majola

Trådstartare
Jag har fått låna en bröstsele till min varmblodshäst, och provade den förstås på en gång. Jag tyckte emellertid att däckeln såg lite klen ut, men nu när jag var inte på kuskringens sida för att titta på en bild med en korrekt tillpassad bröstsele så tycker jag att det ser ungefär likadant ut. Det är dock lite svårt att se på bilden så jag undrar om någon här råkar ha en tydlig bild av däckeln på en korrekt tillpassad bröstsele. Jag har ingen rockard ännu, så det är ingen panik direkt, men jag vill gärna tömköra lite i selen. Dessutom är det ju ingen idé att börja leta vagn om inte selen passar... Om jag fotar hästen ikväll, kan någon var gullig och säga om det ser bra ut då?

Nu har jag lagt upp lite bilder av selen på min hemsida.

Jag tycker inte att det ser så bekvämt ut, men det kanske jag skulle ha tyckt om en sadel också om jag inte var van vid den? Tömkörde honom ca 20-25 minuter rakt fram i skritt och han verkade inte ha obehag i alla fall. Såg avspänd ut och så.

Lite frågor:
Hur hårt ska gjordarna spännas?
Sitter bröstan på lagom höjd?
Är selen för liten?
Hur är däckeln (när vi kom in var pälsen tillplattad på båda sidor om ryggraden, men inte på själva ryggraden)?
Det saknas baksele och draglinor. Hästen ska motionsköras i skritt och kanske litelite trav på plant underlag. Hur viktigt är det med draglinor och baksele då? Och var fäster jag draglinorna? (Såg en sele på bild och då gick de från bröstan till vagnen, men så vitt jag ser finns ingen plats att fästa dem på på den selen.)
Något annat?

Ta inte illa upp nu, men det där är ingen vidare bra sele för din häst - och varför tror jag egentligen redan du har listat ut! :)
Du kan säkert använda den ett kortare tag, men remmar och allt är för klent för att det ska bli bekvämt för hästen om du börjar anstränga den och kräva att den verkligen ska DRA. Risken är också stor att selen går sönder. Selen ser också väldigt liten ut - det vill säga bröstan är för kort.

Jag tycker du ska sänka bröstan ett eller ett par hål på varje sida, så att den inte trycker mot strupen. Se dock till att den inte hamnar för långt ner heller. Sedan tycker jag att du ska försöka skaffa ett underlägg till däckeln, det finns tjocka i teddy eller fleece hos exempelvis Hööks och Börjes. Eller sy ett själv och stoppa det med skumgummi! Det du uppnår med det är att selen ligger an mot en större yta på hästen.
Du tycks ha spänt gjordarna helt okej. Däckeln ska ligga stilla på ryggen, men du ska inte dra åt den gjorden lika hårt som en sadelgjort. Den yttre gjorden ska vara rättså lös. Hästen måste ju kunna röra sig med bröstan, i synnerhet eftersom bröstan är lite för kort.
Använd sedan den här selen främst till att tömköra i. Träna på allt sådant du sedan vill göra med hästen framför vagn.
När du så småningom skaffar vagn, så ska du absolut inte dra något tyngre än en lätt träningsrockard i den här selen. Du behöver inga draglinor till en så lätt vagn, utan fäster med skakelremmar i ringen som är på selens sida.
Om du ska köra med en tyngre rockard, en flakvagn eller en maratonvagn ska du absolut inte använda den här selen. Selens brösta är för smal för att det ska bli bekvämt för hästen och dessutom kan selen gå sönder eftersom den är lite klen.

Under tiden du tömkör och tränar, tycker jag att du ska leta med ljus och lykta efter en bättre (och kanske en storlek större?) sele med rejälare remmar och bättre däckel. Kanske en begagnad loksele, sådan som Hööks säljer - eller en före detta travsele med bred brösta. Det finns ofta bra, begagnade travselar till salu för en rimlig peng, och de duger jättebra till just motionskörning på hemmaplan. Om ditt vbl är inkört är det ju också en sele som han känner igen och är van vid.
Det finns också bättre bröstselar med rejälare brösta än den du har lånat.
Om du så småningom vill börja köra mer på allvar och kanske tävla krävs det lite andra grejor, men det är ganska dyrt och dessutom lite onöduga investeringar att göra i början innan du vet om du och hästen verkligen vill göra något annat än jogga runt i skogen hemmavid.
Kolla också om det inte finns någon körklubb i närheten där du bor. Ibland brukar man kunna få låna grejor där. I Upplandskuskarna, som jag är med i, kan man exempelvis låna rockards både till stor häst och till ponny.

Hoppas allt går bra! :)
:banana:

hm .. tycker att det ser lite "tight" ut, bröstan verkar för kort då den drar fran bukgjorden.
däckelremmen ska du dra åt som ett bälte, bukgjorden ska du få in en hand på "högkant". skulle nog även sänka bröstan lite. däckeln ser oxå lite klen ut ..
lädret ser oxå klent ut . .så du bör nog leta efter en annan sele
lycka till :)

Tack för ditt utförliga svar! :bow:

Jag tyckte ju att den såg lite liten ut, men hoppas kan man ju alltid. :smirk: Det finns utrymme att spänna ut den lite så det ska jag göra. Om jag skaffar en vagn så kommer jag ju att köpa en egen sele och då blir det definitivt en storlek större (och rejälare brösta etc.). Tömkörningen innebär ju ingen belastning och den här selen ligger ju mer stilla än min (ganska dåliga) tömkörningsgjord, så det vore fint om jag kunde använda den till det (med dina förslag till ändringar förstås!).

Blir det bekvämare för honom om jag sätter ett ludd på bröstan, eller leder det till att den blir ännu mindre?

Hna är inkörd och har gått på travet (i forntiden) så jag ska nog satsa på en travsele åt honom. Dock är han 23 år gammal och pensionär så någon tuffare körning är det inte tal om. (Men jag är ju i och för sig lite sugen på att köra in halvblodet också... :))

Tack för hjälpen!!

Testa med ludd ... Det är svårt att säga riktigt hur pass trångt det blir. Jag tror inte du behöver ludd om du bara ska tömköra.
Vet du om han är bra och bussig att köra? Då har du ju verkligen chansen att lära dig en del innan du sätter igång med halvblodet!
Om du ska ha en inkörningssele till halvblodet så rekommenderar jag absolut en loksele, en rejäl och stadig pryl alltså! Sedan kan du skaffa en finare sele när hbl väl är inkört och du ser att det funkar.
Det finns rätt ofta beg. lokselar till salu här på Buke, har jag sett.

Två bra böcker om körning:
Elisabeth Hjortvid: Att köra häst
Sten Alskans: Hästkörning

Ha så skoj! :)

Tack för boktipsen! Har skrivit upp dem!

Jag har ingen aning om hur han är att köra, men han är ganska väldresserad i ridningen (mycket dressyrriden tidigare) och snäll och lydig att tömköra. Dessutom cool och en gentleman i all hantering, så det borde inte vara något större problem. Funderar på att sätta på en liten stång för säkerhets skull bara, då han kan vara lite het. Annars funkar han fint på träns.

Tack än en gång för hjälpen!

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 981
Senast: Digbil
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama