Connemara hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluffagget
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara hingst

Någon nyans gulbrun lär hon i alla fall ha varit..;) Nej, att hon är skimmel i dag har ingen betydelse. Det är födelsefärgen som räknas.

Det är exakt samma sak. Om hon säger att din avkomma har fått gulanlaget från Flynn, säger hon samtidigt att han ÄR gulbrun. En häst kan nämligen inte ha anlag för gult utan att antingen vara gulbrun, isabell eller gulsvart. Tex Castleside JJ som är brun med ett gulanlag = gulbrun...

Du har lite fel där...min oldenburgare som är brun betäcktes i fjol med Dirco HÄSTAK, som oxå är brun. Då tänkte vi "de blir ett brunt föl", men där hade vi helt fel. Det kom ut en fux, väldigt lju fuxdam tom. Vi frågade hingstägarna om Dirco har ngn fux bakom sig, och hans mamma (altså fölets farmor) är fux.

Så Flynn kan bära gult-anlga, även att de inte visar sig.

Slänger med en lite bild på fölet Lolipop
http://bp3.blogger.com/_Y1pPEVLvOTI/SBwp65ZSWZI/AAAAAAAAAJE/6NhWP4hth0s/s320/13+dygn+(4).JPG

Du har lite fel där...min oldenburgare som är brun betäcktes i fjol med Dirco HÄSTAK, som oxå är brun. Då tänkte vi "de blir ett brunt föl", men där hade vi helt fel. Det kom ut en fux, väldigt lju fuxdam tom. Vi frågade hingstägarna om Dirco har ngn fux bakom sig, och hans mamma (altså fölets farmor) är fux.

Fast det är skillnad på fuxanlag och gulanlag. Fux kan bäras dolt, dvs en häst kan ha anlag för fux utan att själv vara fux. Ett gulanlag syns alltid - har hästen ett gulanlag är den gul, utan undantag.

Att två bruna hästar får en fux är inte alls speciellt ovanligt. :)

Fux är INTE ett gul-anlag (Cr).

Fux är dessutom ett recessivt anlag, det behövs två för att det ska synas, så det kan bäras dolt i massor av generationer.

En fux med ett gulanlag bli isabellfärgad.

Så Flynn kan bära gult-anlga, även att de inte visar sig.

Snälla, skriv inte sådana saker när du inte har bättre koll. Jag har inte alls fel, det är du som har det. Två bruna hästar kan få svarta och fuxfärgade föl, berode på att båda dessa anlag är recessiva. Det är inget konstigt alls. Recessiva anlag syns aldrig i enkel form, utan det behövs två. I ditt fall har båda föräldrarna alltså ett fuxanlag. Fölet fick ett från varje förälder och blev fux.

Gulanlaget är dominant (egentligen intermediärt), vilket innebär att det alltid syns i enkel upplaga. Dock kan det synas sämre på svarta hästar. Gulanlaget bleker grundfärgen, och en brun häst blir gulbrun. Fuxen blir isabell, och den svarta blir gulsvart.

En brun häst kan alltså INTE ha gulanlag, då är den inte brun utan gulbrun. Hoppas att du med det förstår det felaktiga i ditt påstående att Flynn kan bära gulanlag utan att det visar sig. Jag vet att han inte gör det, annars skulle jag inte skriva det...

Snälla, skriv inte sådana saker när du inte har bättre koll. Jag har inte alls fel, det är du som har det. Två bruna hästar kan få svarta och fuxfärgade föl, berode på att båda dessa anlag är recessiva. Det är inget konstigt alls. Recessiva anlag syns aldrig i enkel form, utan det behövs två. I ditt fall har båda föräldrarna alltså ett fuxanlag. Fölet fick ett från varje förälder och blev fux.

Gulanlaget är dominant (egentligen intermediärt), vilket innebär att det alltid syns i enkel upplaga. Dock kan det synas sämre på svarta hästar. Gulanlaget bleker grundfärgen, och en brun häst blir gulbrun. Fuxen blir isabell, och den svarta blir gulsvart.

En brun häst kan alltså INTE ha gulanlag, då är den inte brun utan gulbrun. Hoppas att du med det förstår det felaktiga i ditt påstående att Flynn kan bära gulanlag utan att det visar sig. Jag vet att han inte gör det, annars skulle jag inte skriva det...

Okej, då ber jag så mkt om ursäkt!

säger bara en sak. välj Poetic Justice. ger fantastiska hopp avkommor,(har en själv hemma):love:
dessutom finns han nära hos Pia Levin.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
721
Senast: Roheryn
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 494
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka