Cydectin comp mot bandmask?

Travarn

Trådstartare
Ja är det rätt medel att använda mot bandmask?

Veterinären skrev ut det men var skeptisk mot att hästen skulle klara det medlet.? Känns inte helt okej att använda det när han säger så såklart. Ska höra med en annan vet också.

Tja, det innehåller prazikvantel så det tar alla bandmaskar. Men hur ser det ut på blodmaskfronten? Är det verkligen motiverat med Cydectin? Det finns ren prazikvantel - Droncit - om hästen inte har bandmask, och har den rimliga mängder blodmask finns Ivomec Comp eller Equimax att tillgå.

Ja verkligen ny veterinär, jösses! Droncit är det du ska få. Säger de dubbel Banminth så kontra med att det bara tar vuxna bandmaskar och måste göras om, du vill ha Droncit som tar alla stadier av bandmasken inuti hästen.

@peter_lundin det har jag hört flera veterinärer säga på sista tiden, dessutom en som sa till hästägaren att om hästen bara hade lilla blodmasken var det ingen mening att ge det, men det är ju just där den gör nytta, ingen skillnad på stora blodmasken att ta Cydectin till Ivomec t.ex.

@peter_lundin det har jag hört flera veterinärer säga på sista tiden, dessutom en som sa till hästägaren att om hästen bara hade lilla blodmasken var det ingen mening att ge det, men det är ju just där den gör nytta, ingen skillnad på stora blodmasken att ta Cydectin till Ivomec t.ex.
hej, när du ändå finns "på plats" har jag en fråga.
Jag avmaskade med Eraquell mot blodmask och läste lite om det medlet nu på apotekets hemsida. Betyder stora strongylider =stora blodmasken och små strongolider, adulta = lilla blodmasken,vuxna?

@sandrafors Japp! Det borde stå att det tar mer, Eraquell tar samma saker som Ivomec, Noromectin osv.
jo det stod flera andra maskar med men det var ju blodmask jag var ute efter :) Om man vet att man har blodmask i markerna, ska man då avmaska med intervall under hela betet eller räcker det med analys till hösten och avmaska då? + att hästen är avmaskad nu innan betet

Hur mycket hade din häst och vad har de andra som ska gå i hagen? Hur stor är hagen?

Det jag menade med mer är att det tar både adulta och juvenila stadier av lilla blodmasken och alla stadier av stora blodmasken.

Hur mycket hade din häst och vad har de andra som ska gå i hagen? Hur stor är hagen?

Det jag menade med mer är att det tar både adulta och juvenila stadier av lilla blodmasken och alla stadier av stora blodmasken.
haha nu måste jag erkänna att jag avmaskat utan träckprov nu ;)
I höstas -13 hade hon 3000 epg på blodmask avmaskade då med Eraquell, då hade jag avmaskat innan betet också med cydectin (utan koll men med anledningen att det är väl känt att det finns blodmask i markerna) Då hade hon betat i en mindre gammal gräshage sedan en mycket större och nyare vall (tre års bete med samma 2st hästar som då avmaskats varje höst mot blodmask) Jag tror att det stora smittrycket är i den mindre äldre hagen, och där betar hon även in sig i år innan det blir den stora hagen som kanske är renare. Mask bör ha dragits med till den stora hagen också antar jag eller har det begränsats då de avmaskats ca 2 veckor innan de flyttade dit fast ändå fortsatt beta i "maskhage" två veckor efter avmaskning? Den stora hagen har betesputsats under somrarna 1 gång.

Hon ska gå med en äldre ponny som har haft 0-50 epg senaste åren som avmaskats när det påvisats ägg så den är inte så stor smittbärare verkar det som, den väntar på nytt provsvar nu också. Om jag gissar så är större hagen 100x50m iallafall...
Jag har avmaskat med Eraquell för ett par dagar sedan, men hästen går fortfarande i hagen som känns maskbesmittad... Så bör jag avmaska med intervall, en gång till sedan betet i den lilla hagen är slut och de ska flytta till den stora (flyttas dit 3e juni), ta maskprov under sommaren för att hålla koll, eller vänta till hösten och se vad provet påvisar.. :/ Hästen är 6 år.

Jag skulle ta ett prov senare i sommar när det gått ca 10v efter du avmaskade, inte vänta ända till hösten.

Jag skulle ta ett prov senare i sommar när det gått ca 10v efter du avmaskade, inte vänta ända till hösten.
okej då gör jag så. Ska nytt prov tas till hösten eller om det påvisas mask under sommaren ska man då tänka att hon rimligen fått mask igen och avmaska utan prov?

Du blir aldrig av med all mask, så det kan vara gammal smitta som tittar fram. Hojta när provet är gjort så kan vi göra en utvärdering då efter svaret och hur sommaren är.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka