Dagens dressyrövning

TeamLundVer

Trådstartare
Vore det inte super med en tråd där vi tipsar varandra om övningar. Helst en nya var dag ;)

Typ såhär tänker jag mig:

Namn på övning
Exempelövning 1

Svårighetsgrad
Lätt - grundövning

Vad är den bra för?
Lösgör bogarna, ökar uppmärksamheten hos hästen

Utförandet
Steg 1 2 osv ev bild eller film

Att tänka på
Var du lägger vikten

Nå vad säger ni? Någon som har en bra övning på lur??

Sv: Dagens dressyrövning

Du kan få en övning av mig, den red jag idag. Kan inte svara på alla dina frågor, men du kan få övningen i a f, jag har i min tur fått den av en god vän.

Galoppera längs med ena långsidan, gör en volt tillbaka i mitten på kortsidan och galoppera i förvänd galopp tillbaka till förra kortsidan, i mitten på den så gör man en bakdelsvändning i förvänd galopp och rider ut på spåret igen och så bara fortsätter man om och om igen. En rolig övning! :)

Du kan få en övning av mig, den red jag idag. Kan inte svara på alla dina frågor, men du kan få övningen i a f, jag har i min tur fått den av en god vän.

Galoppera längs med ena långsidan, gör en volt tillbaka i mitten på kortsidan och galoppera i förvänd galopp tillbaka till förra kortsidan, i mitten på den så gör man en bakdelsvändning i förvänd galopp och rider ut på spåret igen och så bara fortsätter man om och om igen. En rolig övning! :)

åh tack så mycket. Kan knappt vänta tills vi får prova den övningen. Känns lite som att man måste hålla tungan rätt i mun :d

Lite annat kul som jag har fått av vänner är t e x detta.

Trava igenom båda kortsidorna, rid in på en diagonalsluta, samla upp och gör ett avbrott strax innan medellinjen, gör en skrittpiruett tillbaka, rid rakt fram ut på spåret, rid igenom båda hörnpasseringarna, gå in i en ny diagonalsluta och gör samma sak som innan. Man kan variera skrittpiruetterna med framdelsvändningar, men det blir lite meckigare eftersom hästen redan ifrån början är ställd åt piruetthållet - så det ger sig naturligare.

Sen har vi snöbollsgubben. Galoppera i en ca 12 meters volt. Då har man den nedre delen på snögubben där. Galoppera flera varv, rid rakt fram och gå in på en 6-7 meters volt. Då är man på den övre delen av snögubben. Galoppera några varv där, rid rakt fram och gå tillbaka till den nedre delen. Fördelen med denna övning är att man märker direkt om hästen inte är ordentligt framme. Vill man höja ribban kan man rida i en åtta och göra byten emellan. Men det blir lätt lite överkurs. Snögubben gör man med början mitt på långsidan, man vill ha så lite väggar som möjligt som ger en gratis stöttning så att säga.

Namn på övning
Träna sidförande hjälper/inför skänkelvikning

Svårighetsgrad
Lätt - grundövning

Vad är den bra för?
Få hästen att lära sej den sidförande hjälpen

Utförandet
Rider "kvartslinjerna" dvs från mitten av kortsidan till mitten av långsidan, man rider samma varv hela tiden så man byter inte varv som i vanliga skänkelvikningar.

Att tänka påVar du lägger vikten
På att hon ska förstå vad jag vill, att hon ska tänka framåt men åt sidan. Försöka "stoppa" upp bogen så att den inte "ramlar iväg"... Och då i uppstoppanet av bogen ändå inte stanna framåtbjudningen...

[/QUOTE]

Namn
Förvänd sluta på volt

Svårighetsgrad
Medel - svår - Går att variera svårighet med gångart, men man bör kunna rida hästen i sluta.

Vad är den bra för?
Samlande och gymnastiserande. Man får bra koll på vart man har bakdelen. I hästens svaga varv får man hjälp med att få ordning på ytterbogen.

Utförandet
Rid på ca 10-15 m volt. (till exempelvis i vänster varv) kontrollera ställning och böjning. Byt sedan om volt med bibehållen vänsterställning och böjning. (Alltså vänstersluta på volt i höger varv) Efter 1-2 varv på volten i höger varv så rakrikta och ställ sedan över till höger. Upprepa fast nu med höger varv som utgångspunkt.

Att tänka på
Tänk på att hästen inte ramlar inåt för mycket med bogen i den förvända slutan. Tänk även på lösgjordheten och att det kan vara riktigt tungt för hästen. Får man ett motstånd så kan man lägga en liten volt åt det håll som hästen går i slutan för att ta rätt på innersidan igen. Börja gärna övningen i skritt och byt gångart när det känns som att det fungerar bra.
[/QUOTE]

Den övningen brukar jag ofta köra, fast 'lightversion'. = )

Större volt, ca 20 m, sedan försöker man bibehålla 'gamla' ställningen och innertygeln iaf ett halvt varv i nya varvet innan man ställer över (här får hästen bli rak i kroppen, fokus är att den måste behålla eftergiften i inner även när den hamnar på utsidan av volten).

Här får ryttaren en utmaning, att rida åt ett håll fast ha ställningen åt andra, hålla koll på vilken tygel som är inner och ytter (förstå funktionerna av dessa)... Hästen blir lösgjord i nacken och det är även rakriktande träning.

Att tänka på, innerhanden sätter inte ramen, det gör ytter, så viktigt att behålla den mjuk mjuk mjuk även när den hamnar på utsidan av volten. (absolut inte tränga!) Om hästen stretar och välter inåt så är det innerbak som inte bär upp, samma sekund som han gör det så mjuknar hela hästen igen och rätar upp sig.

bra pointers! de är viktiga att tänka på, såg också att jag hade glömt skriva att man så klart kan öka volten vilket jag gör när jag går vidare från skritt =)

Förlåt, svarar inte på alla frågor, har inte en vanlig dator så dt bir lite jobbigt...rolig tråd! :laugh:

Rid upp på medellinjen i trav, rid skänkelvikning på linjen. Mitt på linjen övergång till skritt, fortfarande i skänkelvikning på linjen. Sedan trav igen efter några steg skritt, hålls kvar i skänkelvikningen. Sedan öppna längs med långsidan. För lite svårare, samma sak men utan skrittmomentet, istället byter du hästens riktning eller hur man ska säga det, alltså t.ex man kommer upp i vänster varv på medellinjen, skänkelviknng med hästens nos till vänster. Sedan byter du, nosen pekar åt höger, fortfarande skänkelvikning, fortfarande på linjen. Innan du kommer ut till spåret rider du några steg skänkelvikning ännu med nosen till vänster igen. Det blir lite sick-sack liksom. :p för ännu mer avancerat, gör detta: skänkelvikning (ej sluta) längs med långsidan med hästens nos utåt, mot väggen/staketet. I hörnet till kortsidan, flytta bakdelen, alltså framdelsvändning. Fatta galopp då du vänder upp på medllinjen, skänkelvikning i galopp (jag vet, det finns egentligen inget sånt, men det går att göra för det ;) ) längs med medellinjen. Rolig övning, det gäller att hålla hästen på linjen, vilket inte är lätt! Därför är vikten och blicken viktiga hjälper.

Namn på övning
Avslappnat stillastående

Svårighetsgrad
detförstamanlärenunghästinnaninridning-övning

Vad är den bra för?
När är det inte bra att hästen kan stå stilla lugnt tills man vill att den ska gå igen?

Utförandet
Gör halt. Försök få hästen att stå still. Försök få hästen att slappna av.

Att tänka på
Att hästen tillslut står still och är lugn och inväntar signal för att gå vidare (lugnt) och inte tar allting som en signal att gå (speciellt inte när man ropar på hunden som ännu inte kommit ikapp...).

Idag var det väldigt svårt :p

Skämt o sido, vilken jättekultråd! :bump:

men folk jag vill ha tips på fler övningar =) Ingen som har t.ex. någon bra övning för tempoväxlingar och mellantrav?

Namn på övningen:
Äsch, inte vet jag.

Svårighetsgrad:
kräver en hyfsat utbildad häst...

Utförande:
Rid 12 meters volt i rättvänd galopp.
Vid mitten, byt galopp.
Rid omedelbart in hästen i en bakdelsvändning i galopp och fortsätt i det nya varvet på den gamla volten.
Ett alternativ, om hästen är tillräckligt stark, är att rida en hel galoppiruett efter bytet.
Bra för:
samling i galoppen efter bytet.

Namn på övningen?
Roliga övningen?

Svårighetsgrad?
Medel

Vad är den bra för?
Får bra samling på hästen, får fina ökningar. Bra för koordinationen.

Utförandet
*Övningen gör jag i trav.
*Rakställd häst på kortsidan
*Snedda lite genom hörnet för att komma ut i en förvänd öppna på långsidan.
*Rid i den förvända öppnan på spåret och lägg tre 10 m volter på vägen ner, i dessa volter ställer jag hästen ”rätt” för att sedan komma ut i förvänd öppna på spåret igen.
*Gå ur öppnan innan hörnpasseringen.
*Mitt på kortsidan vänder man halvt igenom i mellantrav.
*Samla ihop hästen när man kommer ut på spåret igen och gå in i en sluta på den återstående biten av långsidan.
*Gå ur slutan innan hörnpassering och håll hästen rakställd på kortsidan.
*Upprepa övningen.

Att tänka på
Håll tungan rätt i munnen. ;)
Beroende på vilken nivå du ligger på kan du ju välja att ta bort en volt och kanske förstora dem till 15 m.

Övning: förbättra travökningen

Svårighetsgrad: medel

utförande: Rider öppna halva långsidan, vid E/B så har man hästens nos i rätt riktning för en kort snett igenom, så bara rätar ut mot ytter och låter hästen länga ut steget. Samlar upp till hörnet och rider likadant nästa sida.

Har man gjort sitt jobb bra här (ridit samling) så blir hästen lite på av öppnan och vill iväg, man spänner fjädern i öppnan och låter den stretcha ut efter. Fokus ligger på att behålla uppförsbacken. Så man kan inte bara släppa allt efter öppnan och hålla sig i manen : P

(Obs, att det funkar alltså inte om man rider ponnyöppnor, alltså där man inte samlar utan bara rider skänkelvikning, bakdragen innerskänkel, eftersom man då inte ens skaffar sig uppförsbacken och då heller inte får någon fjong från fjädern, hästen kommer inte att gasa ut utan man får jaga ut den. Så om ni inte känner att hästen bjuder ut ur öppnan så har den inte samlats.)

----

Övning: 5 fram 5 tillbaka

Svårighet: Det här är en väldigt flexibel övning och går således att använda av alla.

Vad är den bra för: hitta bjudning hos hästen, hitta halvhalterna, få hästen mer lydig, bli mer effektiv, bli punktlig, bättre inramning av hästen, få ryttaren att sluta klämma med skänkeln.

utförande: Man rider på en volt och rider 5 steg ökning och sedan 5 steg tillbaka. Man väljer själv svårighetsgraden här genom att välja storlek på volten (det ska dock vara en volt, just för att få hästen bättre inramad, inte bara flänga runt) man väljer gångart och krav på hur mycket samling och ökning man förväntar sig. Man kan även variera antal steg, men mer än 10 steg och det gör inte längre så mycket nytta.

Här får man inte vänta tills det känns bra utan rider man 5 steg så är det just 5 steg, ingen tysta 6,7,8 sen 1 igen. Och varje gång man räknar 1 så ska det hända något! Den som sitter på läktaren ska -se- när ryttaren räknar 1 igen.

Och man ska man räkna högt! När man pratar (eller sjunger) så spänner man sig inte i kroppen på samma sätt, utan man måste fokusera på andningen.

Tillägg; om man har koll på sina halvhalter redan och kan få hästen att samla sig bra så kan även denna övning förbättra längningarna, man jobbar då med samma princip som ovan, spänner bågen och låter den stretcha ut.

Det var en trevlig övning! Dock något svårt att läsa igenom texten innan.

Flera bra övningar att prova på här. Jag gjorde en bra för ett tag sedan.

Medel/enkel svårighet

namn: Hålla reda på benen (hästens alltså)

utförande: Lägg ut 5 cavalettibommmar på ca 1,10 m för stor häst. Den andra och fjärde ska vara upphöjd på lägsta cavalettihöjden, de andra på marken. Rid fram utan bommarna först. Skritta sedan över. Rama in hästen ordentligt, den ska inte vingla. Det ska vara två steg mellan varje bom, och det kommer att vara trångt, men hästen ska växa uppåt och inte vingla omkring. Man får inte släppa ut/fram den. Detta engagerar bakedelen och hjälper den att samla sig. Rid sedan över i trav. Då får man en väldigt härlig känsla, fluffig och fin trav över med passageliknande steg.

(Har snott den från en hemsida med många bra övningar, Hippson)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
9 502
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar