Dagen ef. långritt

S

Spatt

Hur skulle ni rida dagen ef långritt. Tänkte mest vad ni anser om vilodag dagen efter el bör man hålla igång men skritt el något.Långritt menar jag att man rider ca två timmar mellan tempo skritt, trav och galopp

Sv: Dagen ef. långritt

Jag tror det beror mkt på hästen.
Men lite skritt kan aldrig skada, det borde ju hjälpa till att få bort slaggprodukter ur musklerna och förhindra träningsvärk.
Fast om hästen går i hagen hela dagen så går den ju runt en del och då spelar nog en halvtimmes skritt inte så stor roll...

Lite stretching efter långritten är aldrig fel heller!
Om hästen redan har fått träningvärk funkar det att värma upp minst 20 min (utan att belasta musklerna ännu mer) och sedan stretcha igenom hästen. Ta det försiktigt om du inte brukar stretcha!

Lycka till!

Hur rider du i vanliga fall?
För mig låter en promenad i blandadat tempo som rekreation, dvs jag passar på att rida ett ordentligt arbetspass dagen efter när hästen är mjuk och fin efter den långa promenaden.

Långritt menar jag att man rider ca två timmar mellan tempo skritt, trav och galopp

Är det en långritt?
För mej är en långritt 4-8 timmars ridning med mat och vilo pauser.

Efter en 2 timmars ritt anser jag att hästen är väl rastad.

2 timmar kallar iallafall inte jag för långritt! Du kan säkert rida som vanligt dagen efter. Det hade jag gjort iallafall : ]

Efter en 2 timmars ritt anser jag att hästen är väl rastad.

håller med dig:bow:
2tim väl rastad
3tim och mer börjar likna långtur,men pratar man med en distans ryttare så är detsäkert små potatis :D
finns hästar som rids i 40min och ryttaren tycker att dom varit ute jättelänge:cool:

så allt är ju relativt;)

enda riktiga långturen jag gjort va jag ute väldigt länge minst 7tim,pga att jag ridit vilse:o (va nyinflyttad)

till ts,jag skulle rida som vanligt dagen efter:)

Nu vart ja lite rädd här :P tills jag såg resten av inläggen. 2 timmar är INTE långritt för min del (A) Det är vad det tar för mig att komma till ridhuset, rida där, och rida hem igen.

/ Jossan ;P

håller med dig:bow:
2tim väl rastad
3tim och mer börjar likna långtur,men pratar man med en distans ryttare så är detsäkert små potatis :D
finns hästar som rids i 40min och ryttaren tycker att dom varit ute jättelänge:cool:

så allt är ju relativt;)

enda riktiga långturen jag gjort va jag ute väldigt länge minst 7tim,pga att jag ridit vilse:o (va nyinflyttad)

till ts,jag skulle rida som vanligt dagen efter:)

HAHAHAHHAHAAHHAHAHAHHAHAHHAH :rofl:

sorry :o

Om hästen är otränad så skulle jag inte ta en till 2-timmarsritt dagen efter iaf utan göra något annat eller rida lite kortare tid. Alt bara variera terrängen, rida lite i backar istället/på annat underlag om man ridit mycket på vägar dagen innan eller vice versa. Skritta mer nästa tur om turen innan varit mer åt konditionsträningshållet och tvärtom.

Jag själv skulle nog anpassa lite efter hur hästen känns dagen efter. Om hästen känns stel eller allmänt mör så tar jag ett kortare men uppmjukande pass (hur hårt beroende på hästens kondis, på en häst i bra kondition skulle jag köra lite hårdare för att få igenom uppmjukningseffekten, på en otränad häst ta ett dressyrskrittpass t ex).

Tycker inte det är så farligt att rida flera dagar i rad med samma intensitet bara man inte gör det 7 dagar i veckan, att intensiteten ligger på en väldigt ansträngande nivå så hästen känns helslut efter varje pass, eller att träningen blir för ensidig (att man varvar med ouppsutten motion och varierar underlag).

jag rider nästan jämt i två timmar, och ajg rider som vanligt. men då har min häst bra kondition.

Skritttur och andra dagen efter långritt vila. Sedan igång som vanligt. Detta är vad både min ET och en kompis som tävlar distans säger.

Då antar att det verkligen är en långtur för hästen.

Långturer för mig är uppåt 3-4 h.

Senast ändrad:

Dagen efter min häst har gått långt/hårt får hon en lugn runda på ca 1h med mest skritt samt någon lugn trav, sen vila andra dagen.

Men som andra har skrivit, en runda på 2h i blandat tempo är ingen långrunda för mig. Det är en ordentlig rastningsrunda! Långritt är 3h och över, ffa. rundor där man behöver ha paus..

2 timmmar tycker inte jag är en lång tur lång tur tycker jag är cm 5 lr mer timmar jag och en kompis red en lång tur förut då red vi i 6 timmar då "joggade" han dagen efter

Som många redan skrivit så beror det ju på vad hästen är van vid. Min kille som vilat sen juni red jag ca 2,5 timme på häromdan. Han klarade det galant då han hela tiden rört sig mycket i hagen och vi hade väldigt mycket skritt under ridturen.

Nu går han inte mer än varannan dag ändå så dagen efter blev det vila.

De gånger jag varit iväg på långritt har vi hållt igång många timmar, som mest gick vi 7 mil på en dag så det blev väl ca 9 timmar i rörelse har jag för mig. Dagen efter gick vi samma väg hem igen och sen fick hästarna vila en dag och sen red/körde vi som vanligt igen.

/M

Hur brukar du rida annars?
När våra hästar är normalt igång så rider vi sällan mindre än två timmar, det känns inte som någon ide att rida kortare:angel:

Möjligtvis om man bara tar en skritt tur, typ när dimman ligger tät eller när det är glansis på vägen, och vi inte vill rida på vägen utan väljer "gräsvägs rundan" då brukar det bara var en timme.

Ett normalt dressyr/hopp pass är ju vanligtvis jobbigare för hästen än vad det är att rida ut en sväng.

Så är hästen igång så är det inget du behöver fundera på, däremot kanske du själv bara vill skritta någon timme om du inte är van att rida så lång stund.

Hur skulle ni rida dagen ef långritt. Tänkte mest vad ni anser om vilodag dagen efter el bör man hålla igång men skritt el något.Långritt menar jag att man rider ca två timmar mellan tempo skritt, trav och galopp
Två timmars ritt är ju bara en "vanlig vardagspromenad". En långritt för mej ar 6-8 timmar/dag i 5-6 dagar i terräng, omväxlande skritt o trav med galopper där det går. Efter en sån ritt så kan hästen få vila 1-2 dagar.

När vi har t ex haft tornerspel i flera dagar med allt vad det innebär ser jag till att hon får komma ut och sträcka på sig i valfritt tempo dagen efter. Mestadels blir det skritt och lösgörande trav. Dagen efter det kan det röra sig om vila men då mest för hennes huvud skull.

Om din häst inte är van vid att ridas i 2 timmar i varierat tempo så skulle jag rekomendera dig att ta en skrittvända dagen efter för att hästen ska få röra på sig och undvika stelhet.

Har jag tagit min tjej på en längre ritt eller ett mer ansträngande ridpass så skrittar jag alltid ut på henne dagen efter.
Långa tyglar i allt mellan 30-60 minuter. Och ingen lulla runtskritt, utan hon ska trampa på.
Jag travar henne inte då utan håller mej till skritt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
810
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38