Ta inte illa upp nu, men det där är ingen vidare bra sele för din häst - och varför tror jag egentligen redan du har listat ut!
Du kan säkert använda den ett kortare tag, men remmar och allt är för klent för att det ska bli bekvämt för hästen om du börjar anstränga den och kräva att den verkligen ska DRA. Risken är också stor att selen går sönder. Selen ser också väldigt liten ut - det vill säga bröstan är för kort.
Jag tycker du ska sänka bröstan ett eller ett par hål på varje sida, så att den inte trycker mot strupen. Se dock till att den inte hamnar för långt ner heller. Sedan tycker jag att du ska försöka skaffa ett underlägg till däckeln, det finns tjocka i teddy eller fleece hos exempelvis Hööks och Börjes. Eller sy ett själv och stoppa det med skumgummi! Det du uppnår med det är att selen ligger an mot en större yta på hästen.
Du tycks ha spänt gjordarna helt okej. Däckeln ska ligga stilla på ryggen, men du ska inte dra åt den gjorden lika hårt som en sadelgjort. Den yttre gjorden ska vara rättså lös. Hästen måste ju kunna röra sig med bröstan, i synnerhet eftersom bröstan är lite för kort.
Använd sedan den här selen främst till att tömköra i. Träna på allt sådant du sedan vill göra med hästen framför vagn.
När du så småningom skaffar vagn, så ska du absolut inte dra något tyngre än en lätt träningsrockard i den här selen. Du behöver inga draglinor till en så lätt vagn, utan fäster med skakelremmar i ringen som är på selens sida.
Om du ska köra med en tyngre rockard, en flakvagn eller en maratonvagn ska du absolut inte använda den här selen. Selens brösta är för smal för att det ska bli bekvämt för hästen och dessutom kan selen gå sönder eftersom den är lite klen.
Under tiden du tömkör och tränar, tycker jag att du ska leta med ljus och lykta efter en bättre (och kanske en storlek större?) sele med rejälare remmar och bättre däckel. Kanske en begagnad loksele, sådan som Hööks säljer - eller en före detta travsele med bred brösta. Det finns ofta bra, begagnade travselar till salu för en rimlig peng, och de duger jättebra till just motionskörning på hemmaplan. Om ditt vbl är inkört är det ju också en sele som han känner igen och är van vid.
Det finns också bättre bröstselar med rejälare brösta än den du har lånat.
Om du så småningom vill börja köra mer på allvar och kanske tävla krävs det lite andra grejor, men det är ganska dyrt och dessutom lite onöduga investeringar att göra i början innan du vet om du och hästen verkligen vill göra något annat än jogga runt i skogen hemmavid.
Kolla också om det inte finns någon körklubb i närheten där du bor. Ibland brukar man kunna få låna grejor där. I Upplandskuskarna, som jag är med i, kan man exempelvis låna rockards både till stor häst och till ponny.
Hoppas allt går bra!