Vad som fungerar är så enormt individuellt och för att veta får man helt enkelt prova men något jag funderar på är, hur reagerar hästen när du håller upp hoven och bankar själv och då också håller upp hoven under så lång tid som hovslagaren i normalfallet gör? Att kratsa hovarna går ju enormt fort jämfört med den tid hovslagaren håller upp hoven och oavsett om hästen har eller får ont/känner obehag eller faktiskt bara är uttråkad så kan det vara lättare att klura ut vad problemet faktiskt är när man i lugn och ro grejar själv. Jag som har hästar som inte har varit hanterade alls när de har kommit hit brukar börja så att jag gör momenten som hovslagaren kommer göra i den mån det går och just att lyfta hoven och banka är något många hästar reagerar på även om allt annat fungerar bra. Likaså att lägga hoven på stödet, min ena tyckte att det var enormt otäckt och då fick vi ju träna på det tills hon var bekväm med det. Det kan såklart också vara något fysiskt fel på hästen men det kan också vara obehag pga osäkerhet eller att hästen helt enkelt är uttråkad när det kommer så långt som till sömning. Att slicksten inte fungerar är jag inte förvånad över. Jag har inga goda erfarenheter av slickstenar alls, det har inte fungerat för någon av mina men jag vet att vissa kliniker kört hårt på det. Godismonstret jag hade kunde slicka en stund men även han fick ont i tungan efter en stund och slutade slicka. Det är så mycket mer lugnande och mer naturligt för hästen att stå och äta än att slicka. En höpåse framför mulen kan vara den bästa lösningen för många hästar om det inte handlar om smärta eller ren panik såklart utan just att de är uttråkade eller tycker att det är allmänt jobbigt.