Inte när det är stor risk för vilt och det är en smalare väg. Precis som att jag inte ligger i den hastigheten om det är risk för halka eller vattenplaning eller för att inte tala om dimma som gör det ibland omöjligt att se ens 1 m framför bilen. Jag anpassar hastigheten till omständigheterna. Ligger självklart inte i 20, det är inte ens tillåtet om det inte är extremt någonting.
Och igen, även om man ligger i 50 och det hoppar fram ett djur så är det otroligt svårt att hinna stanna. Men igen då, sannolikheten att alla 5 hästarna hoppar upp på vägen samtidigt framför lastbilen ser jag som relativt liten. Antagligen var dom på/runt vägen och kör man lite långsammare med helljus så hinner man se en hel del och bromsa i relativt bra tid. Framförallt lastbilar som har såpass lång bromssträcka borde tänka lite mera på hastigheten.
Som jag tyckte där på min lillbilsemester jag precis gjort att dom lastbilarna som jag mötte, som körde om mig, som låg tätt bakom och blinka och hade sig med ljuset för att jag skulle köra fortare på en väg med dålig sikt i skyming/mörker, det är bara en tidsfråga innan dom kör ihjäl någon, djur eller människa.
Hastighet efter omständighet tycker jag, sen skiter jag i vad det står på skyltarna faktiskt. Kör ju givetvis inte så långsamt att det blir en fara för andra.