Chippad Volvo, för och nackdelar?

Cydonia

Trådstartare
Lägger tråden på senior i hopp om fler svar.

Jag är på jakt efter en ny bil och har hittat en i bra prisklass som ser riktigt fin ut, men.. (som alltid, haha)
Bilen har ett BSR-chip som trimmat upp den till 188hk, det är en V70 så den ligger på 140 normalt.

Själv har jag absolut ingen erfarenhet av trimmade bilar, och det enda som jag själv kan se som positivt är att bränsleförbrukningen kan sjunka med några %.
Men hur är det med slitage, tänker främst på koppling, låda och motor?
Och hur blir det med försäkring och skatt, det känns som att den höjs ganska markant?

Tackar på förhand för all visdom som kan finnas om biltrimmande.:D
 
Nu kan jag inte modellerna utan och innan, men troligen finns det en annan V70-modell med mer än 140 hästar, som förmodligen har närmast exakt samma motor som 140-hästaren. Borde inte vara någon som helst riska att köpa den utifrån trimningen. Däremot så kan den ju ha gått hårdare och slitits mer.
 
det finns bättre bilar att köpa från början, har en otrimmad V70 med 210 hästar i. vår gamla S80 hade 170 hästar och det är för lite för en stor tung bil
 
Eftersom den är chippad så har den antagligen körts av en ungdom= antagligen gått hårt.
Är det en diesel?? 188h kändes väldigt mycket om det bara är en 140h från början.
våran som är chippad, över 200h drar 0.9
 
Är förra ägaren en ungdom eller bilen är en sänkt och stylad sak hade jag dragit öronen åt mig. Men många trimmar också för att få en starkare bil för att ex kunna dra bättre . Är den trimmad av riktig verkstad och inget hemmajox och i övrigt är i original och välservad skulle jag inte tveka.
Har själv haft en V70 2004 modell med 210 hk och det var en urskön bil för hästtransport och husvagn. 188 hk är inga problem för en V70-motor.
140 hk i en V70 tyckte jag var urklent när jag var runt och provkörde.
 
Bilen är ägd utav vuxen och han chippade för att få lite mer kraft, den är välservad och fin i övrigt.
Skulle det varit bling-bling med sänkt kaross så skulle jag inte ens öppnat annonsen, haha.

Det är inte diesel för övrigt, har hört att man borde tanka med 98an då istället för 95? Varför kommer jag dock inte ihåg, haha.
 
Bilen är ägd utav vuxen och han chippade för att få lite mer kraft, den är välservad och fin i övrigt.
Skulle det varit bling-bling med sänkt kaross så skulle jag inte ens öppnat annonsen, haha.

Det är inte diesel för övrigt, har hört att man borde tanka med 98an då istället för 95? Varför kommer jag dock inte ihåg, haha.
Du får ut mer effekt ju högra oktantal det är. Det är den enda anledningen typ. Mina föräldrar tankar dock 95 i sin alfa med V6a (225 hk) och har så gjort i alla år.
 
Går det verkligen att chippa så att en sugmotor får 48 extra gnäggande kusar? För jag antar att det är den vanliga 2,4 litersmotorn vi pratar om? Eller är det 2,0? Låter mycket hur som helst.
En turbomotor är lättare att chippa då man ställer upp laddtrycket på stressfläkten. Men en sugmotor, 48 häst? O_o
 
Många fordon har flera motorstyrkor på samma motor o drivlinepaket.
Förutsatt att belastning o service är likvärdiga så är det nog ingen större nackdel att plocka ut lite extra ur en motor.
Chippning kan ju ibland bara innebära en effektivare förbränning av bränslet.
det är betydligt värre om man skruvat upp turbotrycket långt över det rekomenderade för att skrämma upp motorn, då brukar problemen komma som ett brev på posten.

har
1 fordon där tillverkaren tar ut allt från 70 hästar till 110 på samma motor vxlåda o bakaxel. traktor
1 pick upp (140 till 195 hk)
1 personbil (140 till 220 hk)
haft dem nu i ca 5 år utan problem..peppar, peppar ;)
 
Du får ut mer effekt ju högra oktantal det är. Det är den enda anledningen typ. Mina föräldrar tankar dock 95 i sin alfa med V6a (225 hk) och har så gjort i alla år.
Nooooooooo_1d7af9_2016814.jpg
 
Smakar det så kostar det!

Vi tankar 98 i alla våra bilar, och så tankar man lite i gången och låtsas att man nyss tankat full tank. Åh så BILLIGT!
 
Smakar det så kostar det!

Vi tankar 98 i alla våra bilar, och så tankar man lite i gången och låtsas att man nyss tankat full tank. Åh så BILLIGT!
Haha! Det är också en variant! :rofl:
Tbh så tankade vi 98 förr med, men ärligt talat så märks det ingen direkt skillnad. (och att fylla 60liters tanken gör nästan fysiskt ont :()
 
Nä, men 95e är inte bra för alla packningar och slangar. Det torkar ut dem. Efter några år kan man ha lite problem där.
 
Så, vad är då finessen med 98 oktan? En modern motor kan byggas för 98 oktan och på så vis uppnå högre verkningsgrad enligt ovan. Om den ändå tankas på 95 oktan, sänker elektroniken effektuttaget genom att ändra tändningen. Motorn tar ingen skada, men levererar inte optimalt.
http://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-och-bensin/

Sedan innehåller soppan i olika länder olika mängder energi

Min dieselbil drar mindre soppa i Tyskland än i Sverige vid likartad körning = lägre energiinnehåll i Sverige.
1 till 2 deciliter / 10 mil
 
För att det är mera etanol i 95 e. Etanolen torkar ut de packningar och slangar på de bilar som till en början inte var gjorda för att tankas med etanol.

Men kanske det är annorlunda i Sverige?

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensin

Alfa Romeo
E10 kan användas i följande Alfa Romeo -modeller:

  • Giulietta
  • MiTo
  • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • 8C: 4.7 32

http://www.e10bensiini.fi/sv/i_vilk...sin/e10-kompatibla_motorer_-_bilar/alfa_romeo
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp