Dagis, dagmamma!?!?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sweet Chili

Är lite förvirrad över hur detta går till. Är ju mamma för första gången och måste väl börja fundera lite på hur man löser det när det är dags att återgå till jobbet. Har massor av frågor. :angel:

Vi har ett dagis precis där vi bor, som jag anmält dottern till. Men så pratade jag med en god vän, som i sin tur är vän med en dagmamma i kommunen där jag jobbar. Hängde ni med? :D

Min vän sa att dagmamman är helt suverän och har ett sammarbete med en annan dagmamma. De delar lokal (undervåning på en stor villa). De jobbar kommunalt.

Kan jag trots att jag inte bor i kommunen anlita dem som dagmammor? Om inte, kan man ansöka om särskild "dispens" eller något, då det skulle underlätta väldigt mycket att ha barnomsorgen på samma ort som jag jobbar

Hur får man tag i dessa dagmammor annars?

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Dagis, dagmamma!?!?!

Sweet Chili skrev:
Kan jag trots att jag inte bor i kommunen anlita dem som dagmammor? Om inte, kan man ansöka om särskild "dispens" eller något, då det skulle underlätta väldigt mycket att ha barnomsorgen på samma ort som jag jobbar

Tänk dig för..har du nära till dagmamman om du är sjuk - kan du lämna lätt även om du inte jobbar..ev syskon-"tretimmars"..:confused:
 
Sv: Dagis, dagmamma!?!?!

Jag skulle tänka mig för innan jag placerade barn i en annan kommun - dagiskompisar är framtida klasskompisar och det är ju lättare att umgås på fritiden med dom som bor nära.
 
Sv: Dagis, dagmamma!?!?!

Jag är en stor förespråkare för dagmammor och tycker att de gör ett fantastiskt jobb som tar emot våra telingar i sina hem och ger dem en mer "hem-lik" vardag än de kan få på dagis. Har själv haft båda mina barn hos dagmamma och det har varit helt perfekt. Givetvis krävs det att dagmamman är engagerad och verkligen ger barnen det de behöver vilket vår dagmamma verkligen ansträngt sig för att göra. Dock är det olika för olika barn var de trivs och jag är alls inte negativ till dagis men för just mina barn har dagmamma funkat kanon.

Men - jag håller med de som skrivit att du nog bör tänka på om det är så klokt att ha barnen i annan kommun! Behöver du lämna av annan anledning än för arbete så är det bra om barnomsorgen finns på "hemmaplan". Likaså för att barnet ska lära känna de barn som finns i närområdet och som kommer att bli hans eller hennes framtida skolkamrater.

Finns möjligheten till dagmamma i er egen kommun kanske? Hör med kommunen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
  • Låst
Övr. Barn Vi har haft vår dotter (fyller två snart) på dagis i ett år nu till hösten. Jag tyckte från början att det var väldigt svårt att veta...
Svar
8
· Visningar
1 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp