Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Våra hästar har haft vintervila i snart en månad också, vi är inte så många som rider så det resulterar i friska åringar varje dag. Har trillat av nu två måndagar irad, idag med huvudet först i snön... Hästen är VÄLDIGT akrobatiskt, förra måndagens syndare var däremot väldigt snäll idag.

Nu är det en hel del snö här med och än så länge funkar det, har dock en tendens till att bli rena isbanan när det smälter och fryser om vartannat så får se hur länge det funkar i år...

Haha ja jag har också fått erfara det där med att hästar är akrobatiska.. arabhingsten jag rider är VÄÄÄÄÄLDIGT akrobatiskt.. :D

Mmm... :)
Flashline var väldigt taggad med inför dagens lopp. Var inte helt lätt att träcka honom i det snöiga och hala underlaget. Sen knockade han mig nästan på vägen ner till banan. Men hästen innan oss hade mer kul. Gav sin jockey en rejäl flygtur precis vid släppet...
Flash öppnade bra och ledde länge. Men sen tog den tunga banan ut sitt. Man ville nästan bära hästarna i mål på upploppet!
Men det lär bli mildare väder i morgon så banan blir förhoppningsvis inte lika tung och långsam. Så som väderförhållandena var idag kändes den bättre vid lunchtid än senare på kvällen när det blev kallare...

Nej nu...
Har alla låst in sina hästar i boxarna inför vintern? Proppat dem fulla med hö och halm och sen kastat bort nyckeln?
Någon ridaktivitet måste ni väl ändå ha? Eller kommer vi ha ett stort gäng hyperaktiva hästar när vi sen låser upp boxdörren igen till våren?
Mvh. Bowman

Uh, får ont i tänderna bara jag läser om det. Hoppas han fick bort alla bitar!
:crazy:
Hur ser vinterupplägget ut annars? Är det "överlevnad" som gäller tills det börjar tina upp eller finns det någon som planerat in något speciellt för vintermånaderna?

Själv så tänkte jag försöka lägga en till två veckor varje månad uppe i Täby för att få lite fler ridpass än vad som är möjligt här hemma. Skulle helst åka upp redan i morgon om jag kom loss från jobbet. Men jag får försöka stå ut med att vänta till efter jul...
:angel:

Senast ändrad:

Plusgrader + snø + hæstar utan sulor/broddar gør att det inte blir så mycket ridning før oss før tillfællet... :(

Hoppas på imorgon men ær nog tveksamt såvida man inte vill gå styltgång!

Ville bara säga att jag är sjukt avis på alla er som får rida galoppisar varje dag! :love: Jag har förvisso en f.d. i stallet, men hon har varit i vila hela hösten så det dröjer innan vi kan cantra igen. Och det blir ju ändå inte samma sak som att susa fram på en häst i löpträning. När jag blir rik ska jag köpa gård närmare Stockholm, såhär kan det ju inte fortsätta! :eek: (Bor 8 mil norr om Uppsala nu, alldeles för långt från närmaste bana.)

Så fortsätt skriva i den här tråden, jag lever genom era dagliga upptåg på banorna! :bow:

Här rids det verkligen inte mycket heller - inte ens på min western Skutta. Lilla Donna får vänta till hennes mun är ordentligt läkt innan hon får bett igen. I dag var jag i alla fall inne på Jägers och var RIKTIG hästägare och vimsade runt och var i vägen på gången.:angel:

Vår andelshäst, Tintillon, startar på söndag men det är frågan om det är värt att köra upp dit om det blir snöstorm igen...

Hihi! Det är tillåtet att vimsa omkring om man är hästägare. :D

Jag var i alla fall ute med blodisen nyss och skrittade och travade lite en halvtimme. Första ridturen på... många månader. :eek: Hon gjorde som "alla" fullblod och rasade i vikt i somras, så hon fick gå och äta upp sig och ha lite semester. Men nu jäklar! :cool: Men shit, vad mycket styltor det blir hela tiden... Blech!

Kl

Dom flesta av "våra" hästar har nu lite välbehövlig semester över vintern. Några hålls dock igång och några håller vi på att sätta igång igen. En av nykomlingarna, en 4-årig fullblodhingst har verkligen börjat vakna till liv igen efter att ha stått sen i Maj, vi har skrittat honom ca en månad nu och han börjar visa sina akrobatiska konster, använder alla ursäkter han kan hitta till att få bralla lite. Mest gillar han att stå still på stället och sparka backut, och vilken kraft han har.. ska bli spännande och se hur länge man sitter kvar när han får upp kondisen igen ;)

I dag blir det bara ett ridskolepass i ridhuset. Och i morgon ett gästspel i travet på Åby. Två hästar skall startas. Men förhoppningsvis får man komma ut lite till helgen. Man känner sig annars lite vingklippt just nu. Formen och styrkan bara rinner av en. Jag bävar för den träningsvärk jag kommer att få efter det första riktiga träningspasset på ett bra tag. Lär få kompletteringsträna nu. Annars kommer jag inte att orka när jag åker upp till Täby... :angel:

Nej, vad är det här? Regn, snön blir till stora vattenpölar eller isfläckar man inte ser. Hopplösa förhållanden att komma ut och försöka rida i. Även hästarna börjar bli allt rastlösare. Kommer bli en sport att hålla igen dom...
:angel:

Trisse får nya skor på ons med snösulor och då ska vi förhoppningsvis komma igång med ridningen igen.

Idag lekte Trisse med sin 1,5åriga hagkompis för det var ju ssååå skönt att galoppera i snön blev lite nervös då jag ser hur Trisse lägger av i värsta tävlingstempo och lämnar 1,5åringen ett par km efter. Men han klarade detta galant och la sig sedan i en mer trivsam galopp runt de andra som mest tittade på honom och förstog inte alls vad som var så roligt.
bara att hålla tummarna för oss men än så länge klarar han sig riktigt bra. Han har nu efter ca 1månads vila t o m fått en liten kalaskula på magen vilket känns jätte skönt.

Uh, ännu en vinterdag. Kall och snöig. Det känns väldigt långt till mars och blidväder. Hoppas på att få åka upp till stockholm nästa vecka så jag får rida lite...
Nästan alla hästar här nere är avställda av en eller annan anledning. Återstår bara att hålla igång ridskolans hästar under uppehållet över jul och nyår.
Har hänt lite negativa saker som kommer att sätta sin prägel på livet ett tag framöver. Men hoppas det inte kommer att påverka "galoppen" allt för mycket. Står med ena foten inne i både galoppen och travet och önskar fortsätta med det. Men det krävs rätt mycket till för att kunna leva på det. Lyckades mot alla odds leva på kappsegling ett tag så...
Ledde runt en travhäst efter ett lopp på Åby för ett par veckor sen och värmde ner. Överallt runt öronen så kom det bilar och hästar i "full fart". Och för att inte göra det enklare så hade de flesta hästar någonting med två hjul på släpandes efter. Man fick verkligen hålla koll på var man träckade hästen. Helgen innan var jag med Hederud och Flashline uppe i Täby. Det var snöigt och halt. Inte helt enkelt att träcka hästarna på ledvolten eller att kasta upp en jockey på en het häst. Fick en smäll på nosen av Flash så att blodet började flyta och jag är fortfarande öm nu snart två veckor efteråt. Slås ofta hur lika galopp, trav och havskappseglingsvärldarna är. Allt från hur fantastisk som helst när det går tyst och balanserat i full fart till fruktansvärt våldsamt när det går fel...
Men antagligen är det därför jag tycker om det så mycket!
Hoppas ni alla har det bra därute!
André

Senast ändrad:

Yl vilken kyla. Allt får stryk, fingrar, tår, halsen. Idag blev inget mer än det nödvändiga gjort. Hur länge skall detta fortsätta?
Igår var jag ute en sväng med MrMercy. Helt klart trivdes han med att komma ut en sväng även om det var kallt och på sina ställen halt...
Maria var ute och cantrade Flashline på banan igår och han kändes fortsatt pigg. På nu blir det en sista start efter jul innan han får en välförtjänt vila.
Blir ett inhopp i travet igen då Super startar på Åby på torsdag. Börjar ändra uppfattningen om travet även om det inte är som galopp...

Hej!
Hur har det gått med snösulorna? Tydligen verkar han inte vara speciellt besvärad annars. :laugh:
Mvh. André

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama