Dagens avelsvärdering?

Sv: Dagens avelsvärdering?

Adrian Chip, 3 år efter Andover Hall och My Favroite Chip: godkänd för stambokens del 1 A.

Look de Star, 8 år e. Coktail Jet – Corte: godkänd för stambokens del 1 A.

Giant Superman (bilden), 8 år e. Giant Force – Arnie Super Girl: godkänd för stambokens del 1 A.

Gill´s Victory, 14 år e. Supergill – R.C.´s Night Class: godkänd för stambokens del 1 B

Fraternity Party, 3 år e. Andover Hall – My Own Hanover: godkänd för stambokens del 2.

Red Chili Pirat, 8 år e. Giant Chill – Countess Oiron: godkänd för stambokens del 2.

Americanese, 10 år e. American Winner – Vote Getter – godkänd för stambokens del 2.

Någon som vet vad det blir för betäckningsavgifter på Adrian Chip, om han nu kommer att användas 2008? Det verkar ju som om de fryst efter honom i alla fall!

Aha här var ju en tråd om detta.
Skrev i den andra delen.

Dumt att den gamla uppdelningen inte är kvar.

Det blir inga fler värderingar va utan det var bara dessa hästar?

Vem vill betäcka med en hingst i del 2?

En liten undran. Vad är det för skillnad mellan stamböckerna del 1A, 1B, och 2 ?? Något av dom som får avkommorna att starta i alla lopp, eller något av dom som gör att man inte kan starta avkomman i vilket lopp som helst?

Skulle tro att lobysalice syftar på vår egen Americanese, dvs Botvid, Red Mile osv..

Kl

"Klassindelningen" Klippt från STC

Sektion 1A är för avkommor till hingstar som har klassificerats med högt avelsvärde i den frivilliga svenska avelsvärderingen (tidigare godkända). Denna avelsvärdering kommer att
följa samma modell och riktlinjer som tidigare. Den kan för hingstar uppstallade utomlands göras enligt ”listmodellen”, som numera har samma utformning av riktlinjerna som för hingstar uppstallade i Sverige.
Hästar registrerade i stambokens avdelning 1A får ta del av samtliga avelsbefrämjande åtgärder. De är exklusivt berättigade att tävla i Svensk Uppfödningslöpning, STC:s Unghästserie, Svenskt Travkriterium & Svenskt Trav-Oaks, Stochampionatet, Svenskt
Travderby & Derbystoet och Breeder´s Crown.

Dessa hästar är också exklusivt berättigade till uppfödarpremier samt att som 2-åringar delta i premielopp. Uppfödarpremierna är idag 10% av vad en häst tjänar i Sverige och dessutom max 100 000 kronor på vad de tjänar utrikes.

Hingstar som tidigare godkänts i en svensk avelsvärdering kommer att placeras i avdelning
1A, och behöver inte avelsvärderas på nytt.

Sektion 1B är för avkommor till hingstar som inte är avelsvärderade och klassificerade med ett högt avelsvärde i Sverige (tidigare ej godkända) utan enbart är godkända i ett annat EUland.
Sådana hästar har inte samma rätt till ekonomiska incitament som de registrerade i stambokens del 1A. De har däremot rätt att tävla i alla lopp utom de som anges ovan. De får dock inga uppfödarpremier och har inte heller rätt att delta i premielopp.

Stamboksavdelning II
I denna avdelning registreras från och med 2007 år födda (betäckta 2006) avkommor till övriga hingstar d.v.s. de som klassificerats med ett lågt avelsvärde (tidigare ej godkända) eller inte visats vare sig vid avelsvärdering i Sverige eller i annat EU-land. Hästar stamboksförda i avdelning II är berättigade att delta i alla lopp utom de som STC angett ovan. De får dock inga uppfödarpremier och har inte heller rätt att delta i premielopp.

Stamboksavdelning III
I denna avdelning registreras renrasiga travhästar som brutit mot regler och/eller föreskrifter.
Dessa hästar får ej delta i tävlingar och premielopp arrangerade av STC.

AM

renrasiga travhästar som brutit mot regler och/eller föreskrifter

Hur ofta bryter HÄSTARNA mot regler och föreskrifter???

:rofl::rofl::rofl:

Sorry, jag kunde inte låta bli... Undrar hur många kommentarer den som skrivit texten fått?

Hur ofta bryter HÄSTARNA mot regler och föreskrifter???

:rofl::rofl::rofl:

Sorry, jag kunde inte låta bli... Undrar hur många kommentarer den som skrivit texten fått?

:D:D

Det måste vara korkade hästar som inte sagt åt sina ägare att betala in fölavgiften??? :D:angel:

AM

:D:D

Det måste vara korkade hästar som inte sagt åt sina ägare att betala in fölavgiften??? :D:angel:

AM

Eller sagt åt seminstationen att man inte får seminera hur många som helst....

( ja, jag är fortfarande förundrad över hur enkelt det var att slippa undan i Love You-affären):cool:

vad är den stora skillnaden mellan 1B och del 2?? de får tävla i samma lopp (och ingen får tävla i de angivna på 1A) och de får inga uppfödarpremier eller premielopp.
den enda skillnaden jag hittar är: Sådana hästar har inte samma rätt till ekonomiska incitament - och vad innebär det??:confused:

Skillnaden är ganska stor.

Opus Viervil var ett tag ett sådant exempel
Den franske hingsten är godkänd i Frankrike.

Men i Sverige var det stopp. "dög inte"
Men jag tror att Sverige fick backa där.
Efter påtryckning blev även han med på listan för 1A

Det är skillnad mellan en, i utlandet godkänd och en som inte är godkänd alls.

Skulle jag vilja ha Biesolo så får jag ta märra till Frankrike, betäcka och sedan släpa hem igen. Ungen blir 1 A
Betäcker jag här i Sverige med samma hingst blir ungen 1 B

Använder jag en icke godkänd hamnar ungen i "jordkällaren"

AM

hmm men det besvarar inte riktigt min fråga :D

det jag undrar är skillnaden mellan del 1B och del 2. dom verkar inte ha nån större skillnad. dom får starta i samma lopp och ingen får uppfödarpremier eller gå premie. så vad är skillnadem mellan att ha en 1B häst och en 2 Häst??
1A är jag helt klar för vad som gäller - så den undrar jag inte över

Hade det varit lilla jag som bluffat så för både STC och många stoägare hade mitt semintillstånd rykt för tid och evighet. Det är jag övertygad om.

Det är jag också helt övertygad om..
Men dom "stora" har väl alltid fått gjort som dom vill.. :confused:

AM

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan hölls årets norska avelsvärdering av kallblod. 7 hingstar var anmälda och av dessa blev fem godkända. Gigant...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den gångna helgen hölls höstens svenska avelsvärdering av kallblod på Wången. Sju hingstar visades för avelsvärderingsnämnden och fem av...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckans Hästonsdag berättar Per Skoglund om hur en avelsvärdering går till. Vi får även följa med till Grevagården och årets...
Svar
0
· Visningar
290
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter