Cool ledare - jag? Näe, inte riktigt...

S

Sóley

Med risk för att bli utbuad måste jag fråga om jag är helt ensam om att misslyckas med att vara trygg och lugn ledare för nya hästar..? I stallet är jag helt cool, men när vi går ut och jag märker att hästarna, som är nya i stallet, spänner sig och blir tittiga, spänner jag mig också och gör mig liksom beredd på det värsta - som att de sliter sig, springer ner mig så att mina barn får se sin mamma med knäckta ben och armar som spretar åt alla håll, osv.:crazy:

Visst måste det väl finnas fler som blir en smula hispiga när de ska lära känna en ny häst och ännu inte riktigt vet hur den fungerar? Eller är det bara jag i hela vida världen som är född med nerver som av någon anledning har en förmåga att hamna på utsidan?

Jag lugnar mig i samma takt som pållarna, så det här är övergående, men jag har rätt dåligt samvete för att jag inte är så lugn och självsäker som jag önskar att jag vore.

Lite peppning, anyone?

Sv: Cool ledare - jag? Näe, inte riktigt...

Jag kan till viss del känna igen mig, men jag tänker på att ta djupa andetag och fokusera på annat. Det funkar för det mesta väldigt bra och hästen lugnar sig mycket fortare.

Swedengirl skrev:
Jag kan till viss del känna igen mig, men jag tänker på att ta djupa andetag och fokusera på annat. Det funkar för det mesta väldigt bra och hästen lugnar sig mycket fortare.

Någon annan här på Bukefalos tipsade om att sjunga - när man sjunger andas man djupt. Djupa andetag är vad som gäller!

Jag vet inte om det är nåt bra tips, men jag brukar fokusera på min andning, då verkar det som om pållarna inte har smma koll på att man är "i beredskap" i kroppen.

Jag brukar nog hålla koll på omgivningen "utan att hålla koll" utan använda det perifera synfältet för att inte fokusera på nåt som hästen skulle kunna bli rädd för.

Vet inte om det är det eller nåt annat, men det funkar för det mesta, nyaste pållen har blivit cool att leda på bara några veckor. Och då är det bara till och från hage + till och från transporten vid ett antal tillfällen som varit träningen, och förresten 3 ggr med kapson och longerlina i början också. :idea:
Det här var en häst som köptes med många varningar just hanteringsmässigt och han har ändrat sig totalt på bara 6 veckor.

Ta djupa andetag! Då känner hästen att du slappnar av!
Tänk på hur underbart det är! Då glömmer du allt annat! :love:

Jag är precis likadan! Var nog inte så när jag var yngre, men nu som "återfallsryttare" och "återfallshästägare" känner jag mig mycket fegare. Lyfta hovar har jag till exempel svårt för nu, och hästar krånglar ofta med mig för att de känner väl att jag är osäker. Det brukar dock ordna sig efter några veckor.

bettysmatte skrev:
Jag är precis likadan! Var nog inte så när jag var yngre, men nu som "återfallsryttare" och "återfallshästägare" känner jag mig mycket fegare. Lyfta hovar har jag till exempel svårt för nu, och hästar krånglar ofta med mig för att de känner väl att jag är osäker. Det brukar dock ordna sig efter några veckor.

Skönt att höra att fler blivit fegare med åren - och med barnen kanske, som i mitt fall. Når jag var tonåring var hispiga, svårhanterade hästar en utmaning, men idag är de mer källa till sömnlösa nätter...

Hästarna vi har är dock inte svårhanterade, utan bara nya och tittiga och lättskrämda nu i början. För en stund sedan var vi ute med dem på promenad och tog samma väg som vi gjort hittills. Vi försökte först ge oss ut på en ny väg men då blev de riktigt skrämda och modet svek mig. Kanske är det jag som är otålig och förväntar mig resultat för snabbt?

ghost skrev:
Vet inte om det är det eller nåt annat, men det funkar för det mesta, nyaste pållen har blivit cool att leda på bara några veckor. Och då är det bara till och från hage + till och från transporten vid ett antal tillfällen som varit träningen, och förresten 3 ggr med kapson och longerlina i början också. :idea:
Det här var en häst som köptes med många varningar just hanteringsmässigt och han har ändrat sig totalt på bara 6 veckor.

Var hästen svårledd från början?

Våra lånehästar har varit här väldigt kort tid och allt går ju hela tiden bättre. Nu gäller det bara att jag kan börja njuta av deras närvaro istället för att nojja :)

Louise skrev:
Ta djupa andetag! Då känner hästen att du slappnar av!
Tänk på hur underbart det är! Då glömmer du allt annat! :love:

Jaaa - idag när solen värmde var allt underbart på promenaden med pållarna :love: :love: Till och med när blöt snö föll från grenarna och hästen jag höll hoppade högt höll jag mig lugn för det var ju snudd på vååår!

jag förstår dig.. kan väl inte säga att jag tänker på allt hemskt som kan hända, men om man möter ett livsfarligt fordon av någon sort blir jag livrädd, :crazy: men det vill jag inte visa åt min pålle, så som många andra säger, tar jag ett djupt andetag, då slappnar man ju automatiskt av..:)

Jag känner igen mig på det du skriver! Min häst är lite opålitlig och har gjort mycket dumma saker.... slitit sig, bitits m.m. Nu har han lungat ner sig betydligt men jag är ändå alltid förberedd på det värsta, att han ska slita sig när jag leder honom till hagen t.ex. Jag hatar att jag tänker så för han känner min osäkerhet och jag vill så gärna bara vara lugn och trygg för honom. Ibland tänker jag att jag ska ge mig ut på en promenad med honom men jag blir jättenervös bara jag tänker på det..... Det känns jättetråkigt men det enda man kan göra är nog att umgås så mycket som möjligt med hästen och skapa band och förtroende för varandra....

Jag känner verkligen igen mig på din beskrivning. jag har haft min pålle i 5år och periodvis är jag smårädd för honom när han tex haft skador och ska sättas igång. När han är hispig är han helhispig och under sina lugnare perioder så är han cool lugn och då slappnar jag av. Det är vansinngt lätt att hamna i den berömda onda cirkeln med hispig häst, rädsla osv.

Jag blir nervösare med åren. När jag var 17-25 red jag i princip vilken häst som helst och det fanns inte en enda tanke på att det kunde hända något. Nu är jag 31 och har två barn och tänker ständigt och jämnt på allt som kan gå fel. Blä, jag som bara vill njuta av hästeriet.

Samtidigt som jag så gärna vill fortsätta ha hästar så kommer ibland tankar på att det skulle vara skönt utan så slipper man oron för att något ska hända. :(

Fillifjonkan skrev:
Jag känner verkligen igen mig på din beskrivning. jag har haft min pålle i 5år och periodvis är jag smårädd för honom när han tex haft skador och ska sättas igång. När han är hispig är han helhispig och under sina lugnare perioder så är han cool lugn och då slappnar jag av. Det är vansinngt lätt att hamna i den berömda onda cirkeln med hispig häst, rädsla osv.

Jag blir nervösare med åren. När jag var 17-25 red jag i princip vilken häst som helst och det fanns inte en enda tanke på att det kunde hända något. Nu är jag 31 och har två barn och tänker ständigt och jämnt på allt som kan gå fel. Blä, jag som bara vill njuta av hästeriet.

Samtidigt som jag så gärna vill fortsätta ha hästar så kommer ibland tankar på att det skulle vara skönt utan så slipper man oron för att något ska hända. :(
Precis så känner jag med,lite ledsen för att min rädsla gör så att jag missar mycket roligt man kan göra med hästarna...:(

Jag kör med det att : Tänk inte, bara gör.

sen är jag ganska oräd av mig i många situationer:angel:

Tja, att andas djupt och sjunga kanske funkar, man kan jua lltid prova iaf. Sen har jag också alltid varit lite "harig" av mig men förhoppningsvis kan jag lära mig att "koppla bort" det. :)

Jag läste boken "Perfekt uppförande" av Kelly Marks. Där kan man hitta många bra tips på både det ena och det andra.
Något jag använde mig mkt av var att om min häst spände sig (och jag också spände mig) så suckade jag - så slappnade hästen också av. När vi var ute i skogen (hästen gillade inte att komma ut helt själv) så sjöng jag för att lugna ner honom, vilket också gjorde att jag blev mycket lugnare.

Det är så olika från gång till gång hur jag känner, vissa gånger bryr jag mig inte alls om vad hästen gör, medan andra gånger är jag helt inställd på att något ska hända, och då stressar jag upp mig sjäöv, vilket leder till att jag stressar upp hästen också. Dock är jag mer osäker med okända hästar eller hästar som jag inte känner väl, för jag evt inte hur de reagerar när jag gör vissa saker eller hur de reagerar när de blir rädda. Min häst känner jag ju utan och innan och vet hur han reagerar och vet när han kommer göra det, men vid en okänd häst är det svårare att veta.

Senast ändrad:

Fillifjonkan skrev:

Tusen tack för ditt ärliga svar! Det är så skönt att veta att jag inte är den enda mesen... ;) Jag blev också rädd när jag fick barn, för innan dess hade jag ju bara mig själv att tänka på. Idag är barnen med mig i mina tankar oavsett vad jag gör och jag skyddar mig själv mot _allt_ som kan skada.

Jag brukar säga exakt som du, att jag vill njuta av att ha hästarna. Nu gör jag det mellan varven och det är himmelskt. Resten av tiden är jag mitt nojjiga jag som längtansfullt blickar tillbaka till barndomen och tonåren då ingenting var läskigt, bara kul..! :crazy:

Tack alla andra för era svar också!

Jag kände så förut men inte längre.
Nu för tiden är det så att ju mer stresasade hästarna blir, detsto coolare blir jag. :cool:
Men när jag kände mig nervös förut brukade jag sjunga, för då andas man djupt. (och tro mig, dom flesta hästar bryr sig inte om hur det låter:smirk:)
En annan sak som är värd att tänka på är att din självkänsla kan behöva ökas. (Jag säger nu inte att så är faller, för jag känner dig ju inte.) Hästar märker om en människa är osäker på sig själv och många gånger ligger kanske grunden i livet utanför hästarna.
Lita på dig själv, helt enkelt! Och lycka till.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: tuaphua
·
Träning Jag vet inte om jag orkar försöka med medryttarhästen mer? Iallafall, Jag började ta upp ridningen igen för att må bra. Har haft...
2
Svar
24
· Visningar
2 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat