D-ringar tillåtet på tävling?

L

LillAmi

Jag behöver lite hjälp såhär i början av tävlingssäsongen. Har ej TR och vill inte söka på internet efter svar, utan jag lägger min tro i alla bukefalisters händer :smirk:

Är D-ringar tillåtet på dressyr tävling? Alltså fasta D-ringar?
Det enda jag vet är att ovala fasta ringar (s k eggbett) är tillåtet, men jag vet inget om D-ringar. Upptäckte att Hööks inte säljer eggbett i strl 11,5,utan bara från 12,5 och uppåt. Vill man ha 11,5 så är det eggbett med D-ringar som gäller, och det är just D-ringarna jag är osäker på om de får användas på tävling.

Här kommer lite bilder för en pedagogisk beskrivning av mitt problem :smirk:
eggbettovala125uppt.jpg

Dessa ska tydligen vara tillåtna på tävling, men finns bara i strl 12,5 och uppåt. Jag behöver 11,5.

eggbettd-ring.jpg

Dessa finns i 11,5 (rätt strl), men heter Eggbett med D-ring, och det är just D-ringen jag är osäker på.
Är det ens ngn skillnad på det här bettet och det ovanför? Förutom att de heter olika. Det kan ju omöjligt skilja ngt i skarphet, och det är ju det som ska reglera vilka bett som är tillåtna på tävling!

Eggbettet utan D-ring finns även i tredelat, men min häst funkar så bra på tvådelat bett och jag vill inte gärna använda överflödig utrustning när det går så bra med "standard".
Människorna i Hööks-butiken kunde inte hjälpa mig, hoppas att ni kan det.
Hjälp, någon?!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: D-ringar tillåtet på tävling?

båda dom två är tillåtena.. jag tror att raka D-bett inte är tillåtena

Ett D-ringsbett ser ut såhär:

7489702.jpg

Betten på dina bilder är eggbett.

Precis som Pazuzu säger är inget av betten på dina bilder D-ringsbett, alltså får du tävla på bägge.

Tack alla för svar!
Pazuzu och PrinceFair: Jag tyckte det jag med, men inte enligt Hööks produktinfo. Där var det undre bettet ett eggbett med D-ringar. Vilket betyder att nu måste jag åka ända in till stan IGEN : |

Som sagt, tack allihopa för svar : )

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
W
Utrustning Hej! Nu behöver jag en väldans massa hjälp! Jag är ute efter ett D rings bett som är 3 delat i stl 12,5 utan koppar, då min häst inte...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: pinky
·
W
Utrustning Hej! Jag behöver eran hjälp nu känner jag. Har kollat runt över allt i princip efter ett 3 delat D rings bett i stl 12,5. Dock ska det...
Svar
13
· Visningar
1 841
Senast: Willgott05
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 487
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka