Cushing syndrome

Ponsse

Trådstartare
Hittade bara en gammal tråd i ämnet, och tänker att det kanske är några fler som har erfarenhet i av cushing syndrome nu? :)

Min haflinger, född -99 har inte fått cushing syndrome än, men hans värden ligger på gränsen så vi ska ta blodprov om ca ett år för att se om det har ändrats. Han har haft fång en gång för 5-10 år sedan (inte när jag hade honom). Sedan dess har han inte fått fång något mer men jag har varit väldigt försiktig med honom. Han har dock klarat av att gå på gräs med munkorg 8-17 varje dag en hel sommar, och blivit stödfodrad med hö, så han har inte varit så känslig.

Just nu bor han hos en jättebra fodervärd. Han går på lösdrift och begränsad fri tillgång på hö/silage. De har en bal ståendes i hagen med ett finmaskigt hönät, så de kan inte äta så fort :) På sommaren hinner det inte växa upp så mycket gräs i hagen, så han fick i somras gå utan munkorg hela sommaren vilket såklart är det mest optimala :)

Anledningen till att hans fodervärd tog blodprover på honom var för att han kändes så trött i höstas. Han fick även fettansamlingar in nacken, som nu har gått bort. Nu är han även piggare. Han har dock inte fått några andra symtom på sjukdomen.

Vad har ni för erfarenheter? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 656
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Amk
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp