cortisonsprutadhas!

Madde_padde

Trådstartare
ni som fått era hästar behandlade med en spruta i hasen, vad har n i efter de fått order om att göra med era hästar?

funderade lite på detta då ja efter besöket idag med bägge bakhaserna sprutade fått order om att rida på som vanligt fram till återbesök! men satt nu såhär efterår och funderade! brukar inte hästen bara promeneras efter sånnt?

Sv: cortisonsprutadhas!

min är sprutad i senskiderna i båda haserna, han ska inte ridas utn bara skrittas vid hand o gå i mindre hage.

Boxvila 3 dagar och sedan gå i sjukhage. 10 minuters skritt vid hand/dag fram till återbesök, är de order vi fått från Strömsholm.

Cortisonsprutad i båda haslederna.

men! varför ska jag rida då då!?
han ska hållas igång som vanligt....och va händer om jag rider? 0.5 gradig hälta..
vetrinären misstänker spatt men hade inte tillgång till röntgen idag pga ombyggnad....

Sjukfålla i en vecka sedan ut i stor hage. Skritt ca 30 minuter om dagen på rakt spår från behandling till återbesök.
Sen beror det väl också på varör de 'är sprutade. Min har spatt.:(

himmla konstigt...och ja vet juh som sagt inte varför.och inte hon heller....han är sprutad där för att dom tror att de sitter där

aha när fick ni diagnosen? och hur gårdet nu?

Om hästen är sprutad i glidlederna pga misstänkt spatt skulle jag ( om inte vet sagt ngt annat) låta hästen få boxvila 2-3 dygn o sedan stillsamt promenadrida o försöka få en tid till röntgen omgående.
P

Väldigt olika, beroende på grundorsak.

Har varit allt från 1 - 2 dygn på box, sen ut som vanligt, till boxvila med promenader för hand till nästa ÅB.

Men var inte din för misstänkt spatt? När min spattherre sprutades var det hage som vanligt direkt om lugn, och 30 minuter skritt per hand första veckan, och viktigt med AKTIV skritt (inte gå och lalla, utan gå på i rakst tempo) och sen uppsutten skritt i 2 veckor, därefter lägga in trav. Allt rakt fram i skogen. Var jätteviktigt att han inte 'bara gick i hagen' och inte bara tufflade runt på promenaderna utan rörde sig och var aktiv.

aha! jo dom misstänker spatt..och skulle rida på som vanligt med han ca 4 ggr i veckan tyckte hon och behövd einte gå ut och gå eller så de andra dagaran enligt vet...

men går gör vi varje dag så de kommer han inte ifrån och de kan väll inte skada heller?

fast nu sa juh vetrinären rida som vanligt!? välldigt konstigt... känns lite grymt att rida på som vanligt när ja vet att om han har ont så är han tillfälligt bättre bara för att han får buttan...

Nej, skrittpromenade vid hand skadar inte, det är bara bra.

Mins pattherre blev stående (hage) några veckor och är rätt rejält halt i trav på ena bak (det där spatten är aktiv igen). Pratade med kinikvet som tyckte att en kur pronaxen, och så igång med honom, hjälper inte det så kom in. Men ville inte se honom på kliniken förrän jag provat sätta igång honom på smärtstillande. Just för att det inte är konstigt att han blivit såpass mycket sämre iom att han stått.

Kul känns det inte att rida, men..

aha kanske är därför dom villl att ja ska rida med då kanske?:idea:
har inte ridit han så mycke på sista tiden då ja intek unnat em å tvinga honom när han inte vill utan de har mest blivit promenad för hand!

Min belv behanflad i hadleden, efter en trafik skada. Efter behandlingen hade han boxvila i 4 dagar efter det skulle jag fortsätta rida. Men detta var tydligen inge "vanligt" fall utan speciellt. Hästen i fråga skulle ridas lite lugnare än vanligt, men ändå jobba!

Måste säga att det var konstigt att du kom hem från klinik utan rekommendation från veterinär hur du skulle fortsätta. Har nog aldrig varit med om det.

Senast ändrad av en moderator:

jo då rekomendationer har ja fått de står tillåme i första inlägget :smirk: grejen bvar den att ja tyckte de lät så konstigt...

fått order om att rida på som vanligt fram till återbesök! men satt nu såhär efterår och funderade! brukar inte hästen bara promeneras efter sånnt?

Jaha, jag som inte läst tillräckligt noga, förlåt :angel:

Det är lite olika bereonde på vad det är får diagnos hästen har fått. Men hasleder är inte lika känsliga som t ex hovleder eller kotleder. Det kräver nästan alltid vila och skitt vid hand. Men hasleden är som sagt inte lika känslig.

ingen fara lätt hänt :rofl:

skönt att höra i vart fall! så jobbigt närm an är inne me dom och allt är stressigt och dom inte tar sig tid att förklara ordentligt....

Va bra, ibland går det lite väl fort när man svarar på vissa trådar :angel:

jag vet precis hur det är, är ganska van besökare av djursjukhus. Men fick ni inga skriftliga rekommendationer med er hem?, det får vi alltid efter varje besök..

Jasså?!
ne ja fick ingeting.... hon hade juh inte en aning om va de kunde vara då de inte gick att röntga som sagt så hon ville intesäga mer än håll i gång han rid som du brukar...
frågade då om hon menar att han skulle röra sig varje dag eller som ja nu rider ca 4ggr i veckan, men 4 ggr i veckan räckte..och de klingar ialla de me tycker jag! antingen ska väll hästen röra på sig för at tinte bli stel och allt de där..eller så ska den väll vila?!

men men ska kräva lite mer förklarning nästa gång! :idea:

Låter btra! Lycka till och hoppas pollen blir frisk snart :D

Ni som har erfarenhet av det här med cortisonsprutor, vad kostar en spruta i en led ungefär? Har en häst med kotsenskidegalla och det kanske skulle hjälpa honom om man tog ner den, även om den garanterat kommer tillbaka efter ett tag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 095
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka