Cushing syndrom

paronet

Trådstartare
Hej!
Har precies köpt en lite shettis och söker ett sällskap till honom. Har fått konstakt med en tjej som har en shettis som hon kan tänka sig lämna ut på foder till oss. Men han har cushing/fång och jag skulle vilja veta lite mer om dedär. Han går på medicin men mer än så vet jag inte.

Smittas gör det väl inte vad jag förstått?

Vad bör man tänka på?

Innebär detta någon mer påverkan på min häst?

Nej. Varken Cushings eller fång smittar, men de är två olika sjukdommar och behandlas olika.

Fång är problem med matsmältningen som ger problem med hovarna (bla kan hovbenet rotera och/eller sänkas). Hästar som har fång behöver speciell diet (lågt socker, låg stärkelse, väl uträknad foderstat). De kan också behöva specialbeslag på hovarna. Har en häst fått fång en gång, kommer den alltid vara mer benägen för att få det igen.

Cushings är en sjukdom som påverkar hela hästen. Vanliga tidiga symptom är grov pälsväxt (ibland med krulliga långa hår), bukighet, rinnande ögon, ökat drickande/kissande. Dock finns det många, många fler symptom än dessa. Cushings är behandlingsbart, i viss mån, men det är inte säkert att medicineringen fungerar/kommer att fortsätta fungera.

Jag har själv haft häst med cushing och det är ingen rolig sjukdom...Medicinen är dyr och måste vanligtvis ökas efter hand och ska ges inom ungefärlig tid varje dag! Jag skulle ärligt talat aldrig ta över en sjuk cushinghäst (menar, en häst kan ju bli sjuk under tiden man har den...det räcker) :).

Den kan inte gå på gräs och kräver hö med max 10% socker. Medicinen är dyr, dock är en shettis så liten så förmodligen blir det inte några stora doser. Men kan vara bra att avklara vem som ska betala den och vem som står för veterinärräkningarna om den får komplikationer (ffa fång).

Det korrekta namnet är PPID, inte cushings, och det är inget som smittar. Prova att googla så hittar du massa info. :)

Jag har en häst med PPID och även om min mår bra och är fullt fungerande så skulle jag inte skaffa en häst med det syndromet. Det kan ge väldigt många följdsjukdomar varav fång är en av de värsta. Medicinen är som sagt inte superbillig och man bör ha en bra buffert för veterinärkostnader.....och vara beredd på att det kan skita sig precis när som helst.

Hej!
Har precies köpt en lite shettis och söker ett sällskap till honom. Har fått konstakt med en tjej som har en shettis som hon kan tänka sig lämna ut på foder till oss. Men han har cushing/fång och jag skulle vilja veta lite mer om dedär. Han går på medicin men mer än så vet jag inte.

Vad bör man tänka på?

Det kommer väl förmodligen att påverka din häst på så vis att de inte kan gå i gräshage och att du måste vara extremt försiktig med utfodringen i hagen med tanke på cushing-/fångponnyn. Skaffa för guds skull inte en ponny med cushings och fång, utan att ha mycket stor kunskap om hur man hanterar dessa sjukdomar. Det är ett evigt passande, fixande och en ständig oro. Det blir dessutom dyrt med mediciner etc. Dra INTE på dig de bekymren i onödan. Tycker det är konstigt att ägaren vill låna ut ponnyn överhuvudtaget.

Hej!

Vad bör man tänka på?

Vem står för medicin och veterinärkostnaden? Vem står för allt extrafoder? Vem står för den extra hovvården som behövs?

PPID innebär mycket både fodrings, skötsel och orosmässigt.
Du måste kunna räkna ut och ge en exakt balanserad foderstat och du måste ha analys på både mikro och makromineralerna för att kunna balansera även dessa. Du måste ha möjlighet att med kort varsel ta in hästen om temperaturen faller och du måste se till att hästens ben och hovar hålls varma vid minusgrader för att förhindra ännu ett fånganfall. Du måste ha en uppgrusad hage där det inte finns en chans att hästen kommer åt gräs. Du måste ha stenkoll på hästens mående för att ha möjlighet att se när fånganfall är i antågande. Du måste motionera hästen minst 20 minuter/dag, helst mer för att förhindra fånganfall. Hästen får aldrig lägga på sig några kilon utan måste hållas slimmad. Googla och läs alla trådar här på buke du kan hitta om PPID innan du bestämmer dig.

Jag som har haft en häst med PPID skulle aldrig någonsin ta på mig ansvaret för någon annans häst som hade PPID. Aldrig. Det kostar alltför mycket känslomässigt och pengamässigt är det rena katastrofen. När våran älskade häst var borta insåg jag hur enormt mycket hans sjukdom hade påverkat mig känslomässigt. Jag sörjde honom enormt mycket och tårarna kommer bara jag skriver det här trots att det snart är fyra år sedan han dog men samtidigt var det en stor börda som släppte från mina axlar. Det är så enormt tungt att ha en svårt sjuk häst.

Jag kan inte låta bli att undra varför någon ens kan komma på tanken att låna ut sin häst med PPID. De är så stresskänsliga att en flytt i värsta fall kan putta dem över kanten.

Vem står för medicin och veterinärkostnaden? Vem står för allt extrafoder? Vem står för den extra hovvården som behövs?

PPID innebär mycket både fodrings, skötsel och orosmässigt.
Du måste kunna räkna ut och ge en exakt balanserad foderstat och du måste ha analys på både mikro och makromineralerna för att kunna balansera även dessa. Du måste ha möjlighet att med kort varsel ta in hästen om temperaturen faller och du måste se till att hästens ben och hovar hålls varma vid minusgrader för att förhindra ännu ett fånganfall. Du måste ha en uppgrusad hage där det inte finns en chans att hästen kommer åt gräs. Du måste ha stenkoll på hästens mående för att ha möjlighet att se när fånganfall är i antågande. Du måste motionera hästen minst 20 minuter/dag, helst mer för att förhindra fånganfall. Hästen får aldrig lägga på sig några kilon utan måste hållas slimmad. Googla och läs alla trådar här på buke du kan hitta om PPID innan du bestämmer dig.

Jag som har haft en häst med PPID skulle aldrig någonsin ta på mig ansvaret för någon annans häst som hade PPID. Aldrig. Det kostar alltför mycket känslomässigt och pengamässigt är det rena katastrofen. När våran älskade häst var borta insåg jag hur enormt mycket hans sjukdom hade påverkat mig känslomässigt. Jag sörjde honom enormt mycket och tårarna kommer bara jag skriver det här trots att det snart är fyra år sedan han dog men samtidigt var det en stor börda som släppte från mina axlar. Det är så enormt tungt att ha en svårt sjuk häst.

Jag kan inte låta bli att undra varför någon ens kan komma på tanken att låna ut sin häst med PPID. De är så stresskänsliga att en flytt i värsta fall kan putta dem över kanten.

Håller med till 110%!

Jag skulle inte ha kvar en häst med PPID om någon av mina skulle få det. Ännu mindre ha någon annans häst med den sjukdomen.

Här skulle det bli avlivning. Det räcker att ha kolikångest dagarna i ända.

Min häst var fångkänslig innan han fick sin cushing, när han fick sjukdomen kunde och behövde han för hullets skull- gå på gräs hur mycket han ville, och vi har mycket gräs på mammas marker! Han blev tvärtom okänslig för fång, men det är inget man kan räkna med!
Jag valde att behandla min häst när han fick sin diagnos 35 år gammal då han inte på nått sätt var klar med livet, han fick 2 extra goda år innan jag tog bort honom i våras 37 år gammal. Jag älskade och älskar den hästen mycket djupt och saknar honom oerhört mycket men det är även en lättnad att han är borta...Det är mycket oro kring sjukdomen :(.

Jag skulle inte ha kvar en häst med PPID om någon av mina skulle få det. Ännu mindre ha någon annans häst med den sjukdomen.

Fast PPID är ingen dödsdom i sig och många hästar kan leva ett väldigt bra liv i många år med hjälp av medicin. Jag har inte tvekat en sekund med att ge min häst, som bara är 15 år, en chans. Hon hade många symptom, tack och lov inte fång, men det enda som märks av i nuläget är att hon sätter en väldigt tät och tjock päls och behöver klippas året runt. För övrigt är hon i full träning och pigg som en liten iller. :)

Fast PPID är ingen dödsdom i sig och många hästar kan leva ett väldigt bra liv i många år med hjälp av medicin. Jag har inte tvekat en sekund med att ge min häst, som bara är 15 år, en chans. Hon hade många symptom, tack och lov inte fång, men det enda som märks av i nuläget är att hon sätter en väldigt tät och tjock päls och behöver klippas året runt. För övrigt är hon i full träning och pigg som en liten iller. :)

Jag personligen hade ändå inte gjort det. Men det är ju jag.

Jag har redan en kolikhäst och att få fångest på det också (om det ingår. Vilket det ofta gör) vore alldeles för kostsamt psykiskt, samt dyr medicin.

Det är, vad jag förstår, också väldigt sällan hästarna mår speciellt bra.
De fyra hästar jag träffat som haft PPID har alla mått dåligt, några av dem sämre än så.
Ingen av ägarna har "sett" att deras hästar borde lämnat jordelivet för ett bra tag sedan heller.

Jag inser givetvis att det är en del fall som ligger utanför ramarna men snart kommer ändå sjukdomen göra sitt.

@Efwa Det finns många hästar med PPID som ligger utanför de ramarna men det är som vanligt inte de man hör talas om.

Så här ser min "sjuka" häst ut.

Nästa helg ska vi rida pay & ride. Tanken var att vi skulle ridit pay & cross nån gång under sensommar/höst också men den "sjuka" hästen blir lite väl yster vid dom tillfällena så efter att hon bockat av mig två gånger på terrängträning för ett par veckor sedan så la jag ner dom planerna. :laugh:

Men vi hoppar på hemmaplan. :)

@Efwa Det finns många hästar med PPID som ligger utanför de ramarna men det är som vanligt inte de man hör talas om.

Så här ser min "sjuka" häst ut.

Nästa helg ska vi rida pay & ride. Tanken var att vi skulle ridit pay & cross nån gång under sensommar/höst också men den "sjuka" hästen blir lite väl yster vid dom tillfällena så efter att hon bockat av mig två gånger på terrängträning för ett par veckor sedan så la jag ner dom planerna. :laugh:

Men vi hoppar på hemmaplan. :)

Vad roligt att se! Men jag trodde på det du sa.

Men, nej, för min del skulle jag inte.......men jag känner ju mina hästar också. Likaväl hade jag inte gjort en buköppning på den ena men på den andra har jag inga tveksamheter. Detta trots att prognosen nu för tiden är väldigt bra.
Olika förutsättningar och mentalitet samt andra saker bestämmer sådant.

Det var hårt. PPID är (borde inte!) vara en dödsdom. När man tar på sig ansvaret för en häst innebär det även att ta hand om den, inte bara skjuta den pga att det kommer kosta pengar att ge den medicin och att du tycker det är jobbigt att tänka på. Dina hästar får ju vad jag förstått ändå aldrig äta gräs så den enda skillnaden vore ett rosa litet piller varje dag... Risken att dina hästar kommer få det är dessutom stor om du behåller dem tills de blir gamla. För varje år en häst lever ökar risken att utveckla PPID.

En häst med PPID kan må alldeles utmärkt med medicinering, kolla på Speedways häst! En häst du tycker borde dö... Med lite tur kommer andra symptomer före fång så man hinner medicinera och då kanske hästen aldrig får ett enda fånganfall. Men det tänker du alltså inte göra? Provet visar PPID och då är det tack och hej?
:(

Hej!

Vad bör man tänka på?

Medicingen för denna sjukdom är Prascend 60 tabletter kostar 932,50 kr på Apotea o finns att (beställa) på apotek. Kanske finns fler namn o fabrikat? Finns i större förpackning än 60 tabletter också. Med medicinering kan hästen må bra och få många år till. När dosen är inställ är det provtagning ca 1-2 gång per år. Innan dosen är inställd är det fler provtagningar så man vet att det är rätt dos. Det kan vara svårt att ställa in dosen på en del o lättare på en del. Precis som med alla hästar kan saker hända.
Fång då är det låg socker o stärkelsehalt som gäller på allt! I vart fall här. Vi är noga med sockerhalt o stärkelsehalt på grovfoder o ev tillskott så olja o potatisprotein är det vi använde oftast för energi o proteintillskott. Rörelse/aktivering min 20-30 min dagligen för att minska fångrisken. Inget fritt bete utan fodrar med hö hela sommaren. Lite bete för hand.
Men vist kan det fungera bra. Men man får vara noga.
Mvh
Pudlan

Det var hårt. PPID är (borde inte!) vara en dödsdom. När man tar på sig ansvaret för en häst innebär det även att ta hand om den, inte bara skjuta den pga att det kommer kosta pengar att ge den medicin och att du tycker det är jobbigt att tänka på. Dina hästar får ju vad jag förstått ändå aldrig äta gräs så den enda skillnaden vore ett rosa litet piller varje dag... Risken att dina hästar kommer få det är dessutom stor om du behåller dem tills de blir gamla. För varje år en häst lever ökar risken att utveckla PPID.

En häst med PPID kan må alldeles utmärkt med medicinering, kolla på Speedways häst! En häst du tycker borde dö... Med lite tur kommer andra symptomer före fång så man hinner medicinera och då kanske hästen aldrig får ett enda fånganfall. Men det tänker du alltså inte göra? Provet visar PPID och då är det tack och hej?
:(

Jag tror det är mig du menar med ditt inlägg.

Jag är ganska hård när det gäller sådant ja. Vet jag att hästen aldrig kan bli frisk och garanterat kommer att bli sämre, så är vägen till ett avlivande ganska kort.
Det har inte med pengar att göra, det är en faktor däremot.

Jag tycker inte att Speedways häst borde dö. Det är en förlängning på vad JAG skulle göra med MINA hästar som du sedan "översatt" och anser att jag tycker att HON ska göra med SIN häst. Det finns många som tror att man vill att deras hästar ska dö för att man själv avlivat för något de själva aldrig skulle avliva för (hälta, fång, eksem o.s.v). Det är ju knappast sanningen.

Precis som med buköppningen jag inte skulle göra på en av mina hästar (men på den andra) så är det vad JAG skulle göra med MIN häst och har inte något med vad någon ANNAN skulle göra med SIN häst.

Anledningen till varför jag skulle göra så är p.g.a att han är krubbitare och kolikhäst och en sak till som bara kommer att vara degenererande för hans del är inget jag kommer att underhålla.

Jag tänkte på det som @Centaur skrev om att mina hästar ändå inte går på gräs.
Den hästen i vårat stall fick fång, på fång, på fång trots grushage, lågt socker i hö och stenkoll på foder så någon garanti är det ju inte även om risken blir betydligt mindre.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 653
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar