Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

moli

Trådstartare
Hur skyddar jag mina bilder på min hemsida. Hitintills har jag litat på att folk är vänliga och frågar mig innan de lånar något, men nu hittade jag detta inlägg i in gästbok:
Datum:
Namn:
Nummer:
Torsdagen den 19 augusti 2004, 20:15:48
Karin
83


--------------------------------------------------------------------------------
Jag tar lite bilder från din hemsida för det står ingenstans att det är copyright på dom....

på min startsida kan man läsa detta:
Jag vill på grund av förekommen anledning säga att jag INTE under några omständigheter accepterar att någon "lånar" och använder mina bilder utan att be om lov och hänvisa till min sida. Samt skriver att det är jag som har tagit kortet. Det är MYCKET viktigt för mig

Men det verkar personen ha missat.
Jag trodde att jag ÄGDE mina bilder och hade copyright på dem automatiskt. Men hur är det egentligen? Och hur gör jag för att skydda dem.

Hoppas att hon tog dem i privat syfte. Blir ledsen när det blir såhär, och ingen mailadress eller annan kontakt skrev hon. jag kan ju bara gissa hur mång andra som stulit mina bilder.

För privat bruk är det en sak, men jag vill VETA. Skit också. :cry:
 
Jag trodde att jag ÄGDE mina bilder och hade copyright på dem automatiskt.
så är det
man behöver inte skriva någonstans att man har copyright

jag förstår att du är sur
men du har rätt
och "Karin" har fel.
 
Skall du skydda dina bilder från "Karinar" så lägg inte ut dom på nätet, man får spara ner bilderna och ha dom i sin dator för eget bruk, DETTA ÄR INTE © LAGEN.
© GÄLLER I KOMMERSIELLT SYFTE O INGET ANNAT.

Däremot för att framhäva budkapet kan du under varje bild skriva:
© moli all rights reserved.
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Spara och ha för privat bruk stör mig inte speciellt. Däremot om de skulle dyka upp på någon annans hemsida. Då är det ju inte "privat" längre. Håller på att märka mina bilder nu..

Det skär i "konstnärshjärtat" att kludda på fotografierna, men det blir svårt att sudda bort vem som fotat och vart bilden hämtats.

evelinebergbring.jpg


Sådär ja.. Bara bortåt 100bilder kvar att märka!!! Men det var ändå dags för en ansiktslyftning av sidan.
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

>Det skär i "konstnärshjärtat" att kludda på fotografierna, men det blir svårt att sudda bort vem som fotat och vart bilden hämtats.<

Jag visst är det tråkigt, men det är tyvärr för många som inte kan se skillnad på mitt o ditt. :mad:
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Du äger bildern även om det inte står Copyright skyddad.

Du kan antingen sätta en liten text i hörnet eller sätta en vattenstämpel.

En bra länk är denna
www.fotosidan.se/doc.htm/1746/
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Den som har fotograferat bilden äger den till fullt ut om denne inte har skrivit över äganderätten på ngt, papperkontrakt eller dylikt...

Du har rätt att stämma vederbörande för att de bryter mot lagen...

Sen om vederbörande har den endast i sin dator är en sak men så fort ngn publiserar en bild som du har tagit/äger gäller upphovsrättslagen som den heter på svenska.

Får inte heller skriva ut andras namn utan lov på internet den lagen heter personuppgiftslagen (PUL)

//Inernetutvecklare med lagen på rätt sidan... ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

det stämmer som det står ovan
men du kan ju också lägga in kod på hemsidan för att ta bort höger klick menyn och bildgrejerna

fast det går ju alltid att gå runt dem ändå. men för den vanliga hemma användaren kanske inte kan det.

hojta till om du vill ha koden.
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Magnus_J skrev:
det stämmer som det står ovan
men du kan ju också lägga in kod på hemsidan för att ta bort höger klick menyn och bildgrejerna

fast det går ju alltid att gå runt dem ändå. men för den vanliga hemma användaren kanske inte kan det.

hojta till om du vill ha koden.

Japp man kan göra det lite värre fast en del koder struntar i FireFox har man märkt :)
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Laban skrev:
Japp man kan göra det lite värre fast en del koder struntar i FireFox har man märkt :)
man kan ju lägga till att i irfanview kan man märka alla bilder automatiskt.. tar inte så lång tid alls.. *tips*
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Magnus_J skrev:
man kan ju lägga till att i irfanview kan man märka alla bilder automatiskt.. tar inte så lång tid alls.. *tips*

Japp eller vattenmärke som inte syns är åxå ett tips :)
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Sånt här gör mig sur... Dina bilder är dina bilder är dina bilder! Varför får vi inte lära oss i skolan vad som VERKLIGEN gäller vad gäller bilder? De är ju förbaskat noggranna att lära ut hur man källhänvisar text korrekt...

Kort sagt: Bilder tillhör alltid fotografen. Sen är det lite krångligare med vad man får publicera, men det har inte med saken att göra :)
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

NeaNott skrev:
Sånt här gör mig sur... Dina bilder är dina bilder är dina bilder! Varför får vi inte lära oss i skolan vad som VERKLIGEN gäller vad gäller bilder? De är ju förbaskat noggranna att lära ut hur man källhänvisar text korrekt...

Kort sagt: Bilder tillhör alltid fotografen. Sen är det lite krångligare med vad man får publicera, men det har inte med saken att göra :)
Åh en granne.. hej hopp..

jag hade lite av den problematiken uppe för inte så länge sedan.
Folk skickade in bilder som en fotograf som var på våra tävlingar hade på sin sida som exempel bilder.. de sparade alltså de på sidan och skickade till mig för att läggas upp på vår hemsida.

och jag vägrade eftersom jag visste om vad som ändrades mellan visningsbilder/köpbilder.

Det handlar mest om okunskap. Vill man ABSOLUT inte bli av med sina bilder så ska man inte ladda upp dem. Säkraste sättet.
 
Sv: Copyright. Hur skyddar jag mina bilder?

Så fort bilden finns på internet så finns den där för gott
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hur skyddar jag mina bilder på min hemsida. Hitintills har jag litat på att folk är vänliga och frågar mig innan de lånar något, men nu...
Svar
8
· Visningar
3 052
Senast: Blueeyes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp