CR50km i Juli - för långt för fort?

Liten

Trådstartare
Jag och Honey är tillbaka i varandra igen efter en jobbig vinter/vår, till slut. Nu funderar jag som en galning och velar mellan att starta PP 20km eller CR 50km på Rimbo i slutet av Juli.

Rent mentalt behöver damen gå längre, för att skärpa till sig. Efter 20km hemma är hon alltid kanonpigg fortfarande.
Men efter vår halvt katastrofala PP 20km start i april tvekar jag ändå, samtidigt som jag också är lite rädd att överanstränga hennes ben.

Lite kort sammanfattning:
*Augusti 2009, debuterar vi PP 30km. Godkända. Honey pigg och stökade som en tok i början men sen skärpte vi båda till oss och hämtade igen lite.
*Avställd sept.-början av dec. 2008 pga E.T.behandling av tryck.
*En igångsättning där jag mister tilliten till henne och hon kör över mig totalt. Jag rädd, hästen vansinnigt pigg. Tar mig till slut över rädslan men...
*...nerverna återvänder. Start PP 20km i mitten av april 2009. Jag livrädd, hästen pigg. I mål hästen fortfarande hoppande (bokstavligt talat...), jag hade lett halva vägen från backen.
*Maj 2009 kommer vi igång ordenligt igen. Litar på varandra, rider som vanligt igen och galopperar (:banana:) även med andra.

Mitt problem är rent mentalt - jag blir galet nervös när det kommer till tävling.

Kanske är det bättre att köra PP 20km igen, och göra det så bara vi bara kan, och åter satsa på CR nästa säsong?

Jag vet egentigen inte vad jag vill riktigt, behöver bolla med någon..

Sv: CR50km i Juli - för långt för fort?

Du kan ju också anmäla till CR men utgå efter vetgrinden om du vill. Om allt fungerar (någorlunda) så fortsätter du.
Hästen har säkert inga problem att genomföra 50km.
Hjälper det med sällskap så häng på någon annan. Går det bättre utan sällskap så göm dig i starten om det är många startande o rid iväg själv senare.
Klart du ska prova!!!!!
// Linda

Jag tycker också du ska ta 50 km.
Om din häst har den stammen jag har för mig, så är det bara nyttigt för den att få använda skallen längre tid än vad det tar med en PP. ;)
Är hästen ändå för jobbig, så är det inte alls fult att självmant utgå i grinden.
Och se till att hon har bomull i öronen, om du inte redan haft det.

Om din häst har den stammen jag har för mig, så är det bara nyttigt för den att få använda skallen längre tid än vad det tar med en PP. ;)

Och se till att hon har bomull i öronen, om du inte redan haft det.

Hon är e. Wall Street Banker, u. Litte Bird. :angel:
Ja hon behöver lite tid på sig för att lägga av med larvet och fatta vad det är frågan om, sas.

Bomull har jag inte haft tidigare. Det ska provas!

Bara ett litet tips istället för bomull....
Köp "tömningsproppar för mjölkledningar" på lantmännen (el liknande affärer) och ha i öronen istället! De finns i olika storlekar och kan klippas till om man vill ha mindre. De är gjorda för att klara högt slitage och är också perfekta att smörja läder med (vem har inte tröttnat på smulande kökssvampar?).

Satsa på CR50. Jag upplevde att min donna lugnade sig och började spara energi då. Från att ha dragkamp första milen till att kunna trava på med lång tygel från start. Från att ha en häst som är lite halvstressad i grind till att ha en häst som vill iväg när sadeln är på och vi väntar på startsignal. Från att inte dricka ordentligt till att dricka när hon faktiskt behöver det. Det blev stor skillnad från att rida 3 mil till att rida 5 mil, faktiskt.

Prova och avbryt om det går helt åt skogen men jag tror att du kan tuta på. Ge inte upp i "onödan". Du läste väl om min tur till Hökensås? ;)

Jag och min arabkorsning är i ungefär samma skede av vår "distanskarriär" som ni är. Red vår första PP30 km i augusti förra året. Godkända med visst besvär, hade svårt att inte rida fortare än min-tiden. Red sedan 20 km i april i år, gick bra, orkade hålla koll på henne så pass länge. Sedan red vi 30 km på Hökensås vilket gick mindre bra, jag orkade inte diskutera tempo med henne så länge. Hon blir inte trött, bara stressad av att gå "för långsamt", till slut vägrar hon helt lyssna på mig. Vi red medvetet i mål för tidigt.
Nu tänker jag prova 50 km nästa gång (Dackeritten). Hoppas att det passar min galenpanna bättre (eller så passar hon inte alls för distans...) Skönt att läsa vad någon annan skrev att det var först då hon började rida 50 km som det började fungera.
Hoppas du också vågar prova 50 km. Lycka till! :)

Bara ett litet tips istället för bomull....
Köp "tömningsproppar för mjölkledningar" på lantmännen (el liknande affärer) och ha i öronen istället! De finns i olika storlekar och kan klippas till om man vill ha mindre. De är gjorda för att klara högt slitage och är också perfekta att smörja läder med (vem har inte tröttnat på smulande kökssvampar?).

Smidigt! Ska kika på det :bow:

Sen får vi se vad donnan tycker om att ha saker i öronen :devil:

Deathslyna och Benson
Tack för peppande historier, lite skönt att veta att jag inte är ensam ;) :bow:

Ska försöka köra en 3-4 milare hemma i helgen, så får vi se vart kondisen ligger... (vet ju att hon klarar det, men..bara för att...hm)
Men hemma är hon ju i stort sett alltid med, pigg som satan vissa dagar men lyssnar. Enorm skillnad när vi kommer ut :crazy:

Du är verkligen inte ensam:-) Vet inte vad Honey är för ras, men vi som rider travare har nog alla liknande upplevelser om inte annat. Jag ska rida en CR på Uppsal ritten o en T50 på Rimbo rittenär planen. Du får gärna ha sällis med mig om du behöver rygg. Jag kommer att rida i mkt lugnt, men jämt tempo. Du hittar mig lätt. Rider antingen Beauty Dollar eller Moisi, båda brunskimmeltravare. Går inte att missa:-)

Jag red ett halvblod som gick bäst på 50-80km (gick inte längre än så tror jag). På kortare distanser så såg han det mest som en längre uteritt och kunde vara ganska jobbig tydligen. På 50km så lossnade det och han började spara energin i stället för att fara runt och bara tycka att det var det roligaste han gjort på länge= skapligt jobbiga mil i sadeln ;)

Kom inte in i hästens livförrens efter hans distansdagar, så detta är bara var ägaren berättade. Tog man inte till vara på energin på rätt sätt så blev det lite studsigt och hoppigt.

Du är verkligen inte ensam:-) Vet inte vad Honey är för ras, men vi som rider travare har nog alla liknande upplevelser om inte annat. Jag ska rida en CR på Uppsal ritten o en T50 på Rimbo rittenär planen. Du får gärna ha sällis med mig om du behöver rygg. Jag kommer att rida i mkt lugnt, men jämt tempo. Du hittar mig lätt. Rider antingen Beauty Dollar eller Moisi, båda brunskimmeltravare. Går inte att missa:-)

Honey är en varmblodstravare :D

Kommer nog att rida själv denna gång (förra gången tänkte jag att bra med tryggt sällskap, men hon pep iväg om hela bunten i galoppen :cool: . Utan sällskap kan jag koncentrera mig helt på henne.), men vi håller koll efter er! ;)

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431
Distans Sitter och ser över min planerade tävlingssäsong och funderar på om det är för tätt eller om det kan fungera ändå..? Började med...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Mirraya
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar