Cushings syndrom

RebeccaSymfoni

Trådstartare
t87239_1202226411.jpg
t21229_1202226447.jpg
t90231_1202231687.jpg
t34833_1202231783.jpg

Vätskefyllda bulor, extrem päls, bukmage och tjurnacken.
(Bilder på henne, dem symtom som finns att ta bild på. Lite dåliga bilder men man kan gå in på http://mecca.bilddagboken.se/ eventuellt ser man bättre och kolla på den 5/2-08..

Min Symfoni har diagnosen cushings syndrom, och jag undrade om någon har mer erfarenhet utav cushing hästar.

Exempelvis hur länge till dem kan leva ett normalt liv och gå på medicinen?
Hon får ju "Parkotil" i fodret för att få fortsätta sin levnadstid.

/R

Senast ändrad:
Sv: Cushings syndrom

pratade just med min hovis i dag som varit på en kurs där olika sjukdomar behandlats.

hon sa det såhär: hästen dör inte av cushings men av dom följdsjukdomar som cushings ger.

och det tycker jag stämmer väldigt bra. fång tex är ju jättevanligt.

hur länge dom kan leva varierar, och beror såklart på hur dåliga dom är. men jag skulle vara glad för varje år hästen levde. det är en svår sjukdom och hästen lever på lånad tid.

Sv: Cushings syndrom

Hon har haft två fång annfall.
Första den 9 oktober-07 och sedan återfallet den 16 November 2007 var till Sundbyholms hästklinik den 10/12-07 röntgade hoven och hovbenet hade roterat 7-8mm och dem skulle viljat avliva henne på engång..

Åkte till Strömsholm hästklinik den 16/12 där dem dirkekt konstaterade Cushings syndrom innan hon klev innanför dörren till hovslagerit, Mikael Westberg frågade om vi ville att hon skulle äta medicin för 20:-/dag annars kunde han inte göra något. Så vi beslöt att hon ska få äta den lilla tabletten resten av hennes liv.

När hon kom in kunde hon knappt gå på vänster fram och det var tydligen en böld, vilket som syntes på röntgenplåtarna från Sundbyholm och han tyckte det var dåligt av dem att inte säga till att hon höll på att få en böld. (belastnings böld)
Han verkade upp och öppnade upp hovbölden, vilket måste ha varit väldigt skönt för henne, efteråt kunde hon gå normalt igen.
Blev inget mer hovbeslag den dagen fick åka hem.

Tillbaka på stömsholm den 4/2 -08 då han verkade hovarna för fång och ska se om hovbenet går tillbaka lite.
Hon går mycket bättre nu enligt min hovslagare som har varit med från förstabörjan och sett henne.

ska tillbaka nu på måndag till Strömsholm.

Hon är förövrigt en väldigt unik, pigg, snäll och väldigt livsglad och har ett väldigt bra självförtronde. Trots att hon är gammal
/R

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är någon mer som har en häst med cushing syndrom som klarat sig, eftersom det är en tuff sjukdom och det är inte alla...
2
Svar
23
· Visningar
6 087
Senast: marie ireholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar