cykla med häst

I

islands_lover

Vad har man för gerjor på då? rider ej i bett, utan bettlöst.. ska jag ha det, eller repgrimma, vanlig grimma? längd på grimskaft/longerrep??

nu ska vi båda ut och motioneras :angel:

Sv: cykla med häst

Numera cyklar jag med mina i grimma och grimskaft, men innan de lärde sig det så var det grimma och longerlina som gällde så jag kunde släppa iväg hästen en bit vid behov.

Min shettis jag hade förut brukade jag också cykla med för att hon skulle motioneras och då valde hon själv att springa framför cykeln och då var jag tvungen att alltid ha longerlinan för att inte riskera att cykla över henne.

Har lädergrimma och lite längre grimskaft till mina. Hellre lädergrimma än grimmor med ludd (smo mamma köpte till lillhästen... :smirk: ), blir tydligare. Skulle aldrig haft bett i munnen iaf, behöver man av ngn anledning håll/ta i hästen så ska man absolut inte cykla med den! Farligt som det är ändå (motionerade mina i trav när de inte skulle ridas pga olika saker).

någon mer lättled får du leta efter.. stannar på kroppspråk/komando.. var sugen att ta det i sidepullet??

Herregud! Cykla med häst är livsfarligt, kan jag säga med egen erfarenhet! Blir hästen rädd och springer iväg, eller den helt enkelt vill beta då välter cykeln=ont...

Kung Bob skrev:
Herregud! Cykla med häst är livsfarligt, kan jag säga med egen erfarenhet! Blir hästen rädd och springer iväg, eller den helt enkelt vill beta då välter cykeln=ont...

:bow: vettigt inlägg.... :bow:

Jag som cykelnovis med häst, tror inte att man ska göra det med alla individer, denna kille är så snäll, skulle aldig beta.. eller bli skrämd heller (bara när vi rider, och då är det stenar och dyl som är äckligt, och då fryser vi bara) när man går med han får jag ta ALLA smällar= han blir inte rädd först efter jag blir rädd, vilket inte händer... och han skulle aldrig dra i grimskaftet, det är han inte uppfostrad för...

Jag skulle i alla fall ALDRIG cykla med en häst,hästen och du kan göra er mycket illa..

visst kan vi säkert det, som i mycket annat, vi kan göra oss illa när vi kör, longerar, rider, tolkar.. osv..

jag tänker cykla med han... jag skulle alrig har gjort det med gamhästen, trots att jag red han i grimma, för att han var för trög när man ledde honom.. och ibland stark.. den kille kan en treåring handha. och då med min dominans borde det gå fint att cykla med han.

Jag håller med de andra om att det låter livsfarligt att cykla med en häst även om det bara är en liten liten shettis. Har egen shettis och han är snäll som ett lamm, men jag skulle aldrig för allt i världen ändå sätta mig på en cykel och ha honom med.Och du som verkar ha en isis som ju är ändå större än en shettis och starkare. Det kan ju ändå inträffa ngt som man inte trodde skulle inträffa. Man måste ALLTID ligga ett steg före hästen/hästarna.

Om du nu tvärt ska cykla så gör det för gudsskull inte efter en trafikerad väg och ha hjälm på dig!!!!

Senast ändrad av en moderator:

islands_lover skrev:
visst kan vi säkert det, som i mycket annat, vi kan göra oss illa när vi kör, longerar, rider, tolkar.. osv..

Det mesta med så stora djur är väl egentligen farligt... som du skrev tolkning, hua, kan ju hänfa massor, eller körning med en vagn efter eller varför inte en harv eller...

Nu har jag inte testat att cykla med en häst, men tja, jag tror nog med på miljöträning och vänja dom med diverse för att klara olika skumma situationer än att undvika allt som kan tänkas vara farligt.

Sliver skrev:
Jag håller med de andra om att det låter livsfarligt att cykla med en häst även om det bara är en liten liten shettis. Har egen shettis och han är snäll som ett lamm, men jag skulle aldrig för allt i världen ändå sätta mig på en cykel och ha honom med.Och du som verkar ha en isis som ju är ändå större än en shettis och starkare. Det kan ju ändå inträffa ngt som man inte trodde skulle inträffa. Man måste ALLTID ligga ett steg före hästen/hästarna.

Om du nu tvärt ska cykla så gör det för gudsskull inte efter en trafikerad väg och ha hjälm på dig!!!!

visst ska jag ha hjälm, och min islänning är mer välhanterad än dom flesta shettisar..

skogstomten skrev:
Det mesta med så stora djur är väl egentligen farligt... som du skrev tolkning, hua, kan ju hänfa massor, eller körning med en vagn efter eller varför inte en harv eller...

Nu har jag inte testat att cykla med en häst, men tja, jag tror nog med på miljöträning och vänja dom med diverse för att klara olika skumma situationer än att undvika allt som kan tänkas vara farligt.

det är så jag tänker :D

Ni som är så emot att cykla, har ni provat? :confused: (förutom Kung Bob). Jag har cyklat med Arjan till och från i över ett år nu och det går jättebra. Då är ändå han en av de fånigaste hästar som finns, och mycket är läskigt. Jag har cyklat omkull både en och två gånger, tex. när det har varit is ute eller och om han har trängt mig för något. Har aldrig gjort mig direkt illa och inte mer än om jag skulle cykla omkull själv eller ramla av hästen.

Det är verkligen ett jättebra sätt att motionera hästen på. Så sätt på dig hjälmen och stick ut bara :) Du märker ju om han tycker att det är läskigt och då är det ju bara att leda honom tillsammans med cykeln först.

Jag cyklar både med grimma/grimskaft och träns. Om jag måste ta i honom när han vill gå före mig så är det bra mkt farligare att ha grimma om han inte lyssnar. I början hade jag långt grimskaft på tre meter, nu har jag ett vanligt. Det svåraste har varit att få honom gå bredvid mig, och inte bakom eller framför.

Näe varför skulle man då man kan motionera dem genom körning och ridning???

Må så vara men det kan ju ändå inträffa ngt än fast han är super hanterad osv. Men jag ska inte sitta här och skriva att du INTE ska för valet är ju ditt och du gör som du själv vill men jag vill ju bara inte att du ska skada dig eller hästen!

Sliver skrev:
Näe varför skulle man då man kan motionera dem genom körning och ridning???
Ett mkt bra sätt att träna fram en bra ökad trav utan att de något annat än sig själva att tänka på. Jag cyklade idag ner till sommarhagen som är en bit bort och testade hur mitt cobsto kunde länga på traven, wow säjer jag bara, tänk om jag fick visa hennes trav med cykel istället för att försöka hiinna ikapp henne med mina korta ben. :idea:
Det finns så mkt farligt här i livet att man nog aldrig skulle gå upp ur sängen på morgonen........
Jag tycker nog att de som rider hinderlöp lever ett farligare liv än de som cyklar med sina hästar men smaken är som baken. ;)

Nej, jag tyckte i alla fall inte att det var någon hit att cykla med häst. Alldeles för vingligt. Man skrapar sig så illa oxo när man trillar med cykel.Sen är det lätt om man inte har full koll att grimskaft eller dylikt fastnar i cyklen (i hjul eller nåt), det är ju inte så kul om hästen skenar med en cykle efter sig... :crazy:

Men visst, nästan allt man gör med hästar är väl mer eller mindre farligt, jag tycker bara att det känns lite onödigt o cykla med hästen. Men det är ju upp till var och en... :cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur