Cournecresin? och enzion

Zaida

Trådstartare
Jag har läst lite i trådar här på buke om dåliga hovar. Det var ngn som rekommenderade (tråden var från 2005) ngn olja/salva som hette cournecresin som man kunde smörja in hästens kronrand med och så skulle den "nya hoven" som växer ut stärkas ytterligare. Ngn som har erfarenhet av detta, cournecresin? Vet om det verkligen ger resultat? Vart kan man köpa det i sådana fall? (pma mig gärna om man nu inte får skriva det i tråden!) sen har jag beställt enzion. Ngn som använder det på sin häst? Har det fungerat bra/dåligt?

Sv: Cournecresin? och enzion

Jag använder både cornocresin och enzion till mitt fullblod och det har gett resultat!
Cornocresin smöjer jag kronranden med några gånger/vecka.
Enzion är kanonbra men det tar tid och är dyrt.
Du bör ge iaf ett 1/2 år inna du ser resultat eftersom det måste växa ut en ny hov.

Jag ger min häst biotinpellets från Överskottsbolaget = jättefina hovar:love:
Billigt och bra resultat!

Jag har en bruksnordis med spruckna och flisiga hovar. Har gett henne kiselgur och enzion i 1-1,5 år nu. Och resultatet är att hovarna fortfarande är minst lika flisiga och spruckna som förut. Hon har just tappat en sko nu, och hoven är så flisig att det är tveksamt om det går att sko om. Förra skon hon tappade var i juli, så det har inte blivit mycket till ridning/körning denna sommaren. Jag vill gärna tro att kosttillskott ska hjälpa, det man ger är ju trots allt byggstenar till hovmaterialet, men det verkar helt klart svårt. Trots att jag dessutom tjärat hovarna undertill och oljat utanpå... *yff*

Sådana preparat hjälper ju bara om hästen har en brist på de ämnen som finns i preparatet. Om det inte fungerar är det uppenbarligen något annat som är fel! Fel hovslagare, fel foder, kanske är uttorkade?

Jag har en bruksnordis med spruckna och flisiga hovar. Har gett henne kiselgur och enzion i 1-1,5 år nu. Och resultatet är att hovarna fortfarande är minst lika flisiga och spruckna som förut. Hon har just tappat en sko nu, och hoven är så flisig att det är tveksamt om det går att sko om. Förra skon hon tappade var i juli, så det har inte blivit mycket till ridning/körning denna sommaren. Jag vill gärna tro att kosttillskott ska hjälpa, det man ger är ju trots allt byggstenar till hovmaterialet, men det verkar helt klart svårt. Trots att jag dessutom tjärat hovarna undertill och oljat utanpå... *yff*

För det första bör du sluta använda tjära och olja till hovarna. Detta förstör bara hovarna. Hovväggen har ett naturligt fuktskydd som hindrar att skadlig fukt tränger in i hoven samt hindrar nödvändig inre fukt från att tränga ut. På så sätt håller hoven en jämn fuktbalans. Du kan förstöra den naturliga fuktbarriären genom att stryka på fett eller oljor.

Kiselgur kan du nog också sluta att ge. Det finns ingen forskning som visar att kisel skulle ha någon som helst effekt på hovkvaliteten. Det finns tillräckligt med kisel i hästens naturliga foderstat och dessutom har hästen mycket svårt att ta upp kisel. Den kiselgur du ger hamnar endast i träcken.

Enizion innehåller näringsämnen som bevisligen är bra för hår och hovar men i alldeles för liten mängd. Kan du hitta ett bra zink- och koppartillskott kan du utan vidare ge hela hästens behov av dessa mineraler som tillskott.

Det bästa du kan göra är dock att ge hästen en balanserad foderstat. Detta innebär att du måste analysera ditt grovfoder och lära dig att göra en foderstatsberäkning. Detta är mycket bättre än att försöka med olika tillskott som oftast inte hjälper.

Det kan också vara så att din häst får för mycket socker och stärkelse i foderstaten. Speciellt är risken stor när hästen går på bete. Förstadiet till fång kallas för laminitis och innebär inflammation i lamellranden. En häst kan ha en lindrig form av laminitis utan att hästägaren är medveten om detta. Det finns t.ex. betesbegränsare som man kan använda om man inte vill ha sin häst i en gruspaddock.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 645
Senast: Digbil
·
Hästvård Jag har nu försökt läsa på massor om hovtillväxt men har lite funderingar. Finns det något sätt man kan kolla vad hästen eventuellt...
Svar
9
· Visningar
2 998
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka