Contendro-info efterlyses

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Saxhyttans Lucky
  • Startdatum Startdatum
S

Saxhyttans Lucky

Hej på er
Jag har ett angenämt problem, nämligen att välja hingst till mitt fina halvblodssto. Hon är e Little Boy-Ladykiller xx ue Maraton. Stor kapacitet, men något lågställd, jag skulle vilja ha en hingst som kan lätta upp hennes avkomma något. I övrigt ett mycket friskt och sunt sto med ett super-psyke. Hinderklok, tuff och ett bra självförtroende.

Jag har fått upp ögonen för Contender-avkomman Contendro och undrar om det är någon som har sett honom i verkligheten eller har någon information om denne tyska hingst? Allt är av intresse! Även info om andra Contender-avkommor.

/Lucky

Sv: Contendro-info efterlyses

Nämen! Jag skulle ju just skriva en tråd om Contendro...

Nåväl, jag ansluter mig till dig och frågar om någon sett avkommor e. Contendro I.

Till trådskaparen kan jag tipsa om sidan http://www.contendro.de/ Vidare så går C på fryst och kostar 3900 kr (+moms?) per dos. Jag har för mig att jag läste att det finns fem stationer i Sverige som har möjlighet att seminera med Contendro. Contendro har väldigt många godkända söner i Tyskland i förhållande till sin ålder.

Nja, Cambell är ju efter Contender himself, inte efter Contendro I. Antar att du slant på tangentbordet. ;)

Jag skulle ju svarat dig i ditt pm, men jag glömde det. :eek:

Kan dock bero på att jag inte har sååå mycket att säga, mer än att han som du skrev har ryktet av sig att vara den bästa Contenderhingsten i avel. Det tar dock emot att skriva det då min älskling Cashman är e Contender. ;)

Jag har sett ett par avkommor på tävling och de har varit jättefina.

Åh, det är ingen fara, du hade väl tyvärr annat att tänka på just då. :smirk:
Det är bara det där med fryst som känns lite vågat, men vi får väl prata med stationen och höra vad de har för erfarenheter.

Det finns en väldigt bra bok, Contendro und seiner familie, som visserligen är på tyska men som är väldigt användbar även om man inte är en höjdare på tyska (som jag).

Mvh Cissi

Min syster betäckte sitt Maraton-Hertigen sto med Contendro i somras men tyvärr resorberade hon. Hade varit SÅ roligt med en Contendro fölis i år! Det var första gången vi testade fryst på henne och det var minst sagt bökigt så det blir färskt i fortsättningen. Är det någon som har några synpunkter på eller info om Campbell (Contender-Corofino-Landgraf)?

Hälsningar Monika

Hej alla och tack för all hjälp med Contendro-info!
Jag blir bara mer och mer sugen på honom, men så är det ju det där med fryst...
Jag har varit i kontakt med både seminimportören samt med en av seminsationerna. Det kostar ju en hel del med fryst och är en risk, så jag ska fundera både en och två gånger. Vad var det som du som betäckte med Contendro förra året tyckte var så bökigt med fryst (annat än den uppenbara risken att det inte "tar")?

Mitt sto har betäckts med fryst en gång tidigare, som 3-åring med Rebell Z (bror till Ratina Z) och det gick bra. Men nu är hon 13 år, så det var ju en tid sedan... Enligt seminstationen i Kolbäck så var man där mycket noga med kontrollerna, de kollar stona 4 ggr per dag för att seminera vid exakt rätt tidpunkt. De hade seminerat med Contendro flera gånger och tyckte att seminen hade "god mobilitet" och var "tät och fin". Men veterinären tyckte att antalet ston som seminerats var för få för att det skulle gå att uttala sig rättvisande om hur Contendros fertilitet med fryst låg till. Samt att han sa att man givetvis borde välja färsk semin om det gick att få tag på...

Jag har även hört påståenden om att det allmänt var ett "dåligt" avelsår förra året, att många ston resorberade, troligen pga den kalla och regniga sommaren. Är det någon annan som hört något likande eller är det bara nonsens?

:crazy:

Ja, men givetvis är Campell e.Contender :D

Det var ju just det som var poängen: att ge tips på en hingst e.Contender som går på färskt.

Fast personligen så tycker jag Contendro ser snyggare ut!

Jag formulerade mig inte så bra :crazy: , det var mer att det var lite omständigt med stoet i fråga, inte generellt! Jag vet flera ston som resorberat och även kastat här omkring så det var kanske inget bra år förra året?

Hälsningar Monika

hej, mitt sto stod på nämda station i somras o tog sig inte på fryst trots tre försök, inget ont om stationen men fryst är skitsvårt o liknar denna sommar den förra skulle jag inte använda mig av fryst.

hej hej!!!
jag var som du jätte inne på Contendro just pga av hans prestationer i avelsboxen med massor av godkända hingstar... sedan när jag granskade hans stam lite insåg jag att det blir mycket linjeavel på Ladykiller då Contendro har 2*Ladykiller i fjärde led... Inte alla som bryr sig om detta men jag som också har ett Ladykiller sto fick jag lite kalla fötter.

hittade nu en bra video på Contendro som nästan har fått mig att ändra mig... dock ej helt säker
http://www.youtube.com/watch?v=BgXzpwcrZjE&feature=related

Kommer nog inte att bli Contendro denna säsong då mina ston har ägglossning denna vecka... har istället valt Lux Z på mitt gammel sto (Landlord-Marco Polo) för hans otroliga kapacitet och för att få lite lättare avkommor då stoet är lite tyngre.
På 3åringen (Orlando-Landlord) kommer jag att inseminera med Calido som brukar lämna högstälda avkommor med stor kapacitet.
Båda dessa hingstarna är väldigt populära även i Europa så om man skulle vilja sälja en dag får man förhoppningsvis tillbaka pengarna.

Skulle vara kul att veta vilken hingst du valde...
Finns många fina hingstar, en dröm skulle vara att ha oändligt med pengar och 10 olika ston att betäcka. :love::rofl::rofl:

MVH
Johanna

Senast ändrad:

Nämen! Jag skulle ju just skriva en tråd om Contendro...

Nåväl, jag ansluter mig till dig och frågar om någon sett avkommor e. Contendro I.

Till trådskaparen kan jag tipsa om sidan http://www.contendro.de/ Vidare så går C på fryst och kostar 3900 kr (+moms?) per dos. Jag har för mig att jag läste att det finns fem stationer i Sverige som har möjlighet att seminera med Contendro. Contendro har väldigt många godkända söner i Tyskland i förhållande till sin ålder.

jag har pratat med sperma importören och contendros sperma kostar ca 17 000kr i språng för färsk sperma om ditt sto inte tar sig får man 50%rabatt nästa säsong.
Den frysta är dyrare ca 6000kr/dos och jag vet tyvärr inget om hans dräktighetsprocent. Man kan ju chansa på att sitt sto tar sig med en gång på det frysta och på så sätt komma lite billigare undan, men statestiken pratar för den färska.
en av skillnaden med den färska och frysta är att bara en veterinär kan inseminera med fryst och därför blir det med en gång dyrare också med de övriga utgifterna.
Gäller att hitta en bra seminstation som man litar på, jag har mina ston hos Nina Roepstorff, Kolbäck, Strömsholm, som är veterinär. Har haft mycket goda resultat där förut och jag kan varmt rekomendera henne.

Första gången jag hade mitt sto ute för betäckning var vi på en annan station och när jag kommer för att hämta mitt sto efter lyckad inseminering så har de skickat iväg mitt sto med en annan människa. får kasta mig in i bilen igen och åka efter dem för att få tillbaka mitt sto, till historien tillhör att de förväxlade mitt halvblods sto med en travare och hon ser inte ut som en travare. Tyvärr kastade hon sitt föl efter denna process men blev som tur va dräktig två brunster senare. det var första och sista gången jag åkte till den seminstationen.
Nu är jag bara hos Nina och det funkar jätte bra, med lyckade resultat varje gång.

mvh
Johanna:bump:

Ja och ovanpå det så har h*n inte så stor koll heller,varken på forumregler eller när ston kastar föl.:angel:

Ja och ovanpå det så har h*n inte så stor koll heller,varken på forumregler eller när ston kastar föl.:angel:

ursäkta, hon aborterade sitt embreo. Ninas namn och adress finns på ASVHs hemsida och jag bara rekomenderade henne, tur att du var här och rättade mig... tack så mycket

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka