Connemara hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluffagget
  • Startdatum Startdatum
F

fluffagget

Hjesan. Har funderingar på att betäcka connemara ponnyn här hemma. Är intreserad av en gulbrun hingst med bra gångarter. finns det någon i närheten av Halland?

Sv: Connemara hingst

kopierar lite från en gammal tråd, dessa hingstar finns i Halland... :P

"Rolls Royce, lämnar fina gångarter, ngt gracila avkommor.Elit prem.
Lofty Roderic, bra temp, fina hoppförmågor, bra extriör...
Cosheen Finnbarr- har "ALLT" enligt mig...;)
Poetic justice- enorm hoppförmåga, bra storlek, dock ngt tufft temperament!"

Senast ändrad av en moderator:

kopierar lite från en gammal tråd, dessa hingstar finns i Halland... :P

"Rolls Royce, lämnar fina gångarter, ngt gracila avkommor.Elit prem.
Lofty Roderic, bra temp, fina hoppförmågor, bra extriör...
Cosheen Finnbarr- har "ALLT" enligt mig...;)
Poetic justice- enorm hoppförmåga, bra storlek, dock ngt tufft temperament!"

Tack så mycket, kan inte så mycket om connemara, fasnade för lofty Roderic av dom du tipsade om. :)

är han kastrerad :eek:
varför då ??

De gulbruna som finns är ju poeten och även Caste nånting JJ , minns inte vad han heter exakt nu.
Sen finns de hingstar med gulanlag, bla Grange flynnsparrow.
Betäckte en skimmel med honom o fick en guling.

är han kastrerad :eek:
varför då ??

De gulbruna som finns är ju poeten och även Caste nånting JJ , minns inte vad han heter exakt nu.
Sen finns de hingstar med gulanlag, bla Grange flynnsparrow.
Betäckte en skimmel med honom o fick en guling.

Tesikeltumör enligt Loftys hemsida.

Flynn har INTE gulanlag! Din guling fick anlaget från sin mamma, som är född gulbrun. Flynn är BRUN och inget annat...

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är jättetråkigt. Vilken stam har ditt sto? Varför vill du ha just en gulbrun hingst? Nyfiken bara...

Glömde bort...det finns två gulbruna hingstar i Förslöv. Alladin och Backuddens Mountain Haze. Det är väl inga avstånd att tala om därnere? Det kan väl inte vara mer än 10 mil mellan Förlöv och Falkenberg tex? Inte för att jag vet om de passar till ditt sto, men båda har iallafall bra index på gångarter...

Ja, det är jättetråkigt. Vilken stam har ditt sto? Varför vill du ha just en gulbrun hingst? Nyfiken bara...

Hon är e. Värnbergs orion RC 27 u. Hagens kathleen RC 587
Tycker dom gulbruan är fär jädra snygga bara. igentligen spelar det ingen roll vilken färg.

jag kan egentligen ingenting om färger och de var hon som registrerade o ritade av fölet för passet som sa att de kom från pappa flynn för att han var ljusare brun mot mulen.. alltså lite gul vid mulen.

jag kan egentligen ingenting om färger och de var hon som registrerade o ritade av fölet för passet som sa att de kom från pappa flynn för att han var ljusare brun mot mulen.. alltså lite gul vid mulen.

Hälsa henne att det kanske är hög tid att uppdatera färgkunskaperna! Innan det är dags att åka runt och färgbestämma årets föl! Hur kan det vara möjligt att man får vara id-kontrollant, när man så uppenbart saknar de mest basala kunskaperna?

Flynn är brun med "sotanlag" (benämning sooty/smutty på engelska). På svenska mörkbrun helt enkelt. På överlinjen (hals, rygg och kors) breder svarta hår ut sig mer eller mindre på dem. Även i ansiktet, därav den lite ljusare nosen.

Undrar om hon skriver gulbrun på alla "mjölmuliga" nordsvenskar och russ också....

ärCaste nånting JJ , minns inte vad han heter exakt nu.
Castleside JJ.

Dock vet jag inte om han har speciellt fina gångarter, han är ju mer hoppinriktad. Men han ger enormt fina föl för presterar bra på tävlingsbanan. Irland är fullt med tävlande avkommor efter honom.

Nä hon sa inte att flynn var gul , däremot att han hade anlag för gult eftersom han var ljusare vid mulen.
Min guling är ju onekligen gul så där var de inga problem att identifiera färgen men visst är de märkligt att dom får vara kontrollant om dom inte kan såna saker.

kul att vi redde ut de här nu , slipper jag fundera mera :D

Nä hon sa inte att flynn var gul , däremot att han hade anlag för gult eftersom han var ljusare vid mulen.
Min guling är ju onekligen gul så där var de inga problem att identifiera färgen men visst är de märkligt att dom får vara kontrollant om dom inte kan såna saker.

kul att vi redde ut de här nu , slipper jag fundera mera :D

Det är exakt samma sak. Om hon säger att din avkomma har fått gulanlaget från Flynn, säger hon samtidigt att han ÄR gulbrun. En häst kan nämligen inte ha anlag för gult utan att antingen vara gulbrun, isabell eller gulsvart. Tex Castleside JJ som är brun med ett gulanlag = gulbrun...

Men mitt sto är skimmel... alltså varken gulbrun,isabell eller gulsvart... :confused:
Tror hon är född svart dessutom.

Då hingsten konstaterats brun MÅSTE ditt sto vara född med ett gult anlag för att kunna ge gulbrun avkomma. Att hon är skimmel i dag har ingen betydelse. Hon kanske var så mörkt gulbrun som föl att hon såg svart ut?

ok så de är födelsefärgen man kollar..inte att hon idag är skimmel.
Vet inte vilken färg hon hade som fölis tyvärr.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
721
Senast: Roheryn
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 494
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka