D-ponny eller stor häst?

D

_Dixie_

Jag är 1,75m lång och undrar hur hög hästen minst får vara för att jag ska få rida den.
När jag började rida på ridskola, fick jag rida både på c och d-ponny, men sedan efter ett par år blev det bara d-ponny.
Under åren på ridskolan har det funnits två stora hästar och resten ponnies. Men sedan försvann de båda stora hästarna och jag fick rida d-ponny igen. Men jag tycker att det känns konstigt att rida dem, därför att det känns som om jag är för lång.
Men jag vet inte det.
Så jag undrar hur hög hästen ska vara för att jag som är 1,75m ska få rida den!

Sv: D-ponny eller stor häst?

det beror ju helt på hur hästen är byggd (och muskler) och hur bra balans och hur duktig du är som ryttare.

Jag tycker du ska försöka hitta en stor häst att rida på. Sen beror det på så mycket mer än mankhöjden. Hur den är byggd, lång/kort rygg, grov/ädel osv.

Men vi är i princip lika långa, och jag rider inte gärna ponny. Det blir tokig inverkan med hjälperna...

Ska du köpa häst tycker jag du ska sikta på en normalstor 165 cm-häst. På ridlektioner kan det ju däremot variera, men nog bör du ha en som är över 1,50!

/C som har en på 174 cm, en på 170 cm och en på 164 cm! :)

Du ska självklart ha en stor häst!!!! Jag är lika långa som dig ca och jag skulle inte drömma om att sätta mig på en ponny, trots att jag inte är för tung. Det blir helt oproportionerligt och konstigt.

Min häst är ca 172cm det tycker jag är lagom. Min gammla häst är 164cm men han är jättebred
over ryggen så han känns stor.

kan tillägga att jag har stor häst (tunt fullblod) på 163 och jag är knappa 160.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur