Dagens utställning

G

Graendal

Idag har vi varit på den andra utställningen i mitt och voffes liv! :D Det gick rätt bra vad jag förstod, men jag förstår inte riktigt bedömningen och inte riktigt vad den betyder heller, newbie som jag är. Så, jag tänkte be om lite tolkningshjälp.

Vi fick två röda band och "certifikatkvalitet". Means what? Och hur kan man förbättra det till något att avla på?

Tack!

Sv: Dagens utställning

CK betyder just vad det du skrivit. Hunden har kvalitet nog att få ett certifikat, och lär säkert få det om du fortsätter att visa upp den :)

Vad är det för ras du har?

Du har fått en etta (= ett mkt gott avelsresultat) i både kvalitetsbedömningen och i konkurensbedömningen, samt ett CK, som betyder att din hund har mkt nära till att ta CERT.

Om det nu inte var ett CERT du tog i dag? Är det gult och blått eller rosa?

Fortsätt att ställ hunden, så ska du se att du kniper dina 3 CERT så småningom :)

Det är en korthårig tax. :)

Gnist: Tacktack.. Och det är rosa, då är det inte ett CERT va? Hur får man CERT? Bara genom att ställa ut mer, eller jaktprov/spårprov också? Och det är alltså 3 CERT man ska ha..?

CK är rosa och CERT är blå/gula och man behöver tre stycken CERT, för att hunden ska bli Champion, varav ett efter att hunden uppnått 2 års ålder.
Vet inte om taxar behöver ha någon jakt/spårmeritering för att bli champion, men det går ju att fråga rasklubben eller uppfödaren om.

För att kunna vinna certifikat på tax krävs att man tävlar i Jaktklass. För att deltaga där krävs enligt SKK "Lägst 3:e pris öppen klass på drevprov eller godkänt grytanlagsprov eller godkänd anlagsklass på viltspårprov."

Ut på prov och i praktiskt jakt med hunden så vet du snart om det är något att avla på.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama