Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är exakt samma sak. Om hon säger att din avkomma har fått gulanlaget från Flynn, säger hon samtidigt att han ÄR gulbrun. En häst kan nämligen inte ha anlag för gult utan att antingen vara gulbrun, isabell eller gulsvart. Tex Castleside JJ som är brun med ett gulanlag = gulbrun...
Du har lite fel där...min oldenburgare som är brun betäcktes i fjol med Dirco HÄSTAK, som oxå är brun. Då tänkte vi "de blir ett brunt föl", men där hade vi helt fel. Det kom ut en fux, väldigt lju fuxdam tom. Vi frågade hingstägarna om Dirco har ngn fux bakom sig, och hans mamma (altså fölets farmor) är fux.
Du har lite fel där...min oldenburgare som är brun betäcktes i fjol med Dirco HÄSTAK, som oxå är brun. Då tänkte vi "de blir ett brunt föl", men där hade vi helt fel. Det kom ut en fux, väldigt lju fuxdam tom. Vi frågade hingstägarna om Dirco har ngn fux bakom sig, och hans mamma (altså fölets farmor) är fux.
Så Flynn kan bära gult-anlga, även att de inte visar sig.
Snälla, skriv inte sådana saker när du inte har bättre koll. Jag har inte alls fel, det är du som har det. Två bruna hästar kan få svarta och fuxfärgade föl, berode på att båda dessa anlag är recessiva. Det är inget konstigt alls. Recessiva anlag syns aldrig i enkel form, utan det behövs två. I ditt fall har båda föräldrarna alltså ett fuxanlag. Fölet fick ett från varje förälder och blev fux.
Gulanlaget är dominant (egentligen intermediärt), vilket innebär att det alltid syns i enkel upplaga. Dock kan det synas sämre på svarta hästar. Gulanlaget bleker grundfärgen, och en brun häst blir gulbrun. Fuxen blir isabell, och den svarta blir gulsvart.
En brun häst kan alltså INTE ha gulanlag, då är den inte brun utan gulbrun. Hoppas att du med det förstår det felaktiga i ditt påstående att Flynn kan bära gulanlag utan att det visar sig. Jag vet att han inte gör det, annars skulle jag inte skriva det...