Chockvågsbehandling av senskador o likn.

Prick

Trådstartare
Har precis påbörjat behandling av förstärkningsbandet till djupa böjsenan med sk chockvågor och är nyfiken på vad ni har erfarenheter av denna metod!

Jag har sökt lite här bland trådarna men hittar dåligt med "resultat" efter avslutad behandling. Framförallt är jag intresserad av hur hästarna har hållt efter/under igångsättning. Givetvis vill jag veta hur lång/kort konvalecensen blev också. :confused:

Sv: Chockvågsbehandling av senskador o likn.

jag har en häst som fick sin tredje behandling i går, och vi ska på återbesök nästa fredag för att kolla upp hur vi ska gå vidare. han är inte alls så halt på benet mer, så vi håller verkligen tummarna på att han är bättre nu. tre behandlingar var det minsta man rekomenderade. ev. ska han ha fler beh. men vi får besked på fredag.

vi kan ju höras av när vi har varit hos veterinären för att berätta lite mer om läget och om hur man går vidare.

Hur långt in i vävnaderna säger man att man kan uppnå resultat? Är det bara ytligt liggande skador, strax under huden, eller kan chockvågen gå längre in?
Någon som vet?

Vad får ni betala? Ersätter försäkringsbolaget?

vår har ju fått en väldigt kraftig gaffelbandsinflamation efter op av griffelbensfrakturer. Och hans tre behandlingar har varit riktade mot gaffelbandet. jag får det ersatt av mitt bolag eftersom jag har veterinär extra. var behandling kostar 875 kr och då är det sedering för 100 kr i priset.

Jag har inte fåttt min faktura ännu :angel:
Tror det handlar om 500-1000:- per gång. Sedera måste man nog eftersom det är en klart kännbar behandling. Räknar inte med att få ersättning från fb :cry: eftersom vet 1 endast rekommenderade vila. Hoppas på att det räcker med 3 behandlingar (två-tre veckors mellanrum). Kan jag minska konvalecensen med 3-4 månader är dom pengarna ändå insparade i tid s a s.

10 cm in sägs vågorna nå.

Har varit med om 2 behandlingar som var ett absolut sista försök för ett sto med grav kronisk kotledinflamation (de han inte ens böja riktigt innan hon reste sig rakt upp). Hon var en typiskt islänning som itnte visade smärta fören det var riktigt illa :cry:.

Det första dygnet efter 1a behandlingen såg hon bättre ut och man kunde böja benet hur som helst men efter den smärtstillande effekten avtog så var det som innan. De gjorde en till behandling men ingen skillnad tyvärr.

Synd på hästen för var kanontrevlig (hade henne som halvfoderhäst innan hon såldes till de sista ägarna) . Hennes ägarinna orkade inte vara med slutet men jag kände att stoet skulle ha någon med som hon kände och litade på så jag var med och höll henne. Var i början av aug och känns fortfarande väldigt jobbigt. Fast hon somnade in på det bästa möjliga sättet. Lugnt i en skogsglänta med munnen full med gräs och havre.

Har dock hört flera som stötvågen funkat kanonbra på. Verkar som det sällan funkar halvdant utan antingen bra eller inget alls.

Håller tummarna för din häst! Berätta gärna hur det går framöver

Tråkigt att det inte fungerade på din foderpålle!

Kan du inte mer om de andra (framgångsrika) behandlingarna?

Min islänning har inflammtion i kotsenskidan och har en stor galla där.
Vi har använt chockvågsbehandling 3 ggr. Det har inte givit något resultat.

Det här låter jätteintressant tycker jag!

Var kan man läsa mer?
Vilka kliniker har sådan utrustning?

Ett par tre behandlingar skulle jag lätt kunna betala själv för att se om det har någon effekt. Min häst har en skada på djupa böjsenan. Men det sitter lite dumt till, långt ner vid fästet till hovbenet, så det är inte säkert att det går men alla möjligheter måste undersökas närmare! :idea:

Min häst hade en riktigt regäl kotledsvrikning men det tog tid innan vi kom fram till rätt diagnos. Han hade ledband som var så uttänjda att de var på väg att brista. Gjorde 4 chock wave behandlingar med en veckas mellanrum. En vecka efter den 4:de var han helt friskförklarad.Och har satts igång efter det utan att någon antydan till hälta finns.
Då hade han varit halt 4 månader innan utan märkbar förbättrning av tidigare behandligar. Så för vissa skador funkar det bevislingen.

Jag har gjort stötvågsbehandlingar på min häst (dock ej samma sak som chockvåg, finns väl bara ett ställe i sverige som har chockvåg-eurovets?) i samband med ligamentskada...Det fungerade bra efter ca tre behandlingar.

Det senaste jag hörde var att nya rapporter visar att stötvågsbehandling kan skada frisk vävnad och på sätt t o m vara skadligt... min vet. rekommenderar det inte längre, dock beroende på skada. Rapporterna var nya och jag har inga källor tyvärr, men litar personligen till min vet. som tidigare varit uteslutande positiv till behandlingsformen.

Oj, det var jätteintressant information! Du skulle inte kunna kontakta din vet för mer info? Eller om du vill PMa mig namn på vetten? Minns du om det var just STÖT-vågsbehandlingen som skadade vävnad eller om det var BÅDE stöt- och chockvågor?

Vi har alltid bara diskuterat stötvågsbehandling...men jag kan inte säga vad som undersökts. Min vet. jobbar på stort djursjukhus men de har ingen egen stötvågsmaskin utan remitterar till andra kliniker när behov funnits.
Frågan kom upp för två veckor sedan då jag var hos min vet. och vi gick igenom samma häst som har behandlats med stötvåg tidigare. När jag frågade om jag skulle köra med det igen, ville inte min vet. det utan berättade om rapporten/forskningen.
Hur akut är det för dig? Jag ska prata med honom i början på nästa vecka o ska väl dit i slutet på veckan tror jag, vill du kan jag ta upp det då och fråga om namnet på rapporten o var de/den publicerats?

Jag litar till min vet. gällande det här och han har liksom inga ekonomiska intressen i det.
Samtidigt tror jag det är en avvägningsfråga, är hästen så pass skadad att man tar risken? Eller är behandlingen bara till för att skynda på läkningen 1-2 mån och att man då hellre väntar...

Jättesnällt om du vill ta upp det med din vet! Hästen har ju minst två besök kvar (har precis påbörjat behandling) och ska på nummer 2 om en och en halv vecka. Min avsikt är ju att slutföra behandlingen men jag tar gärna hänsyn till nya forskningsrön. Kan ju ta upp saken med min egen vet (om jag vågar :crazy:) när jag vet mer om vad rapporten innehållet.

Stort tack på förhand :bow:

>> kickikompis!

Hur har det gått, har du pratat med din vet om rapporten?

//Nyfiken Prick

Nu har jag fått fakturan :cry:
1000:- + moms inkl klinikavgift, sedering och behandling. Gissar att det behövs totalt tre behandligar. Veterinären kunde dock märka förbättring efter första behandlingen :). Svullnaden har blivit mindre och ingen ömhet vid palpering kvar!

har nu varit på återbesök hos min ordinarie vet. och när hon ultraljuda hästens gaffelband så var han mycket bättre. han har fått tre behandlingar. var lite inflamation kvar på ett parti. men det ser väldigt positivt ut. min vet räknar med två behandlingar till. han är framförallt knappt halt längre. och där finns ingen som blir gladare än vi om han blir bra.

Liknande trådar

B
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av senskada på äldre hästar? Har en 17 årig islänning som har en skada på både ytliga och djupa böjsenan...
Svar
12
· Visningar
3 680
Senast: Gullan86
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna