Cortaflex? Glumaxine? Steel Joint? Nyponpulver? Gurkmeja?

Minna_A

Trådstartare
Har precis fått bekräftat att en av mina hästar lider av pålagringar (lindriga) i ett framknä och nu vill jag göra allt för att hon ska få ett långt, smärtfritt liv. Har kollat runt lite på nätet och det finns ju HUR mycket tillskott som helst för ledbesvär.

Min första tanke var Steel Joint men sen såg jag att det kan innebära att den vuxna hästen får ett för stort överskott av kalcium vilket kan FÖRVÄRRA pålagringarna :confused:

Jag skulle uppskatta jättemycket om ni som provat dessa preparat kan berätta om ni märkte någon effekt, hur mycket ni gav och hur länge. Just nu känner jag mig hur förvirrad som helst :crazy:

Sv: Cortaflex? Glumaxine? Steel Joint? Nyponpulver? Gurkmeja?

För att fylla på med flera säger jag grönläppad mussla!
Har fungarat bra på en äldre häst men riktigt bra resultat märkte jag på hunden, hon har haltat sedan ett benbrott men nu springer hon som när hon var valp igen.

Finns att köpa på vanliga apotek (fast de brukar behöva beställa hem det)

Jag har gett Cortaflex. Fungerar helt ok, men har endast fått "riktiga resultat" med Chondrogen.
Min blev helt skogstokig när hon fick det, hon blev så pigg, rörlig och glad att det nästan sprutade ut ur öronen på henne. :love:

Först gav jag två skopor om dagen i en vecka, sedan en skopa om dagen i en vecka och sedan underhållningsdos varannan dag.

Jag ska hämta en foder häst på lördag med pålagringar bak och söker på nätet precis som du. Fått tips om färskriven ingefära?
De som provat nypon pulver är jätte nöjda (har dock ej påtalade pålagringar utan bara pga åldern) endel säger djävulsklo, men det känns ju lite att ta i att ge dagligen, behöver man det så anser jag att hästen har såpass ont att det är dax att vandra vidare.
Jag vill helst ge ngt som är så naturligt som möjligt o inte innehåller en massa konstigt.

Hej, sökte lite mer...
Steel Joint verkar vara mer i förebyggande syfte?
Cortaflex och glumaxine är bara en av alla sorter med det verksamma glykosamin?
Nyponpulver ska innehålla ämnet GOPO för att ge bäst resultat?

Sätter det som frågor då jag hoppas någon med fakta o erfarenhet har bättre svar.

Vår gammelgubbe fick glucosamin och på honom fungerade det väl. Han blev mindre stapplig och rörde sig bättre, om vi slutade ge så märkte vi en försämring efter ett par dagar bara. Däremot så fungerade inte alla glucosaminpreparat lika bra, och det verkar som att olika fungerar för olika hästar. Så bara för att det märket vi använde funkade för oss så är det inte säkert att det funkar för en annan och tvärtom.

På min egen häst så funkade inget glucosamin öht, men han har å andra sidan inga pålagringar alls trots sina 23 år. Däremot verkar djävulsklo fungera på honom, lite mjukare i kroppen och inte lika morgonstel.

Djävulsklo ska ju vara lite antiinflammatoriskt, typ fenylbutazon, medan glucosamin och liknande preparat ska vara "uppbyggande" och smörjande av lederna. Har jag förstått det som iaf.

IW, hur mycket är dagsdosen Chondrogen per dag? I gram alltså. Hittar inte det på tillverkarens sida. Svårt att jämföra priser när man inte vet hur mycket man behöver ge.
/Balahé

Jag har en häst med lätt pålagring på ett framknä i samband med en ligamentskada. Jag har gett litovet tidigare med gott resultat och även glukosamin men då mer osäker på resultatet. Nu ger jag extraflex ha och ser stor skillnad. Den innehåller bla glukosamin men även msm, chondotrin och hyalonsyra mm vilket är bra i kombination. Bättre i pris än liknande innehåll.

Nu vet man ju aldrig helt säkert om hästen är bättre ändå just nu, när man ger ett tillskott, men jag ska prova att göra ett uppehåll.... men vill inte riktigt då han håller för ridning nu och har skitkul igen ;-)

Har en häst på 14 år som har litet hälta i fram hö hov, De hade hittat han hade benförkalkning ( lite), undrar finns det nåt som borde man minska eller ge att få det försvinna helt hållet?? i början kan han halta lite men sen går det bra inget hälta! Tacksam för ett svar!!

Delvis KL

Även jag ger Chondrogen EQ. Man kan få ner priset HYSTERISKT mkt genom att beställa från USA - även om man räknar med att åka på tull och moms är det bra mkt billigare.

Jag gav 160 USD för stora burken (2.1 kg), vilket med nuvarande kurs blir 1063 kr. Jmf med 3000 kr i Sverige.. Nu tog pappa hem den åt mig så ingen frakt, men även med 50 USD i frakt + tull + moms så skulle det bli billigare. Med dagens kurs så 210 USD = 1395 kr, inkl 25% moms = 1743 kr. Tullen är inte speciellt blodig, så som sagt, även med dyr frakt (går få billigare) och moms och tull och 'allt' så mkt billigare än köpa i Sverige.

Jag ger 1 mått/dag i underhållsdos dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka