Cornish Rex

giowanna

Trådstartare
Hej allt kattfolk!:)

Jag funderar lite på att skaffa katt. Men innan jag ger mig in på det "på riktigt" vill jag ha ett fåtal raser att välja på. Jag har än så länge blivit förälskad i Cornish Rex. Men har aldrig träffat ngn IRL.

Har ngn här CR? Vad kan ni berätta om dem?

Jag kan tillägga att vi bor i hus, ganska nära en väg, inte lämpligt att vara utomhus. Vi har en dvärgpinscher som växt upp med katter hos uppfödaren, gillar katter (inte alltid katterna gillar honom:D)

Tacksam för alla synpunkter!:bow:

Sv: Cornish Rex

Finns minst en som har CRX, Lindaslycka t.ex. Kolla på hennes tråd om Raskatter så har du bilder på hennes lilla kille.
Annars kan jag rekomendera att kontakta en uppfödare i närheten av dig. Dom flesta tar gärna emot för att du ska få träffa rasen och känna på dom, fråga om dom osv. Det är inte bindande alls, men man gör gärna reklam för sin ras.

Har ingen egen men skulle jag inte ha haft mina två perser (som är en fantastisk ras i sig) så skulle jag har cornish elelr devon rex.

Katter som har långa nosar MÅSTE ha kort hår, annars ser de så himla arga ut, som typ skogskatter hua:eek: Cornish o devon är ju så himla fina med sin korta päls o fina nosar! :love:

Oooo, ska kolla på de som föder upp i närheten :) Vet ni om de i allmänhet är hundkära, eller ej?

Det går nog inte att svara på, lika lite som det går att svara på om människor kommer vara hundkära när dom föds eller ej. För att underlätta kan man ju köpa av en uppfödare som har hund.

Ja, det är klart :D Jag märker hur lite jag kan om katter :p

Med hundar kan man ju ofta säga om de kommer gilla tex marsvin/katter/råttor osv. Vi skulle ju aldrig kunna skaffa råttor, eftersom vår lilla vovve är avlad till vakthund/råttjägare...:angel:

Men eftersom han är uppvuxen med katter vet vi att det går bra :D

Brukar inte kattungar vänja sig vid sånt, vet många hundvalpar som kommit till katthem, och de vänjer ju sig. Katter har ju ett annat försvar än hundar...:rofl:

Jodå, dom vänjer sig. Så det är ingen fara så. Sålänge hunden är van, så den inte har ihjäl katten så blir det inga problem. Tänkte mer på kattungen.

Jag har en Cornish Rex-hona som är 6 år och skaffade hund i somras. Min kisses uppfödare hade hund och jag var också dagmatte en period. För oss har det fungerat kanon. Min katt anser sig vara en prinsessa och blir snarare förbannad än rädd om hunden skulle bli för respektlös, vilket är skönt då jag sluppit avstyra några kattjakter. Några varmare känslor är det väl inte fråga om än från kattens sida(hunden däremot älskar sin bitchiga "storasyster"), men förhoppningsvis kommer det.

CRX är en jätteroligt ras, det verkar som om många individer precis som min har hög integritet och väldigt bestämd uppfattning om saker samtidigt som de är keliga, sällskapliga och lekfulla.

De låter helt underbara! Arne kommer inte ha några problem med katten, det är jag nästan säker på. I vilket fall som helst, ska Arne vara minst ett år till innan det kommer på tal på riktigt. Han fyller ett imorgon:D

Ska kontakta uppfödare (heter det kennel med katter, det gör det väl inte?) i närheten, och hälsa på :) Tack för alla bra svar:bow:

Jag hat två Cornish Rex-honor och bedriver en liten uppfödning så just nu har jag en liten bäbis. Gå gärna in på hemsidan!
http://www.geocities.com/stinascornishrexkatter/

Kan garantera dej att du inte lär ångra dej när du väl köpt en katt av denna ras. De är underbara på alla sätt- Vill man ha en social och nyfiken katt som är med överallt (och lite till) så passar dessa perfekt. Gå in och läs på http://www.rexringen.nu så hittar du massa rasfakta och en hel drös med uppfödare.

Tror de passar perfekt med hundar om hunden är van med katter. De tar plats och bestämmer gärna. Sen är de inte rädda för mkt men det är ju också väldigt olika. Som innekatter passar de perfekt eftersom de inte tycker om regn, snö, blåst eller kyla.

Hoppas du hittar en passande katt!!
kan tillägga att alla färger är godkända så det är bara att välja och vraka bland färger och hoppas det finns en kattunge med rätta färgen.

adore: så fina dina katter och kattungar är!! Man blir ju kär bara av att kolla bilder :D

Problemet ligger just nu i att min sambo ska tycka samma som mig :) Han har haft innan, så nog vill han, men att övertala honom att just denna rasen är den rätta :)

Hur mkt brukar de gå på som friska, uppfödda kattungar, med stamtavla? SÅ man inte blir grundlurad av priset menar jag :D

Vi har en Cornish rex, hane, som är helt UNDERBAR! :love: :love:
Kelig och gó, fäller knappt, perfekt!! :idea:

Visst är de söta mina bäbisar!! Helt underbara är de!

Det bästa är om du och sambon åker till ngn som har denna ras och hälsar på. Är väldigt bra om de råkar ha en liten söt kattunge hemma också :devil:
Då kan man bara inte säga nej.

Var min sambo som visade mej denna ras eftersom han hört att de är allergivänliga. Jag tyckte inte direkt att de var så fina, lite UFO-varning. Sambon tyckte det samma men det slutade bra och nu har vi två katter och väntar på att köpa en hona till. Skulle inte ha ngt emot om jag kunde köpa ytterligare en till men vi bor nog lite för litet för fyra katter.

Sen ska man veta att det inte alls är säkert att man tål dem om man har allergi. Gäller att man hälsar på hos några katter många gånger innan man kan veta. Fast det är inte säkert att man tål dem när man väl köpt en om man inget kännt innan.

Ja, hur kan du glömma mej!! :cry: Inte så konstigt eftersom jag tog mej ur detta broeende men är tillbaka igen...men inte lika fast i det.

giowanna skrev:
Har ngn här CR? Vad kan ni berätta om dem?
Har haft två stycken som tyvärr är borta nu sedan ett par år. Vad ska man berätta.... hmm, jag tror jag säger som min uppfödare "det är inte några prydnadskuddar i soffan precis!" :D Livliga, stolliga, busiga och lekfulla även som vuxna (mina blev 10 och 11 år, tyvärr hade den ena hjärtfel och fick avlivas pga det, den andra blev "psykiskt sjuk" när han blev ensam katt och jag hittade inget lämpligt hem så det mest humana var att ta bort honom också).

Det är roliga katter! Man får räkna med att de väcker uppmärksamhet bland vänner o bekanta. En slags skräckblandad förtjusning över utseendet ibland. ;) De hittar på mycket upptåg och funkar bra som innekatter, även om mina ääälskade att vara ute i koppel och senare (när vi bodde på landet) lösa. De kan också vara rätt "jobbiga" och krävande och är ganska pratiga av sig. De gillar att ligga varmt och nära i sängen eller nära varann.

Min äldsta funkade jättebra med mammas o pappas cairnterriers. Speciellt den yngsta hunden och han busade jättemycket med varann. Vi såg till att de fick träffa deras hundar regelbundet och det gick bra. Den yngre kissen gillade dock aldrig hundarna, men bara de lät honom vara ifred (det lärde de sig snabbt ...;) ) så accepterade han dem.

Oooo, det låter ju toppen! :D

Har just kommit hem från en helg hos polare i Gbg, så nu är det sovdax, men när läget ges ska jag introducera dessa katter för sambon ;)

Tack alla för era svar!:bow:

Hoppas det kommer gå bra!!
Själv har jag just tingat en ny kattunge (hona) som ska flytta hit om 7 veckor. Ska bli så kul!
Jobbigt att man längtar så bara. Fast jag har ju en 4-veckors kattunge här hemma att gosa med så länge. Nu kommer det nog gå lättare att lämna bort honom när man har en annan att focusera på. Har fäst mej så vid honom eftersom han var den enda av tre som överlevde akut kejsarsnitt. Både han och mamman var illa däran efter operationen och det var tveksamt att de skulle överleva...men nu mår de så bra de bara kan!

Finns inget bättre än Cornish!
:love: man blir förälskad

Har 2st, en creme spotted och det senaste tillskottet är en vit! + en vanlig bondkatt
S*Jazz-Annas Anton &
S*Jazz-Annas Part-Time Lover "Albin" &
Tarzan

Kolla www.jazz-annas.se

/ Tina

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 353
Senast: Rugge
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Övr. Katt Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex! Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Kijona
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix