Cirkulerande eller kabel?

jennyjenny

Trådstartare
Har haft värmekabel tidigare på vattenkoppar, men i och med nya stallet så vill jag tänka till. Så har någon åsikter i ämnet så tar jag gärna till mig tips :)

/Jenny
 
Det finns ju både för och nackdelar med bägge systemen!
Jag listar det jag vet (men det finns säkert mer!)

Värmekabel:
Fördelar: Enkel installation och därigenom troligtvis billigast.
Blir det strömavbrott och det är minusgrader tinar rören när strömmen kommer tillbaka.
Lägger man utanpåliggande är det enkelt att frostskydda en befintlig installation.

Nackdelar:
Svår att reglera, det finns självreglerande värmekabel, men jag anser ändå att den värmer för mycket på fel ställe, dvs. den är lite för effekthungrig.
Har man utanpåliggande är det ganska svårt att skydda den i boxar/spiltor mot hästgnag.
Kan bli jobbig att byta om den går sönder/blir skadad (speciellt invändig)

Cirkulerande:
Fördelar:
"Hjärnan" sitter på samma skyddade ställe.
Lättare att reglera.
Tar tillvara överskottsvärme från varma utrymmen som rören paserar.
Man kan höja vattentemperaturen någon grad för att på så sätt få hästarna att dricka mer (har man långa rör med värmekabel kan man ocskå få den effekten, dock mer osäker)
Värmer även vattenkoppen om man har genomgående rör.

Nackdelar:
Dyr att installera, krångligare rördragning.
Svår att få igång om den fryser.
Cirkulationspumpen bör gå året runt för att inte kärva ihop.


Vi håller på med nytt stall nu och där blir det cirkulerande, men vi har mycket sällan strömavbrott, och jag planerar en batteribackup på cirkulationspumpen så att vattnet inte stannar vid strömavbrott.
 
Jag skall oxå installera cirkulerande i år, har elkoppar i uteboxarna och de värmer oxå för mycket.....när jag tar in själv är det inga problem då jag får trycka fram det kalla vattnet, men andra brukar alltid glömma och hästarna törs inte dricka, och jag förstår dom då det verkligen kan bli varmt ibland..
Har heller nästan aldrig strömavbrott, mina vattenkoppar istallet är förberedda för genomgående rördragning...tror faktiskt inte det blir så mycket dyrare att få cirkulerande till 12 boxar vs det som kostnaden var för elvattenkopparna (dom kostade 1400 st + allt arbete...en cirkulations pump kostar 5700+moms, och sedan tillkommer arbetet och då blir det 12 boxar)
Det är det värt för att slippa skotta ur vatten ur ett helt stall när det är vrålkallt ute :)
så slipper man sätta på byggfläkten, det tjänar jag på oxå....vid minus 20 o kallare får jag kallgrader istallet, hästarna mår ju inte dåligt, men det gör dessvärre vattnet :crazy:
 
Hos oss är det ofta strömavbrott, så det skulle bli en vattenlös vinter med cirkulerande system. Vid första strömavbrottet så skulle allt frysa och sedan inte tina förrän till våren. Här är det kabel som gäller.

(Vi har dock färre strömavbrott nu, c:a 3/vinter, än för en 6-7 år sedan, upp till 15/vinter. El-ledningerna hit ut är halvrutten blanktråd, och Vattenfall de gräver och gräver, så det blir bättre hela tiden.)
 
När mitt vatten fryser idag så får jag ju alltid det upptinat inom ½ dygn :confused:, så även om jag skulle få strömavbrott så skulle jag ju inte ha vattenlöst en hel vinte i allafall...varför skulle man bli utan vatten?
Är det nåt jag inte tänkt på?
vattnet till stallet går först in i en uppvärmd foderbod, där har jag pumpar o varmvattenberedare, så DÄR fryser det aldrig, och utifrån har det aldrig frusit heller, det är i rören som är istallet som det kan frysa..
fattar du hur jag menar....för att bli utan vatten en hel vinter så borde det ju frysa i backen....fryser det i stallet så är det ju bara att ställa in hästarna å byggfläkten....
...eller är jag ute o cyklar :confused:
 
Det beror ju på hur stallet ser ut. Jag har tex vattenledningar som jag inte skulle kunna värma upp ens med byggtork så jag skulle inte kunna tina rör som frusit.
 
Vi kollade på elförbrukning kontra antal koppar och installationskostnaderna. Jag har för mig att brytpunkten är vid fem koppar eller fler för cirkulerande.
Däremot håller jag med att den självreglerandekabeln är åt fanders för effektslukande, kan snart koka makaroner i kopparna...
Men med välisolerade ledningar är det inte ofta man behöver dra igång kabeln (om man nu kommer ihåg att stänga av den och kopparna mellan köldknäppen)
 
men måste pumpen gå fast det inte är minusgrader ute då??
Jag vet de på travbanan som har detta systemet, men jag vet ju inte hur det funkar rent praktiskt med om dom har igång systemet året runt...men dörrarna står öppna även om det är -15 utan att vattnet fryser....
 
Mycket imponerad av era kunskaper och alla tips.
Stort tack! :bow:
bubben: Jag har 9 boxar och rent ekonomiskt låter cirkulerande bättre. Gillade din lösning med batteridrift på den. Vet du vad den kommer att kosta?
Hur mycket el drar en sån där pump?
 
fryser det i stallet så är det ju bara att ställa in hästarna å byggfläkten....
Ja det kan man ju om stallet går att värma upp. Så för dig så är det väl inget problem. För mig så skulle det frysa precis där vattnet kommer in i stallet, och sedan så skulle det vara KÖRT för den vintern.

Och om man har ett kallstall som inte går att värma upp, så är det också kört för resten av vintern. Det hände en gång ett stort inackorderings kallstall som jag känner till. 24 boxar utan vatten i flera månader, det var inte roligt. Det stallet gick då inte att värma upp med bästa vilja i världen.
 
Däremot håller jag med att den självreglerandekabeln är åt fanders för effektslukande, kan snart koka makaroner i kopparna...
Jag har en ICKE effektreglerande kabel och separat termostat i stället. Kabeln blir då betydligt billigare och så blir det en vettig temperatur på vattnet. Man kan helt enkelt ställa in hur många grader som man vill ha. Och så drar den ju ingen ström när det är varmare än så.
 
Problemet med cirkulationspumpar är att dom ofta kärvar ihop när dom står still en längre tid.
Då dom drar ganska lite (mellan 50-100W), och kostar ganska mycket (runt 1000-lappen eller mer) är det billigare att låta dom gå, alternativt ha en "motionerare" som kör den någon timme varje vecka.

Och när märker man att den inte funkar? Naturligtvis när den behövs som bäst!
 
Kommer att använda mig av en UPS och dom ligger runt ett par tusen kronor och uppåt, beroende på effekt och hur lång tid dom ska leverera ström vid strömavbrott.
 
Nu pratar vi nog inte om exakt samma sak!

Jag tror du menar hela paketet för cirkulerande värme, cirkulationspump + värmeelement + motorskydd och backventiler osv som sitter samlad på en platta.

Jag pratar bara om själva cirkulationspumpen, den del som får fart på vattnet och inte det övriga runt omkring.
 
Jag sökte på bole men fann inte det(finns med i katalogen men inte på nätet) hittade på nordpost men där var det dyrare, fanns en billigare för 1800 men hittade ingen info om den






Art.nr: 6208P
.:: Varmvattensystem "Suevia" komplett ::.

Komplett paket med automatisk luftningsventil, luftningskran, säkerhetsventil, backventil och "Suevia" cirkulerande frostfria varmvattensystem. Användes i lösdriftstallar för kor, kalvar, svin och får, där man vill ha ett frostfritt vattensystem. Värmepatronen har en effekt på 3100W och är försedd med en reglerbar termostat. Cirkulationspumpen har två lägen som ställs in beroende på ledningens längd och yttertemperatur. Systemet kan kopplas till en runtgående slinga på ca. 150 m. Är vattentrycket mer än 3 kg fodras tryckreducering. Samtliga vattenkoppar bör ha anslutning både från ovan- och undersidan, för att det uppvärmda vattnet skall få rätt cirkulation. Rören skall vara väl isolerade. Förgreningar skall undvikas. Till vattensystemet skall automatisk luftvattenventil, säkerhetsventil och jordfelsbrytare användas.
I systemet ingår: 1 st värmebehållare, 1 st värmepatron, 1 st cirkulationspump, 1 st backventil, 1 st flödesvakt, 1 st strömbrytare och 1 st termostat. Alltsammans är monterat på en platta. Måste monteras av en behörig elektriker.
Installationsplats: I sikthöjd i ett torrt och frostfritt rum utanför stallutrymmet. Vattenledningen skall isoleras mot kondens och värmeförlust.
Vattenanslutning: Ingående rördimension 3/4". Omloppsledningens rördiameter. Kan vara 1/2". Vanliga vattenledningsrör eller PEM-slang kan användas.
Lämpliga vattenkoppar: Suevia 10P Special, Jalmarson "Stingy" och rostfria vattenkopp, RS II, Vanja normal och Vanja stor.
Tekniska data:
Effekt: 3100W
Märkspänning: 400V
Kapslingsklass: IP 21
Skyddsklass: 1
Cirkulations pumpens kapacitet: ca. 1000 l/tim
Typgodkännande: CE
Bruksanvisning medföljer.




Pris: 8455.00
Lagerstatus: Tillfälligt slut


Varugrupp: Vatten
Varutyp: Stalltillbehör


st



Här kommer den dyrare varianten
 
De försökte att värma upp vattenledningarna med ånga, men de var så långa att de inte gick att hålla tinade hela vägen samtidigt. Utan det frös alltid på något ställe hela tiden. Det räcker ju med en ispropp för att systemet skall sluta cirkulera.
 
Proben är tejpad mot vattenledningsröret nära kranen. Så jag får sätta litet lägre temeratur än vad jag vill ha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 489
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp