cystor hos Araber

T

Teodora

Hur vanligt är det med cystor hos Araber? Är det någon som vet eller har varit med om det. Hur upptäckte ni det? Symtom osv.
Vad är prognosen om man har det?

Sv: cystor hos Araber

Mitt arabsto har cystor i båda bakknäna. Jag upptäckte det förra sommaren då hon började bete sig märkligt. Hon var stressad och sprang som om hon vore jagad. Tog henne till klinik som efter mycket sökande upptäckte cystorna på henne. Vet valde att behandla henne.
Nu, ett år senare, har vi upptäckt följdsjukdomar pga av att hon har gått med sina cystor i så många år.
Har varit i kontakt med vet, nu i veckan, som sa att hon har ca 50% chans att bli bra om vi väljer att operera.
Yngre hästar har bättre prognos ca 70-80%.
Vad jag har hört så verkar det tyvärr vara ganska vanligt med cystor på araber.
Misstänker du att din arab har cystor?

Just nu så försöker jag hitta något som motsvarar hans symtom.
Har undersöks av vetrinär och ska på klinik på måndag för röntgen o ultraljud. Jag försöker se om jag kan hitta någo som har samma symtom :crazy:

Min arab hade cystor i bägge bakknän, upptäcktes förra året då han var 10 år.
Vet. valde i hans fall operation direkt och jag har bara positiva erfarenheter av det. Allt beror ju såklart på hur cystorna sitter, och var.

I Armanis fall var det väldigt goda chanser att han skulle bli bra. Återhämtning och uppbyggnadstiden nu efteråt har varit ca ett år och han är nu igång igen. Allt har gått kanon-bra och ångrar inte operationen.

Läs gärna tidigare trådar ang. cystor. Startade en själv så gå in på mina sidor och mina trådar så hittar du nog den längre ner.

Berätta gärna om din hästs symptom, alltid intressant att få höra hur andra har det, lycka till!

Symtomen har varit först att han varit väldigt snubblig ett längre tag. (inte kotledsinflamation. redan kollat)
I bland har han fallit ner på knä.
Sedan i tisdags så är han som förlamad i hö fram. första dagarna kunde han inte röra benet alls.Gick i cirklar runt sitt eget ben.
Men han har fått antinflammationshämmande medicin och i dag kan han släpa benet med sig och lyfter det lite.
Han ska till kliniken på måndag o röntgas o ultraljudas. Och vår distriktsvetrinär har ringt o kollat runt och fått till svar att det kan vara en tumör som trycker på en nerv.
Och då jag har hört om cystor på Araber så tänkte jag att det kanske finns någon som haft samma symtom.
Nu vet jag ju inte (och inte Vet heller) om snubblingarna och "förlamningen" har något samband.

Min Armani är ju väldigt snubblig i sig själv och har alltid varit. Vet inte om det beror på cystorna, kanske? Men jag tycker att han, även nu ett år efter operation, fortfarande är snubblig.

Skriv gärna i tråden efter du har vart iväg på klinik så vi får veta hur det har gått och hur det gick! Lycka till

Min Armani är ju väldigt snubblig i sig själv och har alltid varit. Vet inte om det beror på cystorna, kanske? Men jag tycker att han, även nu ett år efter operation, fortfarande är snubblig.

Skriv gärna i tråden efter du har vart iväg på klinik så vi får veta hur det har gått och hur det gick! Lycka till

Mitt råd till dig,om han fortfarande är snubblig, är att ta ut en massör.
Mitt sto har gått och felbelastat både ryggen och frambenen pga sina cystor i bakbenen. Jag fick henne genomsökt av en utbildad massör. Mitt sto hade ont och muskelspänningar på flera ställen. Hon var helt sned i korset. Detta är vanligt att det blir muskelinflammationer på andra ställen pga felbelastning. Mitt sto har kompenserat sina onda knän genom att lägga tyngden fram och nu har hon fått en reaktion av det.

Hon har dolt för mig i många år att hon har haft ont. Ingen har någonsin misstänkt att hon har haft ont bak. Kan känna lite dåligt samvete över att jag har ridit henne. Men som känt så är det svårare när dom har cystor i båda bakknäna att upptäcka hältor.

Tog ut massör en hel del tidigare, fast nu när jag tänker efter är det bra längesedan, kanske skulle vara dags? Tack för tipset!
Ska ta och ringa min massör redan imorgon och höra med henne.

min vänninas lipizzan fick diagnosen med cysta i ett bakben redan som oriden unghäst (föl). först hälta och efter utredning och röntgen diagnosen bencysta. nästan ett års boxvila krävdes samt beh. nu är hästen 15 år och går msv dressyr utan problem :D det kan skita sig, men det kan även gå bra ;)

Är jag en dålig människa om jag låter mitt sto gå i en hage de åren hon har kvar?
Hon är 15 och har cystor båda bakknäna. Operation ser inte ljust ut för henne. Tror ni hon lider av sina cystor i hagen?

Får de alltid cystorna i bakknäna eller förekommer även fram?

Dom kan få cystor fram med. Om jag inte minns fel så tror jag det är vanligare fram än bak.

Är jag en dålig människa om jag låter mitt sto gå i en hage de åren hon har kvar?
Hon är 15 och har cystor båda bakknäna. Operation ser inte ljust ut för henne. Tror ni hon lider av sina cystor i hagen?

Kan tycka att det beror helt på vad det är för typ av häst. Med Armani hade jag aldrig låtit honom gå i en hage livet ut, men det beror på hans psyke, är inte säker påa tt han hade fixat det helt enkelt. Han hade hatat mig för det, han behöver arbeta (speciellt med huvudet, men även fysiskt) för att må bra.
Sedan finns det klart hästar som trivs ypperligt (tror jag) att gå som sällskapshäst och bara ha det bra i hagen.

Tror inte att de har ont av att bara gå och ta det lugnt, vad säger veterinären om det? Lycka till med henne, tänker på er.

Dom kan få cystor fram med. Om jag inte minns fel så tror jag det är vanligare fram än bak.

Är det det? Tycker man hör nästan bara om cystor bak. Är det så att de upptäcks oftare bak än fram, eller är det jag som bara har hört om cystor bak och missat de med cystor fram?

Liknande trådar

Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Åsa A
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka