Mynta2

Trådstartare
Jag vet det finns en del trådar om denna sjukdom, men hittar inte svaret på detta. OBS, inte min hund som har Cushing. I alla fall, jag läste att ca 80-95% av tumörerna i hypofysen är godartade, men får dom den i binjuren så¨är 50% elakartade, och det verkade inte som bästa utgången om en tumör dök upp där oavsett. Denna hund har fått diagnosen Cushings samt tumör i binjuren. Behandlar man på samma sätt med Vetoryl med tumör där som i hypofysen. Hittade liksom inget om det och hur vet man om den är god eller elak ? Hundens veterinär verkar inte upplyst om behandling. Ägaren bara säger: veterinären har sagt det finns inget att göra och man kunde likställa det med canser !..men det kan man väl ändå inte göra eller ? Chusing är ju en hormonell sjukdom och Canser..typ celldelning utan kontroll om man ska dra nån liknelse.

Någon här som haft/har Chusinghund med tumör i binjuren som kan berätta mer. Hunden är 10 år. Senast i går läste jag om en som fick diagnosen på en 11 årig hund, och hunden var nu 14 utan nämvärda problem.

Sv: Cushing

Min hund är just nu på utredning pga av tumör vid binjurarna. Man skall nu konstatera om tumören växer och om den eventuellt producerar något hormon. Hunden i fråga är en 9-årig Cocker spaniel tik.

Enligt veterinärerna behöver det inte vara ett stort problem, men mkt hänger på om/vad tumören producerar och om den är elak och snabbväxande.

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 454
Senast: fejko
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 898
Senast: Hjalti
·
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av det? Mixie, min 13-åriga terrier, var hos Vet. idag och opererade bort en knuta och vi passade då på att...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: lady_vip
·
R
Hästvård Har haft min 26-åriga islandsvalack i nästan 14 år. Förutom att han har bronkit som man inte märker mer än att han kan hosta till i...
2
Svar
27
· Visningar
7 101
Senast: Raggsocksponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar