T

twinstar

I går hade jag en clicker-expert ute på besök i stallet. Hon har tidigare bara clickat på höns, getter och apor men föreläser om clicker och är jätteduktig.
Hon ville lära sig häst och jag ville lära mig klicka.

Det gick superfort att "klicka in" honom. Han fattade direkt vad som var vad och att klick betyder godis. Han var också helt fokuserad på klicket och INTE godiset - konstigt nog. I alla fall till en början.

Vi bestämde först vad det är som Alazzi ska kunna, till exempel nosa på en viss pryl. När han gjorde rätt så klickar vi med clickern som ger ifrån sig ett distinkt ljud och sen får han godis. I början klickar man bara han tittar på saken men så småningom kunde vi ha den till höger och vänster, mellan
frambenen, nere vid golvet och uppe i luften och han nuddade den med mulen och vi klickade.

Efter en stund bytte vi föremål men då blev det tilt i hans hjärna och han förstod ungenting och undrade bara var den gamla saken var. När vi bytte tillbaka gick det jättebra igen.

Vi försökte också få honom att backa på kommando och det gick ganska bra. Lite förvirrad blev han dock, det är ett grej han redan kan men bara ibland och nu krävde vi dessutom att han skulle reagera direkt på röstkommando, något han inte behövt innan. I vanliga fall visar jag ju bara med kroppspråket eller lägger handen på bogen så backar han.

Han var också ganska duktig på att komma framåt på röstkommando. Dock segare än när vi stoppade "målet" framför honom, då gick han med som en hund.

Vi höll på i två timmar med korta pauser och jag tror han blev lite överväldigad på slutet för intresset tappades och godiset i min ficka blev mer intressant och han orkade inte riktigt tänka vad han skulle göra.

Vi tvungna att bryta då intresset försvann. Nu ska jag öva i 5-10 minuters pass varje dag istället men jag fick en bra start med en clicker-expert och fick
bra lektion i hur man ger kommando, när man elönar och inte belönar och hur man undviker muggning (tiggeri).

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
1
Hundträning Hej! Min första tråd nu på buke, så det är ju ett under om det faktiskt kommer funka :p Jag hade tänkt att börja träna med klicker (...
Svar
10
· Visningar
1 322
Senast: 134643
·
Övr. Hund Jag har ju diskuterat detta många ggr, vetat hur jag ska träna men inte kunnat genomföra det. Så köpte vi en trådlös ringklocka med...
Svar
5
· Visningar
1 398
Senast: Kerba
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama