D - tävling

• Western
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 002
M

misterhultspyret

hej
undrar vad som krävs för att man ska få ställa upp i en D -tävling?
är det svåra moment inom trail samt pleasure i en D-tävling?
har en paint.
mvh anette :banana:

Sv: D - tävling

D-tävling är den lättaste nivån (finns rena träningstävlingar åxå, och tävlingsträningar...) Vad som krävs talar man om i propositionen. Ibland krävs att man ska vara medlem i en westernklubb, ibland är tävlingen - eller vissa klasser - öppna för alla. Numer brukar många klubbar anordna "walk-trot" klasser på D-tävlingarna. Ett bra sätt att börja! I D-tävlingar behöver man inte ha westernutryustning, varken på hästen eller sig själv. Klubben avgör bettregler, men oftast är det dom officiella som gäller: Att man inte får rida på två händer på stång- eller delat skänkelbett. Däremot får man rida med vanligt tränsbett på två händer oavsett hästens ålder.

En pleasuregren går alltid till på samma sätt oavsett om det är en D eller B tävling,dvs alla rider samtidigt åt det håll och i den gångart som domaren/speakern säger . minuspoäng för att rida om för nära, ha en grinig häst el på annat sätt störa dom ndra ekipagen.
Trail e ganska lätt på D- nivå. vissa moment ingår dock alltid dvs grind, ridaöver bommar nån form av sidepass och ryggning mellan bommar.

tack för svaren!
undrar vilka mått det är mellan bommarna?

På vår förra tävling hade dom travbommar som man skulle trava över så klart. Sen hade dom skrittbommar o dom var mycket nära varandra. Hade jag inte tränat min häst på dessa först så
hade hon nog gått över 2 bommar åt gången.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Ketrawzc
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
597
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 910
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?