Fast tror du inte att @Petruska betalar enligt de regler hon har att följa?Lustigt synsätt. Det är ju ett lån, ingen gåva. Lån betalar man av tycker jag oavsett om det lönar sig eller inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast tror du inte att @Petruska betalar enligt de regler hon har att följa?Lustigt synsätt. Det är ju ett lån, ingen gåva. Lån betalar man av tycker jag oavsett om det lönar sig eller inte.
Fast det jag menar är nog: tycker du inte att det räcker att man följer avbetalningsplanen? Jag funderade aldrig över vad som skulle hända om jag vunnit pengar men om jag nu tänker på det så skulle jag nog tycka att det räckte med att följa reglerna.Ingen aning om vad som betalas eller inte, svarar bara på det som står i inlägget. Att @Petruska inte skulle betala av lånet även om hon vann pengar för att det inte lönar sig.
Jag trodde du var emot att ta CSN-lån och blev förbjuden av dina föräldrar att ta det? Tror du skrivit det i hundratusen trådar här.När jag är klar kommer jag att ha ca. 230 000 kr i studielån. Nu kommer pappa att betala av en stor del av det åt mig nästan per omgående jag gått ut, men annars skulle jag betala ca. 1 000 kr/mån i 20 års tid för att bli skuldfri.
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.Lustigt synsätt. Det är ju ett lån, ingen gåva. Lån betalar man av tycker jag oavsett om det lönar sig eller inte.
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.
Jag ser det met som akademikerskatt, än ett lån att betala, faktiskt.
Sen har jag lånat mycket för jag läste även in motsv gymnasiet som vuxen och mycket universitetsstudier på det.
Nu i efterhand liknar det mer skatt än bidrag, faktiskt. Alltså, den där procentsatsen jag betalar, tänker jag på som akademikerskatt. En avgift som räcker genom hela mitt yrkesverksamma liv, och som samtidigt är det som möjliggör min yrkesverksamhet och på många sätt min identitet och självbild. Jag har svårt att se mig själv utan att ha universitetsstudier bakom mig.Skatt? Menar du inte bidrag...?
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.
Fast det jag menar är nog: tycker du inte att det räcker att man följer avbetalningsplanen?
Betalar man inte alls så hamnar man ju hos Kronofogden och det undviker väl de flesta.Jo det är klart. Jag följer också min minimiplan och betalar inte in något extra. Jag uppfattade det dock som att lånen inte betalades alls. Ingen aning om vad det innebär att ha gamla lån så det var därifrån missuppfattningen kom.
Vad innevör det nya lånet då?Jag har ju det nya lånet, blir aldrig skuldfri