Cockerklippning?

Mia_R

Trådstartare
Finns det några fina beskrivande bilder på nätet över engelsk cockerklippning? Jag ska passa på att skala av syrrans jycke nu när hon är hemma hos mig innan hon åker vidare på sin utrné över landet. ;) Den lilla damen älskar vatten och att simma, men torkar så förfärligt långsamt nu när hon är långhårig. Syrran får rysningar vid minnet över hur hon såg ut förra sommaren när jag skalade av henne så hon såg ut som en säl, men torkade snabbt gjorde hon! :D

Tips och beskrivningar mottages tacksamt, jag brukade klippa vår pudel och har en fin Moser Rex så helt bortkommen är jag inte trots förra sommarens sälklippning. :angel: :rofl:
 
Sv: Cockerklippning?

Skulle jag vara du, så skulle jag endast klippa ner behängena med en handsax.
 
Sv: Cockerklippning?

Det ser nog lite lustigt ut då lilla fröken är en mkt hårig svart liten fröken, pälsen växer som ett ogräs och hon har nu fått en valk i pannan så hon ser halvgalen ut. Håller man inte efter henne förvandlas hon till golvmopp! :eek:

Malin: Tack för länken, tror jag ska våga mig på att följa beskrivningen så borde hon bli hyfsad. Undrar vad det är för krulltott som blandat sig in i stammen hennes, myskoxe? :crazy:
 
Sv: Cockerklippning?

svart cockers blir ofta mer krullghåriga och får tjockare päls! :D

jag har en black and tan tik som vi har cokcerklippning på, och det funkar perfekt! ^^

 
Senast ändrad:
Sv: Cockerklippning?

Gnist skrev:
Skulle jag vara du, så skulle jag endast klippa ner behängena med en handsax.

Håller med Gnist här, jag klipper både min west highland och min strävhåriga dvärgtax med effileringssax (en dyr o bra sådan :angel: ).
Taxen har dock aldrig haft sträv päls utan har rätt gles och lockig päls , westien har varit sträv men det försvann ju med klippandet och jag klipper dom och trimmar ej av den anledningen (westien har mycket dålig erfarenhet med sin förra trimmare så han kissar nästan på sig och skakar om man ens försöker.)

En cocker päls går alldeles utmärkt att ta med saxen , dessutom blir det inte för kort och dessutom troligare mkt snyggare!
Kan rekommendera tunna skinnhandskar bara (man får sånt h-e skavsår utan). Lycka till!
 
Sv: Cockerklippning?

Jo, det var just av den anledningen som jag skrev ut att hon är svart, med tanke på håranlaget... :crazy: Det blir långt, lockigt och går hon otrimmad ser hon ut som en peruk som är på rymmen! :eek:
 
Sv: Cockerklippning?

Är hunden skalad en gång får du dessutom en värre päls. Allt hår bllir lika långt, istället för att man plockar av allt eftersom håren dör av. Saxen lämpar sig bäst för behäng. Effilersaxen kan man även använda på bog, lår, ben och huvud utan att trassla till det alltför mycket - om man har en mörk hund. Har man problem med en ryggpäls som gror igen fort kan man med fördel använda en coatking med 20 blad mellan varven. Bäst håller den sig dock om man försöker handplocka så mycket som möjligt.

Rent generellt är det jobbigare pälsar ju mörkare cocker man har. Inte alltid dock, jag har en black & tan med helt fantastisk ryggpäls - det räcker med kammen för hon har ingen underull alls.
 
Sv: Cockerklippning?

Handplockar du dina hundar helt och hållet då, förutom hängen och öron/hals? Jag är så sjåpig att jag är rädd att göra illa henne om jag ska ge mig på att strippa henne för hand. :crazy:

Hon får förfärligt mycket päls och det tar emot att låta henne bada mycket eftersom hon torkar så långsamt, samtidigt vill man ju inte heller neka henne att bada nu när det är varmt och hon får följa med till stranden. :( Våra hundar torkar på nolltid efter de ruskat igenom sig, men det är ju en helt annan ras och helt annan päls på dem. :cool:
 
Sv: Cockerklippning?

Mia_R skrev:
Handplockar du dina hundar helt och hållet då, förutom hängen och öron/hals? Jag är så sjåpig att jag är rädd att göra illa henne om jag ska ge mig på att strippa henne för hand. :crazy:

Hon får förfärligt mycket päls och det tar emot att låta henne bada mycket eftersom hon torkar så långsamt, samtidigt vill man ju inte heller neka henne att bada nu när det är varmt och hon får följa med till stranden. :( Våra hundar torkar på nolltid efter de ruskat igenom sig, men det är ju en helt annan ras och helt annan päls på dem. :cool:

Av mina tre cockrar har 2 st trimfri ryggpäls (röd mor & black/tan dotter), den tredje är ett troll (blue roan) som verkar ha betalt för att odla päls :rofl: Jag plockar för hand på henne för det mesta, och hon sover gärna under tiden. När det har grott igen för mycket så kör jag coatking. Maskin eller sax, inte ens effiler, sätts aldrig i ryggpälsen på mina hundar.

Det som ska bort av ryggpälsen är ju underullen och de döda täckhåren. Det gör inte ont på hunden utan lossnar lätt. Det är mer det tröstlösa i att det aldrig tar slut och krampen i händerna som är problemet.

ps. Att det tar lång tid att torka just i dessa dagar är ju nästan ett plus - inbyggd kylduk ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Cockerklippning?

Duvan skrev:
ps. Att det tar lång tid att torka just i dessa dagar är ju nästan ett plus - inbyggd kylduk ds.
Nja, inte när det tar nästan ett halvt dygn för hundstackaren att torka. :crazy: Dagar med mycket badande är hopplösa och lite orolig är man allt för att hon ska få vattensvans, eller vad det heter, eller fukteksem. Jag är kanske orolig i onödan? :idea:
 
Sv: Cockerklippning?

Införskaffa en coatking så löser du ryggpälsproblemet lättast på ett snyggt sätt. De kostar visseligen en slant (300 - 400:-) men det kan det vara värt att kunna snygga till sin hund om den grott igen.

Fuktexem brukar uppträda på hals och bog, så där kan du ju se till att raka/effilera. Korta sedan av alla fanor ordentligt och effilera ur dem, så torkar de fortare och blir mer lättskötta. Lägger du till det jobbet med en coatking kommer hunden att torka enkelt. Du kan även passa på att raka insidan av bakbenen och en "landningsbana" på magen. Passa bara så att det inte blir för långt fram, för kråset måste se intakt ut. Fram till armbågen brukar vara lagom. Eventuellt kan man även raka lite på insidan av frambenen precis där de möter bröstkorgen så att man slipper tovor i vecket.

Det räcker om man spara "gardiner" på sidorna, det ser fortfarande ut som en cocker men är en betydligt svalare frisyr. Raka allt mellan spenraderna och ca. 1 cm utanför dem. Jag brukar dessutom raka hela insidan av öronlappen. Då blir öronen lättare, luftigare och torkar snabbare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp