Chockade i transporten

Nixehen

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna annars!

I söndags skulle jag köra ned mina hästar från mitt stall i dalarna till mitt nya stall utanför Uppsala.
Lastar på Shettisen som vanligt och börjar sedan med min stora häst. Han krånglar som vanligt och vill inte gå på, men med en del envishet och lina så kliver han sedan på.
Vi jublar lite och stänger rampen, jag står inne i transporten vid hans huvud och väntar. Sen bara smäller det till och han blir som galen! Först försöker jag lugna honom men inser snart att han inte har panik utan CHOCKAR! :eek:
Shettisen tar nödutgången (framdörren. :P) och jag vrålar åt dem att öppna rampen igen. Det tar några sekunder och han börjar klättra med bakbenen på rampen och slutar med att vika upp frambenen under sig, sluta ögonen och hänga sig över bommen med all vikt över strupen. Till slut kommer rampen ned och jag lyfter honom över bommen (adrenalin någon?) och han dråsar omkull inne i transporten, väggen viker sig åt sidan och han ligger på sida på golvet och rampen och hyperventilerar.
Jag - halvt hysterisk - sätter mig bredvid honom och bara smeker honom över ansiktet (han chockar nu inte längre men är okontaktbar) och efter en stund, kanske en kvart, så får jag en puss av honom och han tigger morötter som vanligt.

Vi hade änglavakt bägge två, han undkom med utt uppskrapat ben och ett sår i ansiktet och jag - som stod mellan hans huvud och väggen, och blev klämd mellan honom, väggen och shettisen - undkom med ett 20-tal blåmärken och en svullen vrist.

Det här var det otäckaste jag någonsin varit med om! Visste inte ens att de kunde chocka utan att ha fått läkemedel - har varit med om pencillinchock och chock på sedering.

Min fråga är alltså, etfter denna långrandiga inledning, vad kan få en häst att chocka på det viset i en situation som han ändå är relativt lugn i?

Kan också tillägga att jag sedan lastade honom utan några som helst problem en stund senare och han stod som en klocka hela vägen hem. (VÄLDIGT täta kontroller!)

Sv: Chockade i transporten

Inte alls ovanligt. en del hästar får panik i trånga utrymmen och bör därför åka brett. Bredåkare kan vem som helst bli på ett litet kick.

Ja självklart vet jag att en del hästar föredrar att åka brett, den här killen är däremot inte en av dem utan vill ha någon annan häst med sig i transporten och gillar att ha väggen att som lite stöd.
Min andra stora häst åker alltid brett däremot.

Och han fick inte panik, han chockade. En rejäl skillnad tyvärr - för om han haft panik så skulle jag ha kunnat få kontakt med honom.

Hästar har naturligt klaustrufobi. Dom är flyktdjur. Så egentligen är inte detta en konstig reaktion. Underligt egentligen att inte fler får det.

Reaktionen är ju inte helt ovanlig för en häst som får panik men inte kan agera ut det, de stänger ner systemet istället. Overload helt enkelt.

Jag tror som övriga att det är en reaktion på klaustrofobi, och att han behöver mer plats. Att han är bredåkare utesluter ju inte att han vill ha sällskap, det gör det bara jobbigare för dig.

tror som lovis.

Hade en ponny som var bredåkare men gärna ville ha sällskap. Vi plockade ut mellanväggen o körde hästarna brevid varandra, gick alldeles utmärkt.

Jag skulle nog tro att hästen fick panik, en kompis häst är sån, går jättebra i transporten tills hästen börjar röra sej lite och märker att den inte kan komma någonstans och får panik, den stänger av helt enkelt tillslut och bara lägger sej och blir okontaktbar tills den tar sej upp igen.

Tycker det låter som en "vanlig" panikattackstuk hos hästar som sitter fast och inte kommer loss.

Måste hästen ha sällskap så kanske det kan fungera med en mjuk mellanvägg så att hästen endå kan bredda lite och blir inte så fast. Och givetvis en lite bredare transport då så båda har gott om plats.

Ja självklart vet jag att en del hästar föredrar att åka brett, den här killen är däremot inte en av dem utan vill ha någon annan häst med sig i transporten och gillar att ha väggen att som lite stöd.
Min andra stora häst åker alltid brett däremot.

Och han fick inte panik, han chockade. En rejäl skillnad tyvärr - för om han haft panik så skulle jag ha kunnat få kontakt med honom.

Din häst fick panik helt enkelt. Ev hamnade den SEDAN även i chock men troligtvis inte eftersom dú kunde lasta och åka en stund senare. En häst i chock börjar skaka, får oregelbunden puls, bleka slemhinnor och flämtande andning, ibland även svettningar.

En häst med panik blir INTE kontaktbar, varför tror du att du skulle kunna få kontakt med honom då? Själva innebörden med panik är just att man inte är kontaktbar eller kan kontrollera sig.

Hästen är som flera har sagt av naturen klaustrofober och jag förvånas över att någon häst går in i en transport.

Hästen har ett försvarssystem som ser ut enligt följande. FLYKT i första hand, vilket din häst inte kunde utföra. FÖRSVAR i andra hand, vilket din häst gjorde när den sparkade, stegrade sig och slog. SPELA DÖD vilket de gör som sista utväg, vilket din häst gjorde när den låg ner och inte var kontaktbar.
Hästar är ganska "enkla" djur med djupt rotade instinkter som finns kvar trots 1000tals år av domesticering.

*KL*

Håller med övriga, hästen fick panik. Panik är ju just när de inte är kontakt- och/eller påverkbara.

Ang bredåkare etc. En av mina tidigare ville som yngre ha mellanväggen som stöd att luta sig emot. Sen plötsligt började han åka fruktansvärt dåligt. Det var som hela havet stormar därinne, och när vi öppnade vällde det ånga ur släpet pga hur han svettats.

Anledningen? Han hade hux flux kommit på att han ville åka brett. Han åkte sedemera utan mellanvägg, och inga problem. Men före 'den där dagen när han ändrade sig' så var det kaos brett/utan vägg men lugnt med, efter den dagen var det kaos med vägg/smalt, men lugnt brett/utan.

Så, de kan ändra åsikt de med, hästarna.

Sällskap + bredåkare är besvärligt, men i ditt fall har du ju fördelen att du har en shettis, dvs du kan iaf ställa väggen åt sidan, shettisen får ju plats ändå? Så prova bredda väggen bak, om det händer igen.

Just att han okontaktbar under det hela, och även efteråt får mig att kanske tänka på EP?

Framförallt som det inte var några problem med hästen efteråt.

Blir hästar riktigt riktigt rädda och får sån panik är dom inte kontaktbara, spelar ingen som helst roll vad man gör och man kan oftast inte göra något alls. Det bästa är väl att försöka hålla sej undan i sånna lägen.

Oftast går det till så när det händer i transporten, dom får panik, lägger sej oftast och ger upp och sen när dom ställer sej upp igen så är det lugnt oftast. Så har det vart med dom jag träffat på iallafall. Såfort väggen är borta och dom kan ställa sej upp så är dom lugna igen.

Inget ovanligt alls.

Senast ändrad av en moderator:

Just att han okontaktbar under det hela, och även efteråt får mig att kanske tänka på EP?

Framförallt som det inte var några problem med hästen efteråt.

Är också inne på din linje. Just att allt gick bar efteråt samt att hästen ligger ner och hyperventilerar. Visst det kan vara panik men jag har inte sett en panikslagen häst agera enligt TS beskrivning. Vore det min häst skulle jag rådfråga en kunnig hästveterinär och/eller flera erfarna personer innan jag avfärdade det som att hästen är bredåkare när det ju bevisligen gick utmärkt att åka smalt efter anfallet.

Är det inte ganska självklart att hästen andas på det sättet efter sån panik? Hade ju vart konstigt annars med tanke på stressen.

Typiskt hästbeteende. Riktig jäkla panik. En panikslagen häst går inte att prata förstånd eller få kontakt med. Chock är ett medicinskt, allvarligt tillstånd, panik kan visserligen leda dit, men har inte gjort så i detta fall.

Fight or flight, kommer man inte ut blir man apatisk. Typ. Räkna med att det kommer att hända igen, kanske inte de nästa 10 gångerna med den 11:e, och var extremt försiktig vid lastning och transport.

Epilepsi behöver du inte fundera ett smack på.

delvis kl

Håller med TantEsther, det kommer med största sanorlikhet att hända igen.
Ett förslag kan även vara att sedera hästen med ett milt preparat innan transporten (inte om du ska på tävling förstås) så att den yttersta udden av stressen tas bort. Jag fick uppfattningen av att du inte transporterar hästen superofta.

Jag har ett fullblod som tyvärr råkade ut för en incident vid lastning som gjorde att hon efter det blev svårlastad. Jag lastränade och det gick efterhand bättre men inte helt bra. I januari skadade hon sig allvarligt och det har blivit X antal resor till klinik...Jag har då gett henne en mild sedering (2 ml Sedalin) och lastningen har gått superbra. Nu den sista gången gav jag henne inget, men det gick lika bra ändå. Hon har inte haft panik i transporten utan snarare utanför.
Anledningen till sederingen var i grunden att man inte ska stå på bakbenen X antal ggr när man har en senruptur med tillhörande jättesår....

På sikt är det givetvis inte en permanent lösning men kan vara en bra start.

Lycka till.
Det jag försöker säga är att det kan vara ett hjälpmedel att få hästen så pass lugn att transporterandet blir en ok upplevelse för hästen, vilket är viktigt efter ett sådant trauma som din häst har upplevt.

Nej, säg inte såååå... ! Min tjej fick panik för ca 1 år sen. Sparkade sönder både mellanvägg och sig själv. Mellanväggen åkte bort och sen dess har hon inte visat någon som helst tendens så jag har känt mig lugn med det. Menar du att det kan komma igen - bara sådär...?

Nej, säg inte såååå... ! Min tjej fick panik för ca 1 år sen. Sparkade sönder både mellanvägg och sig själv. Mellanväggen åkte bort och sen dess har hon inte visat någon som helst tendens så jag har känt mig lugn med det. Menar du att det kan komma igen - bara sådär...?

Antar att det gäller om man åker trångt med hästen igen, oftast så handlar det ju bara om att det är för trångt för dom. Om det nu inte är någon annan anledning till att dom får panik.

Ang epilepsi och hyperventilera. Min V var ett hår av hin att lasta ett tag. Han slogs som en idiot. T ex så kastade han sig från sida till sida för att knäcka linan. Vid ett sådant tillfälle gick han omkull inne i släpet, med mellanvägg i. Han var inte panikslagen när han bråkade - han var bara arg och anti, ville inte. Hursom, han gick omkull, och fick av det 'panik' och sparkade hysteriskt, men kom (mycket därför) inte upp. Han gjorde samma sak, när han insåg att han var fast, då 'gav han upp' och bara la sig platt och låg där och flämtade, helt passiv. Väggen togs bort, linan släpptes efter, men han vara låg kvar. Inte förrän han aktivt förmanades resa sig insåg han att han var 'fri' och reste sig.

Sett precis samma beteende hos hästar som rullat fast eller på annat vis fastnat, när de inser att de inte kommer loss, så ger de upp och ligger som 'en död fisk' och väntar. De kan ligga kvar en god stund lika apatiska efter att man hjälpt dem loss, just för de blivit 'apatiska' och inte 'tar in' att de kommit loss.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 436
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 387
Senast: Korven
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp