F

Foxx

Om t.ex. min kompis tar kort på mig och jag tycker jag blir asful, får hon då lägga ut den på t.ex. internet? Min kompis säger att fotografen får göra vad den vill med bilden, även om den som är fotad inte tycker det är okej, stämmer det?

Har letat runt, men inte hittat det här ämnet i nån av tådarna (kanske dålig på att söka bara :angel: )

För nu är det så att min kompis tog en ful bild på mig när jag red, hästen går skit och jag sitter skit mm. Och hon la ut den på hennes bdb. Jag sa till henne att jag ville att hon skulle ta bort den, men då sa hon bara att hon hade copyright på bilden och fick göra vad hon ville med den :crazy:

Hon tog bort den till slut, men är detta verkligen okej?

Sv: Copyright

Nej. Är det bild på en person och denna personen inte godkänner att den visas offentligt så får hon inte lägga ut den så att det framgår vem personen är på bilden.Att den är copy märkt spelar ingen roll...

Publicering av foton på personer kräver samtycke från berörd. Detta regleras i Personuppgiftslagen, PuL. Kan man se vem bilden föreställer är det att betrakta som en personuppgift och då krävs samtycke. Samtycke ska inhämtas vid fotograferingstillfället. Om du anlitat en fotograf för ett uppdrag ska du som uppdragsgivare se till att fotografen inhämtar samtycke och informerar i vilket sammanhang bilden kommer att publiceras. Rekommendationen är skriftligt medgivande men i undantagsfall kan det räcka med ett muntligt sådant.

Copyrightlagen har inget med det här att göra. Men enligt PUL får hon inte lägga ut en bild på internet på dig som kan klassas som "känsliga personuppgifter". I princip kan man med det säga att man måste ha tillåtelse från den som är på fotot för att få lägga på det internet.

Noteras skall dock att det däremot är helt ok för din kompis att publicera fotot i en tidning eller sätta upp stora affischer över hela stan med fotot på - så länge det inte handlar om bilder som man skulle kunna polisanmäla som förtal eller kränkning (vilket ett ful bild på när man cyklar troligen inte kan räknas som) - eller om bilderna används som reklam för något.

Jag kan bara instämma med Moiran.

Det är fotografen som är ansvarig och innehar rättigheterna över bilden, inte du som är "fångad" på bilden.
(självklart gäller även det om "känsliga uppgifter" m.m. som moiran skrev om).

Går man till en fotograf och blir fotad så gäller det att man som modell före fotograferingen ser till att få ett underskrivet papper om att det är modellen som innehar rättigheterna, annars kan fotografen göra (i princip) vad denne vill med bilderna.

(jag hamnade själv på ett reklamblad utan att veta om det en gång, gjorde mig ingenting eftersom det var mina studentbilder som gjorde reklam för studion, men dom hade i vilket fall valt ut min bild, kopierat upp den och skickat ut till alla tusentals elever i området. Jag blev inte ens meddelad om det, utan fick veta allt när folk började ringa och fråga varför jag inte sagt någonting...)

Tänk på paparazzis m.m. - dom skulle inte haft ett yrke om man inte fick publicera bilder på personer utan deras samtycke ;)

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 828
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
IT & mobiler Förra veckan lyckades jag ta bort alla inkomna sms i stället för att radera det sista inkomna... Glömde att jag inte var inne på messet...
Svar
6
· Visningar
1 228
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 304
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka