Dagens avelsvärdering?

Sv: Dagens avelsvärdering?

hmm men det besvarar inte riktigt min fråga :D

det jag undrar är skillnaden mellan del 1B och del 2. dom verkar inte ha nån större skillnad. dom får starta i samma lopp och ingen får uppfödarpremier eller gå premie. så vad är skillnadem mellan att ha en 1B häst och en 2 Häst??
1A är jag helt klar för vad som gäller - så den undrar jag inte över

Ja du..läste ditt inlägg ytterligare en gång och såg att jag inte ens svarat på din fråga...
Och startmässigt ser inte jag heller skillnaden. Incitament ska väl stå för "morötter" skulle jag tro i det sammanhanget.

Det var en sån intressant undran att jag skickat din fråga vidare till dom som vet. :D

Avvaktar svaret...

Fast oss emellan skulle jag nog betäcka på sånt vis att ungen blir berättigad alla löp.

AM

Ja du..läste ditt inlägg ytterligare en gång och såg att jag inte ens svarat på din fråga...
Och startmässigt ser inte jag heller skillnaden. Incitament ska väl stå för "morötter" skulle jag tro i det sammanhanget.

Det var en sån intressant undran att jag skickat din fråga vidare till dom som vet. :D

Avvaktar svaret...

Fast oss emellan skulle jag nog betäcka på sånt vis att ungen blir berättigad alla löp.

AM

:D
nä jag skulle aldrig betäcka med annat än 1A hingstar. men jag vill emst veta vad skillnaden är då jag inte hittar nån uppenbar.
väntar på svar! :bump:

Hade det varit lilla jag som bluffat så för både STC och många stoägare hade mitt semintillstånd rykt för tid och evighet. Det är jag övertygad om.

Det tror jag också. Det konstiga är ju att inte jordbruksverket satt stopp.

Hästar stamboksförda i avdelning II är berättigade att delta i alla lopp utom de som STC angett ovan
Som är :
Svensk Uppfödningslöpning, STC:s Unghästserie, Svenskt Travkriterium & Svenskt Trav-Oaks, Stochampionatet, Svenskt
Travderby & Derbystoet och Breeder´s Crown.
.De får dock inga uppfödarpremier och har inte heller rätt att delta i premielopp.

Sektion 1B får vara med i dessa men inte få uppfödarpremier eller delta i premielopp.

Blev detta rätt tro ..!!??

Senast ändrad:

Sektion 1B är för avkommor till hingstar som inte är avelsvärderade och klassificerade med ett högt avelsvärde i Sverige (tidigare ej godkända) utan enbart är godkända i ett annat EUland.
Sådana hästar har inte samma rätt till ekonomiska incitament som de registrerade i stambokens del 1A. De har däremot rätt att tävla i alla lopp utom de som anges ovan***. De får dock inga uppfödarpremier och har inte heller rätt att delta i premielopp.

***Som är :
Svensk Uppfödningslöpning, STC:s Unghästserie, Svenskt Travkriterium & Svenskt Trav-Oaks, Stochampionatet, Svenskt
Travderby & Derbystoet och Breeder´s Crown.

AM

knapplån

Lägg nu inte ner alltför stor möda på att reda ut vad som gäller enligt det här systemet. Det ska ändå bort i sinom tid. Även det här nya systemet strider mot EG-rätten.

Ställ er själva frågan - har det någon betydelse för mitt val av hingst om avkommorna får registreras i del 1A eller någon annan del av stamboken? Om ni svarar ja på den frågan så har vi ett handelshinder. Handelshinder är inte tillåtna inom EU, hur mycket man än krystar.

Tralala.

:D
nä jag skulle aldrig betäcka med annat än 1A hingstar. men jag vill emst veta vad skillnaden är då jag inte hittar nån uppenbar.
väntar på svar! :bump:

Nu Radon, har jag fått svar ev "expertisen" på din fråga:
---------------
Det blir ingen skillnad om man betäcker med en hingst som är 1B eller II. Avkommorna får samma möjligheter.
Anledningen till att detta ändå finns är att särskilja de hingstar som är godkända i annat EU-land.
---------------

AM

Nu Radon, har jag fått svar ev "expertisen" på din fråga:
---------------
Det blir ingen skillnad om man betäcker med en hingst som är 1B eller II. Avkommorna får samma möjligheter.
Anledningen till att detta ändå finns är att särskilja de hingstar som är godkända i annat EU-land.
---------------

AM
:bump: tack nu kan jag sova!! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan hölls årets norska avelsvärdering av kallblod. 7 hingstar var anmälda och av dessa blev fem godkända. Gigant...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den gångna helgen hölls höstens svenska avelsvärdering av kallblod på Wången. Sju hingstar visades för avelsvärderingsnämnden och fem av...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckans Hästonsdag berättar Per Skoglund om hur en avelsvärdering går till. Vi får även följa med till Grevagården och årets...
Svar
0
· Visningar
290
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter