Jag kör själv D3 från PurePharma 2500 IE, maken kör D-vitaminbrus från TopFormula 2000 IE.

Märkte själv skillnad när jag började ta mina (vintern för två år sedan) men gör inget uppehåll under sommaren utan kör på. Tar årligen full blodtest på Werlabs, allt där OK (i alla fall som kan stå i relation till D3-intaget).

Visst kan man alltid argumentera placeboeffekt, men så länge jag märker skillnad är jag nöjd. Jag betalar för effekten oavsett vad som orsakar den :D

Vad härligt att läsa!
Då kan jag med andra ord starta redan idag?
Jag har D3 1500 I.E och man ska ta en tablett dagligen, men det låter nästan som att mina tabletter är i svagaste laget?

@Sporthorse: Jag önskar jag kunde ta vitamin D men blir gräsligt dålig i magen av högre doser (din tablett skulle min mage helt klart balla ur på). Det är inte orsakat av min krångelmage, googling ger att det hänt fler som är friska med avseende på mag-tarmsjukdomar. Jag har testat både vegansk och animalisk D-vit med samma effekt.

Nu tar jag barndoser varannan dag för att få i mig lite mer iaf, eftersom jag heller inte tål sol heller :down:

@Sporthorse: Jag önskar jag kunde ta vitamin D men blir gräsligt dålig i magen av högre doser (din tablett skulle min mage helt klart balla ur på). Det är inte orsakat av min krångelmage, googling ger att det hänt fler som är friska med avseende på mag-tarmsjukdomar. Jag har testat både vegansk och animalisk D-vit med samma effekt.

Nu tar jag barndoser varannan dag för att få i mig lite mer iaf, eftersom jag heller inte tål sol heller :down:
Vad jobbigt! :(
Men sen läste jag att man inte behöver ta över 400 I.E dagligen, kanske det fungerar bättre för dig? Hur stor dos tar du nu?

Men sen läste jag att man inte behöver ta över 400 I.E dagligen, kanske det fungerar bättre för dig? Hur stor dos tar du nu?

Jag är glad för det jag kan få i mig (det är ju bättre än inget) så det blir 800IE varannan dag. Då håller sig magen lugn. Det är D-Pearls från Pharma Nord (fast det var inte barnvarianten, jag hade den förut).

Jag är glad för det jag kan få i mig (det är ju bättre än inget) så det blir 800IE varannan dag. Då håller sig magen lugn. Det är D-Pearls från Pharma Nord (fast det var inte barnvarianten, jag hade den förut).
800 är ju rätt mycket, med tanke på det rek dagliga intaget :)
Nu har jag svalt min första vitamin och hoppas att jag slipper magproblem.

Någon som testat D3 vitamin? Märker ni någon skillnad? Tänker främst under vinterhalvåret.

Jag tar tabletter från oktober till mars någonting. Det känns bra och verkar dessutom vara något som vi behöver enligt nya rön. Hururvida jag får någon reell effekt är svårt att säga då jag började med antidepp i samma veva.

Har jag ont i huvudet är det praktiskt taget alltid pga vätskebrist. En Samarin brukar hjälpa bra.
Samma här. En f.d. vän påpekade en gång för mig att värktabletter var idiotiskt vid huvudvärk, bättre med vätskeersättning. Sedan dess kör jag på det och i 99% av fallen fungerar det klockrent. Blandar egen vätskeersättning för att veta vad den innehåller.

Om man inte vistas i solen när dem står som högst på himlen regelbundet så är rekommenderar dagliga intag 800 IE för friska vuxna människor.

Det är bara när solen står som högst som våran kropp producerar D vitaminer.

Jag själv äter pga MS 2400 IE per dag.

Man behöver inte ta D vitaminer dagligen. Man kan ta veckodosen för D3 på en oxh samma dag. Så glömmer man D vitaminerna en dag så kan man ta två tabletter dagen efter.

Kan vara bra att veta :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hos människor har man sett kopplingar mellan låga nivåer av D-vitamin och olika typer av rubbningar i ämnesomsättningen, medan...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama