Alltså att det tar tid att utbilda personal osv är ju ingen som inte har koll på, men jag kan ärligt talat bli lite trött på att jag uppenbart missar satsningarna på vården som skett under pandemin. Liksom, varför är det inget parti som går ut med att de vill öka antalet platser på våra sjukvårdsutbildningar, vart är rubriken om sjukhuset som får medel att kunna ta emot för VFU- studenter, vart öppnar vi upp för fler undersköterskeutbildningar, vallöften om det ena eller det andra.Alltså, myndigheter och regering får uppenbarligen kritik oavsett hur de gör. Inför de restriktioner är det för mycket, låter de bli så gör de för lite. Det kan fan inte vara enkelt att vara den som bestämmer idag, oavsett vilka beslut som fattas...
Idag införs nya hårdare restriktioner. Om jag tolkar detta rätt
Visa bifogad fil 83895
(länk till källan)
så handlar det om att vården ska ha möjlighet att klara sitt uppdrag. Och so far so good.
Men genast kommer då kritiken och argumenten att man borde tillföra mer pengar till vården istället så de klarar sitt uppdrag ändå. Och visst, det vore ju bra. Men även om vården fick ett antal miljarder idag så kan de liksom inte knäppa med fingrarna och öka upp bemanningen på en kafferast. Det tar ju liksom tid att anställa fler personer.
Att vården inte mäktar med är ju ett systemproblem som funnits i flera decennier, till och från. Det är ju inget som kan fixas mitt i en pandemi, bara för att det blivit extra tydligt nu. Det behöver absolut fixas framöver, vården MÅSTE få tillräckligt med resurser för att klara av den vård som ska genomföras. Men det går ju, som sagt, inte att lösa på en kafferast oavsett hur mycket mer resurser som skulle tillföras nu.
Det var dåliga rubriker om sjukvården innan pandemin och det är inte bättre nu. Vart är framtidslöftena om att försöka göra något åt vårdköerna...?!
Jag tror du förstår vad jag far efter. Blev bara rädd nu när vi behöver införa COVID-restriktioner för annat än bara covid, nu måste vi ha restriktioner för ökad belastning även till följd av rs-virus och influensa som också påverkar sjukvården negativt utöver corona.