Dagarna innan tävling

J

jojjo150

Har laddar ni upp då? Gör ni något speciellt för att hästen ska vara i fin form på tävlingen eller hur gör ni? Rider ni på som vanligt?

Sv: Dagarna innan tävling

Jag rider på som vanligt men hon får inte vila nån av de 2-3 närmsta dagarna. Det ultimata är om jag tex hoppar på Torsdagen, rider lite lättare på Fredagen (eller rider ut och galopperar rel. mkt) och sen vanlig markarbetsträning på Lördagen (tävlingen är på söndagen i detta fallet)

Men jag gör inte så mycket ändringar när jag ska tävla faktiskt. Fast jag har hela tiden en plan i huvudet så hon inte går i ridhuset Måndag, Tisdag, Onsdag och sen på Torsdagen kommer jag på att hon kanske vill ha en vilodag (Dåligt ex. kanske men ändå)

tävlar i distansritt men som jag gör dom närmsta dagarna innan tävling: åker jag med min valack så står han 2 dagar innan tävling och rids bara lite i skogen skritt och kanske trav dom andra dagarna på veckan (han går typ varannan dag) eftersom vi oftast åker dagen innan tävling så får han sej en skritt promenad på kvällen/dagen innan.

med mitt sto så skrittar jag henne dagen innan, och annars rids hon typ som vanligt men inte lika långt (det ska sägas att hon "bara" går 50km tävlingar. hon är 23 år, så hon har lite lätt att bli tjock i benen och skrovlig i karlederna om hon får stå förlänge.

mina hästar går dessutom ute i vanliga fall 24 tim/dygn på rikligt bete. men innan tävling får do mstå inne 2 nätter innan så att dom inte är fyllda med vatten från betet

jag rider ut en sväng någon dag innan, sedan en hoppning någon dag innan och emellan de 2-3 närmaste dagarna inerfattar även en vilodag för ponnyn.

Tävlar jag lördag-söndag kör jag lite lugnare på torsdag och vila på fredag för att få det lilla extra under tävlingen. Då kör jag alltså som vanligt fram tills torsdagen...

Okej, Tack för svaren! Vill gärna ha fler svar...

Jag förstår inte varför hästarna ska ha vila dagarna innan :crazy: Enligt min åsikt så ska det vara tvärtom, de ska vara på G när de åker iväg. De blir de om man rider dem på rätt sätt!

Om det är hopptävling så kör jag mycket markarbete (helst med bommar etc.) och mycket lydnadsövningar. Jag rider ute så mycket som möjligt så man får den framåtbjudning man vill ha mot handen! Det är viktigt för mig så man får en sådan galopp man vill ha sedan inne på banan. Det är jättebra att öva på det när man är ute för hästen tycker det är roligare!
Dagen innan tävling är det bra med lösgörande för hästen.

Efter tävlingsdagen travar jag hästen mycket för att få bort alla slaggprodukterna från musklerna. Dagen efter det så skrittar jag länge, och dagen efter DET kan den få vila (om den gått hårt)!

Vet att många gör olika, men detta passar bra för mig och min häst :D

:bow:

Innan dressyr och hopptävling vilar hon inte, hon blir så pigg annars.
Jag rider som vanligt och trimmar lite markarbete dagen innan.

Innan fälttävlan trimmar jag mycket dressyr i veckan, rider programmet och lägger in någon dag där hon får galoppera på ute.

Sen vilar hon på fredagen (tävlingen på söndag) och på lördagen mjukar jag upp henne lite men rider inte speciellt länge. Då ska hon vara klar.
Jag ger också extra kraft dagarna innan

Arsozah skrev:
Jag förstår inte varför hästarna ska ha vila dagarna innan :crazy: Enligt min åsikt så ska det vara tvärtom, de ska vara på G när de åker iväg. De blir de om man rider dem på rätt sätt!

Det kan man väl inte riktigt säga så generellt??
Det är ju mycket olika från häst till häst. Min blir piggare av att vila dagen innan, DÅ blir han riktigt på G. Men din verkar ju vara tvärtom. Så det skiljer sig ju... Men vila behöver ju inte alltid betyda hel vila utan nåt lättare arbete bara för att "känna på". Men själv brukar jag inte JOBBA dagen innan.

Eftersom jag tävlat ridskoleponny så har det inte blivit någon speciell uppladdning. Om han inte gick för mycket dagen innan tävling så red jag igenom honom lite. Fredagen var vila, oavsett om tävlingen var lördag eller söndag. Skulle vi tävla dressyr så trimmade jag igenom lite i alla fall dagen innan.
Kommer antagligen att gå till likadant när jag kör igång med storhästen till hösten (som också är ridskolehäst). :)

(Men du sa ju att du inte förstår varför man låter hästarna vila dagen innan, i början av inlägget. Sen på slutet sa du att du vet att alla gör olika men att just det passar dig och din häst. Varför en sån inledning då?)

*Knapplån*
Jag tävlar bara lite smått, klubbtävlingar typ, och då brukar vi antingen ha vilodag innan, eller rida ut med någon och gasa på. Det är vad som gäller för att få lite extra-energi på tävling.

ja tävlar i hoppning me min D-ponny som e liite (?) piggelin :p

vi säger att tävlingen e på söndagen:

onsdag: kanske lite hoppning så att ja känner att han känns bra å så.

torsdag: markarbete + rida ut

fredag : samma som ovan typ

lördag: helst tömkörning eftersom han blir så lydig av de :D

söndag: täävling ;) ¨

måndag: skritta/trava lite ut

om jag ska tävla hoppning på söndagen, får han vila på lördagen. på fredagen rider jag igenom honom ordentligt, o mjukar upp honom, rejsar upp honom oxå.

jag har även provat att rida dagen innan tävling, o egentligen tycker jag att vilket som har fungerat...

Min fyraåring ska gå sin första "riktiga" dressyrtävling på lördag och vi har lagt upp veckan som så:

Mån: Red dressyrprogram (ca 45min)
Tis: Vila
Ons: Tur - mkt av- och igångsättningar (ca 1 tim)
Tor: Tur - galoppfattningar (ca 45min)
Fre: Kortare tur + ca 15 trim i paddocken
Lör: Tävla

Sen blir det tre dagars vila för lillkillen... :love:

Har mkt energi och behöver ridas rätt så ordentligt för att inte bli för ivrig och glad.... :D

Brukar rida ett lättare dressyrpass, lr egentligen bara uppvärmningen och sen kanske lite övergångar, halter lr skänkelvikning.. Som uppvärmning e förstås skritta och sedan trava i form, volter, serpentiner, tempoväåxlingar övergångar och samma sak i galopp..

innan en endagars tävling brukar det se ut så här:

måndag: vila
tisdag: träning för tränare
onsdag: skogen ( lite blandat beror på hur hårt vi tränade)
torsdag: skogen mycket öppner och sluter och öka-samling
fredag: vila
lördag: kort tur i skogen (mest skritt flytta lite sidvärts och så
söndag: tävling

innan meeting, (tar som jag nu har planerat att rida han innan sm)
tisdag: träna
onsdag: skogen( mest lösgörade)
torsdag: skogen (backträning)
fredag: skogen(intervall träning)
lördag: skogen( mest övergångar och öka-samla)
tisdag: liten tur i skogen( mest skritt och öppner,sluter)
onsdag: åka ( lite lösgörande när vi kommer fram)
tors, fre, lör, sön: tävla..

detta funkar utmärkt på min c-ponny, men min d-ponny som jag ska börja tävla till hösten får jag nog rida 2 h var dag i en vecka om han ska bli något lugn..haha ( :p )

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Freazer
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Rosett
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka