Chippad Volvo, för och nackdelar?

Går det verkligen att chippa så att en sugmotor får 48 extra gnäggande kusar? För jag antar att det är den vanliga 2,4 litersmotorn vi pratar om? Eller är det 2,0? Låter mycket hur som helst.
En turbomotor är lättare att chippa då man ställer upp laddtrycket på stressfläkten. Men en sugmotor, 48 häst? O_o
Och lite OT

Ehhhh min är ju chippad samt planad topp och fullturbo. (mecket var att inte plana toppen för mycket för att tappa turboeffekten typ, vilket enligt förståsigpåarna i branschen kan hända) Fast i ärlighetens namn så planade jag toppen pga att jag skjutit den två gånger -innan jag chippade den :angel:. Efter chippning så har den motsvarat styrkan jag ville ha och många tycker den är superpigg, själv tycker jag den är slö. ( tunnelseende ;)). Är automatare och det mest spännande är väl att vara tillräckligt lätt på gasen då man ska iväg annars så spinner det. Turbon har hållit men har börjat vissla lite på senaste så antar den vill ge upp. Då menar jag inte visslet som blir av att den är uppskruvad -för pyser har den gjort sen början utan det där metalliska visslandet som aviserar att "passa dig, jag kanske kastar in handduken". Fast trettiotusen mil så kan man ju inte klaga. En otrolig bil som i samband med chip även fick ett rostfritt BSR avgassystem, väl värt sina pengar.

Vad gäller bensin så har jag i regel kört den på 95oktan men med ett ex som är bilmek och därtill snål så brukade han tanka E85 dvs etanol och den rullade ganska piggt på det också -dock inget alternativ om hästsläpet hänger bakefter.

Det jag dock inte fick ned är bränsleförbrukningen oavsett vad jag har i tanken så sörplar den sina 1,3 liter mil. Långsträckor och snäll högerfot så litern.
 
ehh jag kör mestadels Mitsubishi Pajero 3,5 Gdi V6 bensinare och automat och det är ingen skillnad på att tanka 95 eller 98. Tillverkaren säger 95 dessutom, så slöseri att hiva i 98. Speciellt som det kostar sina slantar att fylla den tanken -nästan ett halvt badkar per gång och den sörplar 1,3 liter milen om jag kör snällt och gärna 1,5 om jag kör som jag vill. Måste vara något fel på min högerfot :angel: :crazy:. Ändå när vi hade ecodriveutbildning och körning på mitt förra jobb så körde jag snabbast och snålast. Så får inte ihop ekvationen...
 
ehh jag kör mestadels Mitsubishi Pajero 3,5 Gdi V6 bensinare och automat och det är ingen skillnad på att tanka 95 eller 98. Tillverkaren säger 95 dessutom, så slöseri att hiva i 98. Speciellt som det kostar sina slantar att fylla den tanken -nästan ett halvt badkar per gång och den sörplar 1,3 liter milen om jag kör snällt och gärna 1,5 om jag kör som jag vill. Måste vara något fel på min högerfot :angel: :crazy:. Ändå när vi hade ecodriveutbildning och körning på mitt förra jobb så körde jag snabbast och snålast. Så får inte ihop ekvationen...
Vad jag har hört/läst så är det just Mitsubishis GDI-motorer man ska tanka den dyraste av sopporna, V-power för att motorerna inte ska sota igen. Vilket är ett vanligt problem på Mitsubishis direktinsprutade GDI-motorer.

Bör dock tilläggas att jag inte äger någon riskokare själv, så jag har ju inget att jämföra med...
 
Vad jag har hört/läst så är det just Mitsubishis GDI-motorer man ska tanka den dyraste av sopporna, V-power för att motorerna inte ska sota igen. Vilket är ett vanligt problem på Mitsubishis direktinsprutade GDI-motorer.

Bör dock tilläggas att jag inte äger någon riskokare själv, så jag har ju inget att jämföra med...
Nja sotar igen är ingen risk här ;) Min går som en klocka och jag kör extremt mycket bil och den här dunderklumpen har 28000 mil på mätaren och det enda som hänt är att jag börjat höra lite lyftar/ventilskrammel som tystnar efter en stund, vilket är normalt enligt tillverkaren (står t o m nämnt i instruktionsboken). Tankar alltid 95 men är grymt petig med att bara ha helsyntetisk olja i samt hålla koll på växellådan. Största bekymret var högtrycksbränslepumpen i motorrummet, bilen gjorde känguruskuttar och eländet till reservdel kostade 7500:- och tog en knapp dag att byta hemma på gårdsplan då den satt skittaskigt till. Rättat till sig efter byte -något ingen av mitsubishiverkstäderna i stan varit med om som fel öht. Annars är det lite kärvande bromsok som stökat. Men motor och drivlina fungerar utmärkt utan större investeringar. Nästa bil om jag får välja -blir en likadan. Om sambon får välja så en som är betydligt bränslesnålare -fattar inte vad han menar :angel:
 
Nja sotar igen är ingen risk här ;) Min går som en klocka och jag kör extremt mycket bil och den här dunderklumpen har 28000 mil på mätaren och det enda som hänt är att jag börjat höra lite lyftar/ventilskrammel som tystnar efter en stund, vilket är normalt enligt tillverkaren (står t o m nämnt i instruktionsboken). Tankar alltid 95 men är grymt petig med att bara ha helsyntetisk olja i samt hålla koll på växellådan. Största bekymret var högtrycksbränslepumpen i motorrummet, bilen gjorde känguruskuttar och eländet till reservdel kostade 7500:- och tog en knapp dag att byta hemma på gårdsplan då den satt skittaskigt till. Rättat till sig efter byte -något ingen av mitsubishiverkstäderna i stan varit med om som fel öht. Annars är det lite kärvande bromsok som stökat. Men motor och drivlina fungerar utmärkt utan större investeringar. Nästa bil om jag får välja -blir en likadan. Om sambon får välja så en som är betydligt bränslesnålare -fattar inte vad han menar :angel:
asg... om sambon får välja så vill han gå lite utanför lådan i provokativt syfte och köpa Fiats fejkdodge, den stora 7sitsiga. Kommer bara inte på vad den heter, men den kostar nästan hälften av vad en ny Pajja kostar och det kan man ju leva med både att den är bränslesnålare men också att jag hinner köpa två innan jag är uppe i samma inköpspris som för pajjan. Supertrevlig att köra var den också, men ack lite liten :o. Försäljaren bara glodde på mig. För att inte tala om försäljaren som skulle briljera inne på Mitsubishi då jag skuttade in i nya pajeron i saluhallen.. En sån här bil har du aldrig kört -den är suverän. Ehh jag har redan en! Blev lite ilsk där :devil:.
Största skitbilen jag ägt: Nissan King Cab -kostade bara pengar...

Förlåt för lite trådkap Ts -men till syvende och sist -chippad volvo hade jag inte bangat på :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp