timmarna är, varierar från kommun till kommun och kan även variera mellan olika områden i en kommun.
Så fundera inte så mycket på schemat, det är inte säkert att du kommer att ha något att säga till om tiderna. Det kan tänkas att det står på kommunen eller förskolans hemsida vad det är för tider som gäller.

Jag tror att eftersom du är arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen så är du mer eller mindre tvungen att tacka ja till platsen (för annars så står du inte till arbetsmarknadens förfogande)

Hur ni ska fylla i inkomster borde du kunna få svar på om du kontaktar områdesexpeditionen eller någon som jobbar med det lite mer centralt i kommunen.

Tack för alla svar. Vi vill ju inte bli av med denna platsen i fall jag kommer få ett jobb. *Hoppas*. Men då fyller inte jag i mitt schema alls nu utan får se det sedan.

Jag kommer skriva in mig heltid för att spara dagar och för att jag vill det. VILL ha jobb och hoppas att jag lyckas få ett snart!

Jag hörde härom dagen att det är ändrat till 25 timmar/vecka när man är arbetslös, men det kanske bara är vissa kommuner?

Lycka till med jobbsökandet!

Jag hörde härom dagen att det är ändrat till 25 timmar/vecka när man är arbetslös, men det kanske bara är vissa kommuner?

Lycka till med jobbsökandet!

Oj!

Ja det var defenitivt mer än jag trodde! Ska kolla upp detta. Vill ha honom där så få timmar vi kan nu i början iaf.

På mina arbetstider har jag bara skrivit arbetssökande (nu har jag skrivit föräldraledig eller nåt sånt). När man får jobb får man fylla i en ny lapp (eller som vi gör här nu för tiden, fyller i på nätet). Schemat får du säkert inte bestämma själv. Vissa dagis har vissa dagar avsatta till 15-timmarsbarnen och på vårt t.ex. så försöker de fördela dagarna så det blir någotlunda jämnt fördelat, så inte alla ungarna är på dagis tex måndagar och är lediga fredagar. I min kommun går alla 15-timmarsbarn som bor i stan 3 timmar 5 dagar i veckan och de får då ingen lunch. Som tur är bor man på landet och då får maär n ha barnet 5 timmar 3 gånger i veckan istället. Min pojk går måndag, onsdag och fredag mellan 9-14 och det tycker jag är kanonbra!!!!! Han får åka dit och leka av sig samtidigt som det inte är allt för många timmar.

En annan sak som är bra är att när jag varit arbetssökande och fått jobb har jag kunnat ringa dagis fredag eftermiddag och sagt att från och med måndag ska sonen gå heltid (de har inte så bra framförhållning på det stället jag har jobbat extra på).

Som någon annan skrev får du säkert lämna in inkomstuppgiften så fort du vet den.

Men nu är ju min sambo ledig fredagar. Inte tusan kan de "tvinga" sonen att vara på dagis då? Känner att nått måste man ju ändå kunna säga till om.

Här är det troligtvis 5 timmar*3 dagar.

Nä, då borde ni knappt få ha honom där eftersom din sambo är hemma.

Här hade de gjort ett förslag till mig med mina dagar (jag hade först tänkt mig andra dagar, men tyckte deras förslag var bra) och då ville de gärna att han skulle gå fredagar eftersom det var lite barn då. Det passade mig perfekt när jag var arbetslös för då kunde jag handla och städa inför helgen (hrm, söka jobb menar jag :angel:)

Senast ändrad:

Men nu är ju min sambo ledig fredagar. Inte tusan kan de "tvinga" sonen att vara på dagis då? Känner att nått måste man ju ändå kunna säga till om.

Här är det troligtvis 5 timmar*3 dagar.

;) Dagis kommer ju inte att tvinga din son att gå dit. Om man vill utnyttja alla 15 timmarna eller inte är ju upp till föräldrarna. Men det kan vara som så att förskolan har direktiv uppifrån kring hur 15 timmarsbarnen (vilka tider och dagar) får vara där och personalen på förskolan inte får låta 15 timmarsbarnen vara där andra tider. När båda föräldrarna jobbar får ju barnet självklart vara på förskolan.

Vilken kommun är det ni bor i? Borde ju kunna gå att leta reda på vad som gäller just där. (:angel: jag skulle städa, men av någon anledning är det roligare att sitta på buke och leta reda på info. åt andra bukefalister)

I Umeå räknas arbetande och arbetslösa lika dvs det finns inget begränsat antal timmar. Vi hade Isak där mellan 9.00-14.00 (då sov han 12.00 till 13.30 och åt sen mellis) måndag-fredag när sambon var arbetslös i höstas. Detta för att ha en bra rutin då han ofta fick små ströjobb vilket gjorde att det ibland blev längre dagar. Det fungerade bra för oss och förskolan.

Nu har han jobb och dessa lyxiga dagar är förbi :( Nu är det lite längre dagar som gäller (ca 2 h mer per dag i snitt).

Här i GBG får man välja, 15 eller 25 timmar/veckan. När jag var arbetslös hade vi 25 h/veckan. Vi valde 9-14 varje dag eftersom: Vid 9 har dom alltid sångstund, vid 9,30 går dom ut och leker, vid 11,30 lunch...och därefter sover dom. På så vis när jag hämtar vid 14 har jag en utsövd mätt unge. Himla bra tider tycker jag.

Rasmus går 15 timmar fördelat på 3 dagar.
Jag lämnar honom kl 9 så går dom ut och leker, äter lunch och han sover så väcker jag honom när jag hämtar kl 14.
På onsdagar är det bad, så då lämnar jag kl 10 ute på lekplatsen. De äter lunch, han sover och de går ner och badar och jag hämtar honom efter fikat kl 15.

3 timmar/dag skulle inte fungera. Då hinner han inte med allt han ska göra. Jag får släpa honom ifrån hans dagmamma vid hämtningen och jag får stoppa honom på morgonen för han kommer uppstutsande vid 7 och frågar om vi ska åka ;)

och jag kan säga vad som gäller för våran kommun. ni har bara rätt till 15/h vecka såvida inte du får timvik/jobb som överstiger dessa timmar. fredagar kommer ni inte få ha han på dagis sålänge M är pappaledig . det är 9-14 som gäller för 15h-barnen men man kan oftast få styra dagarna själv i denna staden på vissa försolor kan man ibland få ändra på 15htiderna dvs ha 5 "andra" h under den dagen under förutsättning att det passar förskolan det är inte så "hårt" som det kan verka i infobladen de skickat ut. du skriver vad du får ut innan skatt varje månad i fp och/eller a-kassa/alfakassa/lön för tillfället o likadant för M. och skulle de ändras så ringer du bara till handläggaren så ändrar de direkt.

ni kommer till viss del få samma fröken som elias då hon jobbar på både fågelsången och klövervägen, hon är jättebra o ha med o göra:) de får hemlagad mat på fågelsången vilket är ett stort + klövervägen får till viss del sin från kungshögen elias va inte så förtjust i den maten men de blir förhoppningsvis bättre:)....

Fågelsångs känns toppen! Är riktigt glad att vi fick där! Jag behöver inte skicka in mina inkomster alls. Utan ska skicka in när jag vet det;) Pratade med hon som har hand om det. Vet också att det är 15 timmar/veckan som gäller.

Liknande trådar

Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·
Övr. Barn Hej! Har skrivit en till tråd om min oplanerade graviditet som hittas här där lite bakgrundshistoria finns. Jag vill börja inlägget...
2
Svar
25
· Visningar
7 615
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 422
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar