COPD utan symptom?

Flummflicka

Trådstartare
Någon som har/haft en häst med COPD? Min häst har tydligen fått den diagnosen. Har pratat med veterinären på kliniken som först sa kronisk lunginflammation till mig, men efter att pratat med honom igen och be han förklara hade han bara menat fel och det var nu COPD han har.
Men en sak jag tycker är himla underligt är han inte haft några symptom, ingen bukandning, ingen hosta, ingenting. Vart hur pigg osm helst och jag har ridit han mycket under hösten.

Kan ha få det sådär "akut" som han fick då han blev dålig för en vecka sen när jag var ute och red. (Började andas stötande och då hosta, men det gick bort efter ca 10 min då jag ledde hem honom.) Efter den dagen har han heller inte visat någonting!

Borde han inte hostat när veterinären på kliniken försökte framkalla hosta? Borde han inte hört på lungorna?

En annan veterinär sa att det verkar konstigt att sätta en sådan diganos då han bara vart dålig vid ett tillfälle och inte visar några symptom.

Jag är minst sagt förvirrad och får inga vettiga svar! :confused: :cry:

Ska skritta honom till återbesöket och han är hur pigg som helst och andas inget konstigt...

Sv: COPD utan symptom?

Ja, kag tyckte det redan när jag var där i Måndags, men han tog bara vanligt EKG som inte visade något. Jag skulle vilja att de kollade under/efter arbete eftersom det var då han blev "dålig"...

Jag alltid fattat att COPD kommer smygande och det har det i sånna fall verkligen inte gjort på min häst. :crazy:

En sak till jag funderade på... hur vet man att det är kroniskt? Är det alltid det?

Hej!

COPD är kroniskt, är liksom det det går ut på.. Fast jag tycker också att det låter underligt att vet. kommit fram till det efter en gång..
/ Lavinia, som ännu så länge klarat sej utan hosthäst, hon är bara lite känslig

Jaa... det är minst sagt förvirrande. :crazy:

Nu på kvällen lät han lite "rosslig" i luftrören. Har aldrig hänt förut. :confused: Kan det vara medicinen?

Ska ringa vet. imorgon. Han ringde aldrig upp idag.

Prova och gör endoskopi och titta in i lungerna då vet du ju säkert efter det;)

En endoskopi visar om det finns slem i luftstrupen men kan inte ge ett säkert besked om hästen har COPD el ej.
PL

Ja, slem i luftstrupen hade han. Men det kan väl bero på annat också?

Kan man se med såndär kamera han kollade med om han COPD på luftstrupen? Eller är det bara av ett prov man kan avläsa det?

Borde han inte hostat när han försökte framkalla hosta?

Tack! =)
Veterinären ringde mig aldrig igår som som sa och idag var han ledig. Är otroligt frustrerande...

Tack! :)

Veterinären ska ringa mig på Måndag, och har han inte ringt på dan så ringer jag upp.

Såg precis på papprena från klinken att han skrivit inflammation nedre luftvägar, Bronkiolit.

Är det samma sak som bronkit, COPD, kvickdrag?

Som sagt är jag minst sagt förvirrad och ser fram emot en ordentlig förklaring av veterinären.

Hur som helt verkar min pojke må bra och är precis som vanligt, även när jag rider. :) (Skrittar bara nu då.)

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama