Concorde- & Robin Z-avkommor?

Brun

Trådstartare
Hej!
1. Jag undrar lite vad ni har för erfarenheter av hingstarna Concorde och Robin Z i sig? Vad anser ni om deras exteriörer, hoppteknik, gångarter, kanske temperament o.s.v.?
2. Vad har ni för erfarenhet av avkommor efter var och en av dessa hingstar?
3. Vad tror ni om en avkomma som skulle ha Robin Z som t.ex. farfar och Concorde som t.ex. morfar? Tror ni att den kombinationen skulle bli bra?

Jag är helt ny inom aveln men vill gärna lära mig mer! :D Anledningen till att jag funderar om dessa två hingstar är att jag är mycket förtjust i båda och att jag haft goda erfarenheter av båda hingstarnas avkommor. :)
/Brun :bump:

Sv: Concorde- & Robin Z-avkommor?

Min förra häst hade Robin Z som farfar. Fadern ( ej godkänd hingst) var en kul häst med motor och bra hoppteknink. han var trevlig i hantering och rätt "enkel" och okompicerad trots att han var hingst. Detta nedärvdes till min häst som var den tryggaste och mest okompicierade häst jag någonsin mött. Hans hoppteknik var god och han utvecklade suvuräna gångarter så det blev faktiskt en dressyrhäst av honom i slutändan ;) Dessa sidor ärvde han då INTE efter mor sin som inte hade några direkt utmärkande gångarter och hade ett djäkla humör. Dock gick hon medelsvår hoppning så hopptekniken kan ju komma likväl från henne.

Jag har hört att Robin Z kan lämna efter sig stora avkommor i andra led vilket kan stämma. Tidigare föl med likvärdiga hingstar storleksmässigt blev betydligt mindre än den jag hade. Han drog iväg och blev hela 8 cm högre än den näst största.

Det blev två föl efter denna konstilation så min häst hade en helsyster. Dock såldes hon tidigt och inte till någon med tävlingsambotioner men hon lär visst ha fått ett mycket trevligt psyke även hon.

Okej! Kul att höra dina åsikter och erfarenheter! :)

Verkar vara få erfarenheter från dessa hästar ;)

Hej!
1. Jag undrar lite vad ni har för erfarenheter av hingstarna Concorde och Robin Z i sig? Vad anser ni om deras exteriörer, hoppteknik, gångarter, kanske temperament o.s.v.?
2. Vad har ni för erfarenhet av avkommor efter var och en av dessa hingstar?
3. Vad tror ni om en avkomma som skulle ha Robin Z som t.ex. farfar och Concorde som t.ex. morfar? Tror ni att den kombinationen skulle bli bra?

Jag är helt ny inom aveln men vill gärna lära mig mer! :D Anledningen till att jag funderar om dessa två hingstar är att jag är mycket förtjust i båda och att jag haft goda erfarenheter av båda hingstarnas avkommor. :)
/Brun :bump:

Det finns redan många trådar om dessa hingstar, det är nog därför du inte får några svar. Sen ang fråga tre så förstår jag inte riktigt vad du menar. Har du sett sto som är efter Robin Z eller Concorde och som du vill betäcka med en hingst efter Robin Z eller Concorde?

Okej, det visste jag inte. Med fråga 3 menade jag antingen eller. Alltså, det spelar ingen roll just där om hingsten eller stoet är efter Robin Z eller Concorde, bara den ena är efter Robin Z och den andra efter Concorde. Det jag var intresserad av att veta var om kombinationen mellan två hästar som har dessa hingstar i stammarna skulle bli bra, helt enkelt.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 711
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Funderar på att ta ett föl efter mitt sto. Är dock osäker på vad mitt sto 'tillför aveln' och undrar hur ni hade resonerat. Värnar om...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka