cresendobett

M

moonlightgarden

tyckte detta bett såg lite allmänt konstigt ut.
vad är det för form av bett egentligen och hur fungerar det?

Det är ett mkt starkt bett, skulle aldrig använda det!! En travare som stod i mitt stall för ett antal år sen hade ett sånt, det är ända gången jag sett nån ha det. Han var väldigt stark och dom kunne inte få stopp på honom med ett vanligt bett.

ante mig att det var stark, bara inte hur mycket (är verkligen inte direkt någon expert på bett).
tror verkligen inte att jag skulle göra det, skulle vara på en häst som beter sig som den där travaren better sig isåfall.
du har möjligtvis ingen anning om hur det fungerar?

Tja, en kvalificerad gissning: D-ringar, så det har viss hävstångseffekt. Men det värsta är ju den tunna tunna mundelen, där metallen skär in i hästens mun på två ställen. Det är ganska "spetsigt" på mitten också, och när man tar i tyglarna så gissar jag att det inte bara ger en rejäl nötknäckare-effekt, men även att mitten av bettet sticker upp i gommen. Jag tycker det är ett elakt bett. :o

En travtränare sa till mig att en del hästar hade lättare att andas med ett sådant bett när de sprang fort, vet ej om det stämmer... Tycker också att det verkar skarpt.

40523a.jpg

inget bett jag skulle vilja ha i min hästs mun iaf :crazy:.
vad jag har hört lägger det sig på "bredden" ihästens mun och är inte alls särskilt trevligt...

jo den uppfattningen har jag oxå fått, men vill ändå veta vad den fungerar på för viss eftersom att man då får en uppfattning om varför någon över huvud taget skapar ett sådant fult och elakt bett.

sticker upp i gommen gör det nog defenitivt på den stackaren som får ha det där bettet i munen när det jobbar, bekvämt borde det inte heller vara...

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter