Sv: cortez?

Jag har haft en med supertemperament. Tyvärr var hon kass i bakknäna, vilket inte är helt ovanligt, och är inte i livet längre.

Min dam är UE: Cortez (U: schwadroneur: hög ridbarhet) å hennes mor står i vårt stall så jag har 2 generationer att se på..hehe. Min dams mamma har UE: Pontus.

Båda damerna har ett humör av inte denna värld. Väldigt speciella å ranghöga å det går inte att gå miste om deras släktkap i vårt stall. Man vet aldrig hur det ska reagera i situationer. De kan ta det som en vindbris eller göra världens grej av det. Båda har jättefin gång å speiellt modern har Cortez extremt vackra kroppsbyggnad med den snygga halsen/nacken :d . Båda älskar att hoppa å är väldigt heta på hinder med kanonteknik i lyftet. Snabba som vinden å det är inte en gång jag åkt i backen utan att riktigt fatta vad som hänt. Båda har dock en tröskel, har man bara kommit över den så går allt bättre men det är inte hästar man ger order till.

De gånger jag varit i kontakt med Cortezavkommor så har kankse hälften sagt samma sak, så jag tror att bara man har en bra stostam med fint temp så ska det inte vara någon fara men han ska tydligen varit lite speciell. Malin Bayard hade ju Corrmint efter honom för några år sedan som hon red jättebra men som tydligen var jättesvår å som hon fick jobba hårt med för att få fram den sanna kapaciteten.

Varken min eller modern har problem med bakknäna.

Men hur som helst, ett jieeeevla hålligång :laugh:

Min förra var E: cortez -ue: labrador.
jag var ung nöär han föddes så han skickades mest runt till olik aberidare och han slängde va o vägrade på hinder....
han var en kamphäst men mkt av hans utåtagerande beteende (attackerade, sparkade, högg, rev boxar o stall) berodde nog på smärta så han i nästan 10 år gick med skada i bogen som ingen märkte.. (jämnhalt på alla fyra).

jag tog över honom när jag var 13... han var väl runt 10. efter 2år sbehandling och ett helvete att få honom att samarbeta o må bättre och sen en hel del tränign att få honom att lita på mig så fick jag den bästa vän- och stärsta stjäna jag någonsin kommer att ha haft :love:

gångarter som en dressyrhäst hoppkapacitet som bara den.. rev aldrig, flög öve rallt (ja sen när han vågade då)... snabb och gav ALLT!

tyvärr fanns dock inte ridbarheten, grymt svårsamla doch även om jag kunde rid ahan till form och han var "haltfri" i ridningen så haltade/markerade han i longering och i hage... hade egentligen sen han var ung förslitningsskador.. vi gjorde vad vi kunde, och han fick ett friskt år.. men han behövde ngn som fick över hans vikt mer på bakdelen, gick ju bra när jag red men han slet ut sina leder i hagen :cry: och fick vandra vidare när han var 15...
26576_344230444433_582504433_4629798_8144241_n.jpg

http://joizmeds.mittspejs.se/P1253914
http://joizmeds.mittspejs.se/P1283596#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1283599#body

lite seriösare bilder
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253916
http://joizmeds.mittspejs.se/P1283597#body
hopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P1283598#body

men med cortez är det som många andra topphingstar... (ett bra möderna är bra att ha) men det krävs temperament för en vinnare! vill man ha en häst som ger allt så ska det va en häst med lite j*vlar anamma och då krävs det rätt händer och tålamod, men när man väl har förtroende så har man en som går genom eld och vatten och hoppar hus.

Jag red en häst på ridskola efter Cortez...hon var väldigt trevlig att rida, trygg men framåt och lite het, tyckte mycket om henne! :) I hoppningen gick det dock lite fööör fort för min smak (hopprädd...)
Inte var hon lätthanterad i spiltan heller, men det beror nog mest på att det är tråkigt att stå i en sådan.
Humör hade hon också, men mycket personlighet :)

Cortez var en lite speciell hingst. För hanskulle egentligen inte vara godkänd för avel p g a dåliga siffror (han fick en femma på sina ben) men fick dispans och blev till sist en elit premierad avleshingst. Som man trots att ha när död sedan sju år tillbaka fortfarande rekommendrar att använda. Två stycken har gjort det i år.

Överlag har han lämnat stora avkommor som väl för det mesta får anses som multitalanger dock är det väl inom hoppaveln han har gjort bäst ifrån sig.

Märkligt att det är så få, även av matadorerna i svensk avel, som lyckas grunda en livskraftig hingstlinje. Irco Marco är väl ungefär den enda jag kan komma på på senare tid. Många av matadorerna har ju fått godkända söner, men sönerna gör sällan större avtryck i aveln, och får inga söner i sin tur.

Undrar vad det beror på, är de svenska stona för dåliga? (matadorerna har ju ofta varit importer, är sönerna som har svenska mödrar sämre?) eller är sverige för litet som avelsområde för att kunna grunda hingstlinjer? I större avelsområden kan de ju finnas många fler söner, och fler som använder dem, så att någon liten gren finns kvar och kanske såsmåningom kommer på grön kvist igen, som Stakkato t ex.

Tror väl mest på att det på senare år blivit "fiiint" att inte avla svenskt. Vilket gör att även om ci har fina hingstar med svensk stam så väljer många hellre sämre utländska.
Ett stort frågetecken ute i hästvärlden är bl a varför vi svenskar inte använder Briar mer än vad vi gör, för det är ju en verklig klasshingst? Istället väljer många då att använda utländska hingstar av betydligt sämre kvalitet. Mycket troligen för att de som är i samma klass som Briar kostar väldigt mycket. Men använda Briar? Nej det göt man inte......

Cortez fick 5 på skritten men 6 på benen. Först fick han bara 4 på skritten på bruksprovet mars -85 men nämnden höjde den sen till 5. Jag såg det bruksprovet och minns än idag hans instabila hasar i skritt som kallades spattliknande.

Sorry att jag är en sån petimeter;)

Men jag glömmer aldrig Cortez på det bruksprovet, haserna som såg så konstiga ut och att han hoppade fantastiskt! Mitt 17-åriga jag hade kladdat "klart bäst" ute i kanten på programmet:D

kan någon berätta mer om denna hingst?
hur blir avkommorna? framförallt i temperamentet?

Jag har ridit ett gäng hästar med Cortez både i första och andra led och längre bak. Generellt tycker jag man kan säga att samtliga hästar med honom nära i stammen är av en mycket bra typ; högresta och snygga för ögat. Många av dem har dock haft problem med bakbenen - både med spatt, shivering och upphakningar. Det har på en del av dem medfört en oren skritt. Traven och framförallt galoppen har på samtliga varit av mycket god kvalitet. Hopptekniken har varierat mycket beroende på mödernet och resterande stamtavla. Har sett en Akribori - Cortez och en Quite Easy - Cortez (samma mamma), som både hoppar mycket bra. En annan e. Londonderry - Cortez kunde knappt ta sig över 50 cm.

Temperamentsmässigt har jag upplevt dem som okomplicerade.

Jag gillar att ha Cortez i stamtavlan en bit bak med tanke på typen och galoppkvalitén, men med tanke på hållbarheten i bakbenen inte för nära inpå. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 445
Senast: Oknytt
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 429
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka